Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Varvtalsproblem med Trans Sport

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Goatlord
Station Wagon

Varvtalsproblem med Trans Sport

Tjena!

Då vi inte lyckas lista ut vad problemet är så skickar jag en fråga här :)

Har en TS från -97 som vägrar gasa över 3500 varv.
Det som händer är att när man gasar sakta så kan man klämma sig upp på 3500 varv. Försöker man längre så står nålen och hoppar och vägrar ta sig vidare.
Drar du full gas på en gång så dör motorn nästan.

Testat byta soppafilter och luftfilter. Luftmassemätare är också bytt och bränslepumpen är kontrollerad.

Står lite still just nu så det vore trevligt med tips och råd! :)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Varvtalsproblem med Trans Sport

Hej,

Tänkte lite på om det kan vara en varvtalsspärr om det bara händer på tomgång? Eller händer det även vid körning och kick-down?

Vet att Voyager 01-07 har en spärr på runt 2500 rpm (kanske någon motor är undantag men 3.3 och 3.8 ska ha det), kanske även fler årsmodeller.

Om det även händer vid körning så tror jag att det är någon givare, säger främst TPS-givaren då jag varit med om liknande symtom på en annan bil. Får du isf någon felkod, lyser motorlampan?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Goatlord
Station Wagon

Även vid körning och kickdown. Det är lite lurigt att ta sig upp i fart då man inte kan gasa ordentligt :)

Ingen felkod och själva motorlampans lampa lyser inte för tillfället.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Prova rengöra spjällhuset och de komponenter som hör dit, kan göra skillnad.

Fungerar motorlampan när du startar bilen, lyser den en kort stund?

Vet inte om detta funkar på Trans Sport men dra ur kontakten till TPS-givaren och se om "problemet försvinner", dock kanske detta påverkar annat såsom att automatlådan lägger sig i felsäkert läge.

Går den bra i motorgången i övrigt så skulle jag gissa på att det är TPS-givaren som är felet om det enbart visar sig när du gasar (samt om motorn tvärstannar som om tändningen slås av), men det bästa är att felsöka med en dator så att man inte köper någonting i onödan.

Kolla även runt bland slangarna till insuget så att den inte drar luft samt om tändstiften ser fina ut. Det kan även vara bränslefiltret som är igensatt lite så att den inte klarar av att ge så mycket bränsle som behövs vid gaspådrag, eller bränslepumpen i sig som är felet. Luftfiltret kan också vara igensatt.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag tror också främst på TPS, man kan se med ett OBD-II instrument om den ger rätt värden. Andra saker utöver det som Jonatan redan nämnt är MAF-sensorn som kan rengöras med elektronikrengöring.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Juste ja, glömmer alltid den givaren=)

Bild
Skriv svar