Byta servopump TS -03
Byta servopump TS -03
På min ny införskaffade TS låter servopumpen grymt illa. Tänkte byta ut den mot en jag har på min reservbil. Är det krångligt eller är det bara att bort med remmen och sen ger det sig självt. Det är nog troligtvis lagret som låter illa och det kan man kanske byta. Den vinner/ tjuter i takt med att motorvarvet ökar och det drar stor skam över hela bilen.
Annons
Re: Byta servopump TS -03
Är det tillräckligt med servoolja i den? På min gamla Fårrd så lät det när nivån blev låg, för den läckte lite, men blev tyst när man fyllde på.
Jag har inte bytt pump på TS men lossat den när jag bytte insugspackning på min 97'a, på den behövde man lossa också fästet till generatorn men jag tror den sitter något annorlunda på nyare så det är möjligt att det inte behövs. Remmen lossar du lätt genom att sätta en 3/8" spärrnyckel i det fyrkantiga hålet på spännaren, sedan får man rotera remhjulet på pumpen för att komma åt skruvarna.
Jag har inte bytt pump på TS men lossat den när jag bytte insugspackning på min 97'a, på den behövde man lossa också fästet till generatorn men jag tror den sitter något annorlunda på nyare så det är möjligt att det inte behövs. Remmen lossar du lätt genom att sätta en 3/8" spärrnyckel i det fyrkantiga hålet på spännaren, sedan får man rotera remhjulet på pumpen för att komma åt skruvarna.
Jo nog är det nog med olja i den. Men jag lossar väl med 3/8 remspänningen och sen tar jag av drivhjulet till pumpen för att lättare se hur det ser ut. Kan inte vara alltför avancerat tycker jag.sverker skrev:Är det tillräckligt med servoolja i den? På min gamla Fårrd så lät det när nivån blev låg, för den läckte lite, men blev tyst när man fyllde på.
Nej, att får loss pumpen är inte svårt alls. Däremot vet jag inte hur slangarna sitter för de har jag aldrig lossat.
Det var inte speciellt svårt att byta. Tar man bort multiremmen så kan man luta ut rören och komma åt att släpa på klämman runt slangen till behållaren. Det andra röret lossas bäst på plats med 16 mm ringnyckel. Mycket enkelt att göra. Men som med allt så finns det frågetecken. Vilken olja bör man ha i sin servo på en TS? Den lokala handlarn (AD BIldelar) kunde inte hitta en olja som var godkänd mot GMs rekommendation. Nu köpte jag dock Midlands Power Steering Fluid. Den var grön i färgen medans den gamla var mer motoroljig färgad. Har ingen aning om detta så därför ställer jag frågan.sverker skrev:Nej, att får loss pumpen är inte svårt alls. Däremot vet jag inte hur slangarna sitter för de har jag aldrig lossat.