Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trans Sport -04 mätarhaveri

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
uringstr
Minivan

Trans Sport -04 mätarhaveri

Min TS spottar vidare, men nu börjar det bli tråkigt på annat sätt.

Tankmätaren har småbråkat och av och till pekat helt åt skogen, men återgått till normal funktion.
Förra veckan gjorde den inte det, utan har pekar långt in på tankmätaren sen dess.
Strax efter tyckte hastighetsmätaren att det inte var kul längre och nu pekar den på 230 km/h.

Det verkar, såvitt jag kan begripa, bara vara själva de analoga mätarna som bär sig åt. Trippmätare och den som säger hur långt jag kommer på återstående bensin visar fortfarande korrekt (nåja...).

Är det någon i församlingen som har någon idé om detta? Jag skulle så gärna vilja pressa något år till ur gamla Bettan.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Trans Sport -04 mätarhaveri

Jodå, jag har samma typ av problem på min. Oftast är det tempmätaren som inte går tillbaka till noll men ibland kan samtliga mätare peka tokigt. Jag har fått uppfattningen att det är stegmotorerna i mätarna som behöver bytas men har inte orkat göra det ännu.

Se denna beskrivning:
http://usedcarsit.com/content/chevrolet ... nt-cluster" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
uringstr
Minivan

Tack för den.

Det stämmer ju såvitt jag kan begripa väl med symtomen.
Tyckte grejerna såg dyra ut, men nu ser jag att priserna är i SEK.

Törs man ge sig på det själv eller?
Användarens profilbild
uringstr
Minivan

Undring till - Kan det vara värt att ge sig på detta egentligen eller ska jag köpa ett helt instrument på Bildelsbasen?
Verkar ju finnas för under tusenlappen.
Sitter minnet till vägmätare mm i instrumentet eller nån annastans?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Minnet för vägmätaren sitter där ja, och officiellt ska det inte gå att ändra annat än på en ny panel. Enl vissa uppgifter ska också VIN-nummret programmeras in för att allt ska fungera korrekt.

För att byta stegmotorerna behöver man löda bort de gamla och dit de nya, vilket inte är så svårt om man är noggran och har någon tidigare erfarenhet.
Användarens profilbild
uringstr
Minivan

Idag visar det sig att hastighetsmätaren står på 145 km/h när jag står stilla i st f 230.

Antar att det stärker misstanken om stegmotorer.
Ska se om jag hittar nån som kan hjälpa mig.
Jag förmodar att det är lika bra att byta alla fyra..
Användarens profilbild
uringstr
Minivan

Mätarens läge vid stillastående bil har under veckan sakta smugit neråt, och idag visar den rätt hastighet igen.
Även tankmätaren fungerar som den ska.
Är detta symtom på trasiga stegmotorer eller pekar det på att ägaren hallucinerar?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Min hastighetsmätare orkar ungefär 10 mil, sedan blir hastigheten gradvis lägre tills den knappt orkar över 0. Jag har tolkat det som att det är stegmotorn, men tills jag bytt dem vet jag inte om det löser problemet.
Användarens profilbild
uringstr
Minivan

Hmm.
Jag får köra några veckor och se vad som händer.
Användarens profilbild
vilja
SUV

Samma skit hände min trailblazer. Efter mycket pillande o elände köpte jag ett begagnat instrumentkluster på skroten. Har nu sett på blocket att det finns någon firma som lagar instrumentet för kring 2000 kronor
Användarens profilbild
uringstr
Minivan

Hmmm tvåtusen spänn.
Frågan är vad man vill lägga på en tio år gammal Trans Sport med 19000 mil på mätaren.
Att döma av Blocket sitter jag ju inte på nån förmögenhet direkt.

Dessutom har hastighetsmätaren flippat ur igen och visar nu, efter att ha gått i botten id 230, runt 80 km/h stillastående. Räknar med att den går rätt igen framåt söndag.
Användarens profilbild
henkeS
Station Wagon

Hej!

Det finns gott om beganade Cheva TS-instrumet att köpa för 800-1000 kr från bildemonteringarna om man tittar på t ex Bildelsbasen. Verifiera bara att det är rätt artikelnummer. Det är relativt lätt att demontera och byta ut - har precis gjort det i förhoppningen att mitt problem med krånglande oljetryckslampa/varningsignal satt i instrumentet (tyvärr gjorde det inte det visade sig :( ).

Men min fråga till den som har koll är; måste det nyinsatta instrumentet programmeras/konfigureras på något sätt? Displayen på bilstereon visar nämnligen "Locked" varpå stereon är helt död efter att ersättningsinstrumentet är inkopplat... Förrutom att oljetryckslampan/varningsignalen fortfarande "bråkar" (och att krockkuddeslampan tänds på ersättningsinstrumenet) så fungerar allt som det ska med instrumentet och bilen i övrigt.

Fråga två, vilken gäller mitt egentliga problem - "bråkande" oljetrycksmästare; Givare är bytt i våras, oljetryck är nyligen mätt till ok. Annat instrument är provat. Men har fortfarande detta intermittenta fel. Hur går jag vidare i felsökningen tro?

Mvh

/Henrik S
Cheva Trans Sport AWD -04 (som är till salu och i väldigt bra skick förrutom problemet ovan)
Användarens profilbild
vilja
SUV

Hej.jag böt mitt instrument, alltså hela clustret o det var bara att skifta.om vi nu menar samma sak

Skickat från min XT1068 via Tapatalk
Användarens profilbild
henkeS
Station Wagon

Japp, vi menar samma sak - hela instrumentclustret! Det var som sagt enkelt att skifta men stereon är "Locked" efter bytet...
Användarens profilbild
vilja
SUV

Jo.varför ska något vara enkelt...

Skickat från min XT1068 via Tapatalk
Skriv svar