Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Automatlådan växlar fram och tillbaka Voyager diesel 2007

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Callewi
Van

Automatlådan växlar fram och tillbaka Voyager diesel 2007

Hej!
Det var ett tag sen jag var här. Jag har bytt upp mig ett par årsmodeller till en -07 diesel i stället.
Den nya bilen har jag haft ett år, precis lagom när ettårsgarantin från bilhandlaren gick ut så började automatlådan krångla.
Idag när jag körde ca 70-80 km/h började växlarna fladdra upp och ner från D till 3:an och L. De hoppade fram och tillbaka sedan stabiliserades det några sekunder på D eller L för att snart börja hoppa upp och ner igen.
Det händer bara när jag lägger växelläget i D om jag lägger i L från början är det stabilt.
Oljenivån är ok i lådan. Några andra ideer?

Det är en Grand Voyager CRD -07
Senast redigerad av Avenger den fre 20 feb 2015, 11:16, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till modell och årsmodell i rubriken / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Automatlådan växlar fram och tillbaka

Det låter lite som att det glappar i lägesgivaren, så den inte vet om den är i D-, 3- eller L-läget.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
callewi01
Station Wagon

Ok, är det något man kan undersöka själv eller måste jag lämna in bilen till Chrysler verkstad?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Diagnostisering av automatlådan och andra moduler än de vanliga OBD2-koderna är något man behöver ett specifikt felsökningsverktyg för, det bästa är nog att köra en felsökning hos en aukt. verkstad. Får du några felkoder, lyser motorlampan när detta händer? Eller lyser den hela tiden?

Är felet hela tiden nu, så fort du lägger i Drive?

Bild
Användarens profilbild
callewi01
Station Wagon

Ingen lampa lyser men fyrkanterna runt PRND3L lyser och blinkar lite hur som helst.
Jag var i fjällen förra veckan och det var en tungt lastad bil och branta backar och när vi var framme och klev ur bilen luktade det bränt. Bromsen var ju knappt använd i uppförsbackarna så jag var orolig att det var något med automatlådan.
Även när felet uppstod igår så luktade det lite bränt.

Jag har inte kört med bilen efter att det hände men ska undersöka igen i eftermiddag.
I slutet på resan igår så körde jag med L och 3 då var den lugn.
Mvh
Calle

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Den brända lukten kan nog komma ifrån att den hoppar så mellan växlarna.

Tror att felet beror på lägesgivaren.

Om du har otur så eskalerar felet så att den inte vet om Park är i och då går det inte starta bilen.

Bild
Användarens profilbild
callewi01
Station Wagon

Ok, kan de se om lägesgivaren är trasig. Byter man den själv?

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Är det ett elektroniskt fel med givaren så kan de troligtvis hitta detta, men sedan kostar felsökningen säkert en del också, kanske chansa och byta givaren utan felsökning om den är någorlunda billig (kolla med en aukt. handlare vad de ska ha för en sådan, eller en bilskrot). De är rätt svåra att hitta på ebay och sådana ställen då det är en 2.8 dieselmotor vilket det inte är så vanligt med reservdelar förutom chassi osv.

Man kommer nog åt sensorn på lådan, tror att den sitter där vajern går från rattväxeln, vet dock inte säkert hur det är på dieselmodellen men tror som sagt att det är samma som på bensinaren då det är samma modell på lådorna.

Bild
Användarens profilbild
callewi01
Station Wagon

Hej!
Jag insåg att det inte var så mycket annat att göra än att lämna in den till en Chrysler verkstad. Den har helt nyligen blivit auktoriserad så erfarenhet med Chrysler fanns det ingen alls i stort sett. De hade bl.a. problem att läsa ut koder men efter mycket om och men så kom de fram till att det inte fanns några koder registrerade men felet kvarstod.
Enligt serviceboken var bilen servad som den skulle utom just vid 10000 mil. Där saknades en automatlådeservice så jag bad dem göra det och när de gjort den så var felet försvunnet. Än så länge och jag hoppas inte det kommer tillbaka.
Tydligen så är automatlådorna så känsliga mot gammal olja och skit i filter så de sa att det troligtvis berodde på det.
Väldigt skönt, och jag hoppas de har rätt.
Tack för den här gången! [emoji2][emoji106]

