Hej,
ska kort presentera mig:
Bor i Västerbotten inte så långt back i skogen, är inte helt ovan att meka, men mekar hellre med större fordon, kör Volvo 945 i 9 år som jag alltid servar själva, och sedan 15 månader också Chevrolet, för att Volvo inte har någon vettig bil som rymmer både bas, barn, och så ska man passa på och handla...
Nämare bestämd är det an 2004 Chervrolet Venture Versatrak LT WB, alltså den amerikanska motsvarigheten till Trans Sport, som förra ägaren importerade från USA. I skrivande stund har den gått 17100 mil.
Jag är väldigt nöjd med bilen, rullar fint, och hittills också problemfritt. Och det som glädjer mig är att den är mindre törstig an Volvon, ligger på knappt under liter/milen.
Sen i måndags har Venturen börjat "sjunga", det låter som om kör på nyskrapat isväg, eller som om man kör på skrapad asfalt (som görs ibland vid vägarbeten) hoppas ni förstår, vad ja menar.
ljudet är klart beroende på hastigheten, börjar redan vid låg hastighet som låg ton, sen blir den allt högre vid högre hastigheter. (tonen, inte volumen). Växellådan växlar normalt, om än lite trögt, när den är kall, men Volvoautomaten gör samma sak. Inga felmedelanden visas på instrumentbrädan.
Ljudet är svårlokaliserat, men verkar komma framifrån.
Jag misstänker ett hjullager, men har för mig att då oftast ABS-lampan går igång.
Var ska jag börjar leda? Någon tips någon?
Volvon står obesiktat och med fast handbroms (typiskt...) så nån bil behöver jag dagligen...
vänligen
Micha
Chevrolet Venture - sjungande (o)ljud
- kontrabasen
- Station Wagon
Annons
Re: Chevrolet Venture - sjungande (o)ljud
Sannolikt hjullager, abs-sensorn sitter bredvid lagret i navet så den påverkad inte nödvändigtvis
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
- kontrabasen
- Station Wagon
tack,
jag återkommer om upplösningen när jag har tid att tar mig an problemet.
Renoverade Volvons handbroms i går och fick den besiktad idag, å chevan får vila lite.
Hade i alla fall lite för lite luft i höger framdäck på den, men det är påfyllt nu, testrundan får vänta tills efter helgen.
trevligt helg
Micha
tant edit säger: stavning...
jag återkommer om upplösningen när jag har tid att tar mig an problemet.
Renoverade Volvons handbroms i går och fick den besiktad idag, å chevan får vila lite.
Hade i alla fall lite för lite luft i höger framdäck på den, men det är påfyllt nu, testrundan får vänta tills efter helgen.
trevligt helg
Micha
tant edit säger: stavning...
- kontrabasen
- Station Wagon
Hade lovat att återkommer om lösningen.
Det var mycket riktigt hjullagret.
Nu är det bytt och tyst.
Det gamla såg väldigt illa ut och ramlade isär nästan direkt.
Bytet är inget större problem, man kommer åt ganska bra.
vänligen
Micha
Det var mycket riktigt hjullagret.
Nu är det bytt och tyst.
Det gamla såg väldigt illa ut och ramlade isär nästan direkt.
Bytet är inget större problem, man kommer åt ganska bra.
vänligen
Micha