Hur kan vi nu förhålla oss till de "bilmärken" som anges i ämnet?
Till att börja med så kan man ju undra hur mycket marknadsandelar detta trassel har kostat?
Hur har det påverkat oss bilköpare och andrahandsvärdet?
Vem vill åka omkring i en Fiat? Lancia lika eländigt.
Kända modeller i Sverige:
Dodge RAM, kommer nu att enbart att heta RAM
Dodge Journey kvar i USA men i Europa försvinner namnet Dodge och bilen heter här Fiat Freemont
Chrysler Voyager och Dodge T&C kvar i USA, men i Europa Lancia Voyager
300 C i USA, men här verkar Lancia ha gett upp. På deras officiella hemsida enbart Voyager.
Har noterat att det går att köpa nya grillar/fronter för lite penger på ebay för att kunna återställa bilarnas rätta identitet. Finns b la till Voyager och Freemont (bilen tillverkas i Mexiko!), vilket gör det enkelt och billigt att byta till Dodge.
Vill man verkligen åka omkring i en Fiat Freemont? Inte jag!
Dodge, Chrysler, Lancia och Fiat?
- Anders Ason
- Pickup Truck
Annons
Re: Dodge, Chrysler, Lancia och Fiat?
Fiat Freemont känns väldigt inte Fiat.
Skillnader voyager t&c är väl egentligen bara en analog klocka som Lancia satt dit av någon anledning. Personligen känner inte jag att en sån sak gör att bilen känns exklusivare.
Nä va tusan behåll namnen, gör allt enklare och känns mycket roligare
Skillnader voyager t&c är väl egentligen bara en analog klocka som Lancia satt dit av någon anledning. Personligen känner inte jag att en sån sak gör att bilen känns exklusivare.
Nä va tusan behåll namnen, gör allt enklare och känns mycket roligare
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
- Anders Ason
- Pickup Truck
Ändå lite kredit till Fiat, de verkar ograverat behållit ansvaret för recalls m m och de insåg att Fiat Voyager var mindre bra. Hur sedan deras marknadsanalys såg ut när de lade ned kombiversionen av 300:an är väl en gåta.
Wow! Självklart blir de en ny vojje nu när den försetts med en analog klocka! Det är ju saknaden av den som bromsat. Nästa förändring jag ser fram mot är ett samarbeta med Ferrari där de plockar fram en Voyager GT med en V12:a på 501 hk.
Wow! Självklart blir de en ny vojje nu när den försetts med en analog klocka! Det är ju saknaden av den som bromsat. Nästa förändring jag ser fram mot är ett samarbeta med Ferrari där de plockar fram en Voyager GT med en V12:a på 501 hk.
Den hade jag provkört:-)
Voyager V6 -04
Nu var det ett par år sedan namnändringen skedde, runt 2011. RAM ska/har gått tillbaka till Dodge framför namnet läste jag i en nyhetsartikel för ett tag sedan. Lancia ska försvinna helt och hållet och endast sälja en modell tror jag (i Italien). Troligtvis kommer Voyager gå över till Fiat har det nu spekulerats om, istället för Lancia Voyager eftersom Freemont är Fiats bästsäljare i Sverige. Men kanske kommer Chrysler tillbaka ändå, då två av märkena gått tillbaka till sina rötter i USA (RAM? och SRT har gått tillbaka till Dodge). Tror verkligen att dom kan tjäna på att använda namnet Chrysler och ta hit hela modellutbudet med Voyager, 300c och 200-modellen.
- Anders Ason
- Pickup Truck
Ja, inte är det någon större marknad för USA bilar då även Chevrolet försvinner. Finns det något märke kvar som tas via generalagent, mots.? Voyager är väl den enda i stort sett.
... och har någon erfarenhet av Freemont? 1 100 kg på dragkroken är väldigt lågt för en sådan stor bil.
Den stora motorn verkar vara sällsynt också.
... och har någon erfarenhet av Freemont? 1 100 kg på dragkroken är väldigt lågt för en sådan stor bil.
Den stora motorn verkar vara sällsynt också.
Senast redigerad av Anders Ason den tor 13 nov 2014, 09:03, redigerad totalt 1 gång.
- Anders Ason
- Pickup Truck
Tittat lite på priser och en Kia Sorento är dyrare än både Voyager och Freemont, men asiatiska bilar har ju ingen motor.
Måste vi ha en Fiattråd m m för de "nya" USA märkena?
Måste vi ha en Fiattråd m m för de "nya" USA märkena?
Det finns en del kvar av Chevrolets amerikanska sortiment såsom Camaro och Corvette. Sedan finns Jeep från Chrysler/Fiat samt Fords muskelbil Mustang. Hoppas som sagt att Chrysler kommer tillbaka och även Dodge, vore bl.a. kul att se modeller som 200 och Dart.
- Anders Ason
- Pickup Truck
Avenger skrev:Det finns en del kvar av Chevrolets amerikanska sortiment såsom Camaro och Corvette. Sedan finns Jeep från Chrysler/Fiat samt Fords muskelbil Mustang. Hoppas som sagt att Chrysler kommer tillbaka och även Dodge, vore bl.a. kul att se modeller som 200 och Dart.
- Hmmm... Camaro, Corvette och Mustang är ju precis inga bilar man sätter drag på och använder som bruksbilar. Om... jag skulle ha en bil i den klassen så är det Vipern som i särklass är den intressantaste.
Den enda USA-bilen som finns i volym och funkar med ungar, flamma, knoddar, hundar och släp är vojjen. Kanske Freemont breder ut sig? Som Dodge var den inte så intressant (hade en på prov en dag).
Just nu leder Vojjen på poäng hos mig och får hoppas att Fiat besinnar sig och kallar den för de den är - född i USA.
För länge sedan var de amerikanska bilarna mycket rikligt förekommande men nu blir de glesare och glesare och frågan är väl hur det ser ut här om några år. Volvo är för mig inget alternativ då den är både dyrare och tråkigare.
Nej visst det är bilar inom ett annat användningsområde, men de finns några kvar iaf:)
Jag tycker att samtliga amerikanska biltillverkare har riktigt grymma modeller att erbjuda i Nordamerika, tror säkert att de hade funkat bra här också då fler och fler verkar komma med t ex. diesel som tidigare inte var så vanligt, samt mindre bensinmotorer.
Vilken motor hade du i Journeyn som du provkörde?
Jag tycker att samtliga amerikanska biltillverkare har riktigt grymma modeller att erbjuda i Nordamerika, tror säkert att de hade funkat bra här också då fler och fler verkar komma med t ex. diesel som tidigare inte var så vanligt, samt mindre bensinmotorer.
Vilken motor hade du i Journeyn som du provkörde?
- Anders Ason
- Pickup Truck
Minns inte men kändes slö.