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vad kul att det ordnade sig och att felet inte var något allvarligt. Hur långt hann bilen rulla från 10 000 mils servicen samt hur såg oljan ut? Hoppas bara den inte tagit någon skada =/

Mvh

Bild
Användarens profilbild
callewi01
Station Wagon

Re: Automatlådan växlar fram och tillbaka Voyager diesel 200

Ja det får vi hoppas. Vi hade den precis innan jul inlämnad för bl.a. Kamremsbyte för en sisådär 20000kr så det vore skönt om bilen höll sig lugn nu ett tag.
Den hade precis passerat 14000 mil. Han som bytte oljan var inte kvar när jag hämtade bilen så jag fick inte veta hur oljan såg ut.
Ha det gott!
Calle

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nej hoppas inte det, tur att det inte var så långt över 10 000 mil, tänkte först att den kanske rullat uppemot 20 tusen så då hade man blivit lite orolig.

Trevlig helg.

Bild
Användarens profilbild
Callewi
Van

Nähä, sån tur har jag inte. Nu har något hänt igen. Den har gått bra i några veckor nu men för en vecka sedan började den dumma sig igen. Flera olika mystiska fel dök upp.
Det började med att farthållaren la av det står cruise men den kopplar inte in.
Nästa dag tändes parkassist dioderna ovanför bakrutan (assisten är urkopplad) några sekunder efter det tändes airbag lampan. Det försvann när jag startade om bilen men dyker upp efter ca 30min.

Ett par dagar senare tändes check engine lampan. Under natten så kopplade jag loss minuspolen, då slocknade den.
Men så tändes den igen idag och ett par minuter efter det så växlade lådan ner till lägsta växeln och där är vi nu.
Jag ska prova koppla loss minuspolen igen och se om felet kvarstår.
Några andra idéer eller är det bara verkstadsbesök igen som gäller!
Mvh
Calle
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Riktigt tråkigt att det blev massa fel på en gång, ren otur =(

Farthållaren: Kolla så ingen bromslampa är defekt samt motionera bromsljuskontakten vid pedalen, börjar den funka efter sistnämnda så kan man inrikta sig på att kanske köpa en ny kontakt i framtiden, dock kan det fungera i flera år genom att man bara motionerar denna brytare.

Hur är parkeringsassistansen urkopplad, kan det glappa någonstans?

Airbagen måste du läsa av på en verkstad. Kolla så att du inte har några recalls (fel som har med säkerheten att göra sen tillverkningen av bilen, då får du dessa åtgärdade kostnadsfritt, ge dem ditt chassinummer så kan de kolla detta om de är en aukt. verkstad).

Motorlampan ger också felkoder som måste läsas av, detta kan du dock göra själv (grundläggande felsökning) via mätarhuset, vrid tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek och läs av P-koden(erna) som visas i displayen. Troligen visar de någonting med automatlådan, den hamnar i tvåans växel om något är fel, då både startar den och kör i max tvåan.

Fungerar hastighetsmätaren fortfarande? Har den slutat funka så kan det indikera på att en hastighetssensor är defekt varav lådan lägger sig i felsäkert läge, kan även vara så att mätaren fungerar och att det är den andra hastighetssensorn som är dålig (finns 2 st). Om mätaren inte fungerar så bör det vara den utgående sensorn och ifall den funkar så kan det vara den ingående sensorn, men det kan även vara andra orsaker.

mvh

Bild
Användarens profilbild
Callewi
Van

Hemma igen efter en kortare resa, så nu är det bara att sätta igång.
Intressant med bromsljuset.. ett var trasigt (det övre) ska prova byta i morgon.

Parkassisten är bara disabled via knapparna i taket. men det konstiga är att någon sekund efter att de dioderna (röda) tänds så tänds också airbag lampan. Jag ska kolla upp det där med recall men borde de inte märkt eller kollat upp det vid service hos märkes verkstad.

Jag provade läsa av koden som du beskrev och den sa följande:
P1651 Fan 1 Relay Control Circuit
P0700 Transmission Control System Malfunction
några ledtrådar?

Hastighetsmätaren funkar.
mvh
Calle
Skriv svar