Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager -97/växellåds problem

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Chrilleponken
Station Wagon

Voyager -97/växellåds problem

Nu behövs hjälp tack!
CHRYSLER VOYAGER (I-III) + GRAND, 1996-2001,jag har modell -97.

Växlarna vill inte vara med att hoppa i rätt läge?
Lägger jag i läge " R " så måste jag varva motorn upp till 3-4000 varv för att den ska gå i,samma sak gäller dem övriga lägena?
Ä det lådan som gått åt pipan?
Olje nivå i lådan helt ok.
När man väl kommer iväg så hoppar läget " D " ,"3" ,L " ur lika fort,har prövat massor med saker som jag läst,men det vils sig inte.
Läcker inte nån stans heller.
Nån som kan ge nåt bra råd till en som inte kan så mycket om bilar?
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Voyager -97/växellåds problem

Ta upp oljestickan och dra mot ett vitt papper. Röd och ska inte lukta bränt. När gjordes senast ett oljebyte på lådan?
Har du kollat nivån när oljan varit varm?
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Chrilleponken
Station Wagon

Arvid78 skrev:Ta upp oljestickan och dra mot ett vitt papper. Röd och ska inte lukta bränt. När gjordes senast ett oljebyte på lådan?
Har du kollat nivån när oljan varit varm?

Allt detta är gjort,men det funkar alla fall inte?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Hmm. Blev det sämre efter bytet? Om så kanske packningen vid oljefiltret sitter dåligt och läcker igenom olja.
Kan kanske vara solenoiden eller i värsta fall dålig låda. Kanske bäst att få felsökt med dator
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Chrilleponken
Station Wagon

Arvid78 skrev:Hmm. Blev det sämre efter bytet? Om så kanske packningen vid oljefiltret sitter dåligt och läcker igenom olja.
Kan kanske vara solenoiden eller i värsta fall dålig låda. Kanske bäst att få felsökt med dator
Byte av olja ej länge sedan,oljan helt ok,även när bilen är varm.
Var ute och starta den nu igen,liksom inga problem alls.Men när jag skulle lägga i " R " då dog den på en gång??
Och det gäller även " D " 3 " L " lägena också....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Har du kollat oljenivån med motorn igång när bilen står på tomgång?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Chrilleponken
Station Wagon

Avenger skrev:Hej,

Har du kollat oljenivån med motorn igång när bilen står på tomgång?

Japp,har gjort det också,oljan ligger på en bra nivå....
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Jag kollade snabbt på nätet. Kan vara convertern eller solenoiden som stryper flödet.
Vet dock inte hur man får reda på detta. Kanske med diagnostik. Ring en verkstad med rätt utrustning och kolla.
Tror jag läste att man skulle kunna kolla om man skruvade loss en slang men hittar inte sidan igen
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det går slangar till och från kylaren som har egna kylslingor för automatlådan, dock kan det vara lite jobbigt att kolla upp detta, inte vad gäller åtkomligheten då man ser slangarna ganska tydligt om man lossar lite saker i motorrummet, men hur man ska kontrollera detta.

Får känslan av att lådan gjort sitt, i förhållande till reparationskostnad. Har bilen rullat långt?

Men hittar du en verkstad som kan köra en fullständig diagnos till ett bra pris så är det nog värt det, men då behöver du även frakta bilen dit.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar