Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vattenpump och generator grand 2003

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
bnkt
Van

Vattenpump och generator grand 2003

När ska man börja fundera på att byta vattenpump och generator? Jag ska till att byta aggregatrem med tillhörande löphjul och spännare och funderar på om man skulle byta vattenpump samtidigt? Och ev. generator. Den årliga Italientrippen är bokad och man vill ju inte få problem med sånt man kan förebygga hemma. :)

Bilen har gått ca 19000 mil och har 3.3 liters sexan från 2003.
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Vattenpump och generator grand 2003

Hej,

Vattenpumpen kan man ta i samband med remmen tycker jag, den har ingen hög kostnad och vore bra att byta om man inte har några tidigare uppgifter på att denna är utbytt. Generatorn kostar en del men sitter också tillgänglig när man plockat bort höger innerskärm fram när man byter det andra, dock om den inte för oljud ifrån sig eller laddar dåligt så kanske det är onödigt, då kan man börja byta hur många delar som helst för att förebygga =) Fast å andra sidan så är generatorn kanske lite mer viktig än många andra saker vad gäller driftsäkerheten, det du isf skulle kunna byta är hjulet, dock måste hela generatorn dän och man använder specialverktyg. Beror på hur mycket du vill spendera =)

Gör alltid en säkerhetskontroll av bilen, t ex. hos besiktningen, för att se så att framvagn, bakvagn, bromsar osv. är i gott skick, sådant som kan vara svårt att se hemma om man inte har en lift och massa verktyg, fast det kanske ni alltid gör eller besiktningen är framåt sommaren? =)

Kontrollera automatlådeoljan då det blir varmt klimat för bilen neråt Europa.

Reservhjulet under bilen kan man slänga en titt på också, det rostar lätt där under så man bör lossa allting hemma och smörja upp så att det är lätt att demontera ifall man skulle behöva använda det, även att man kollar på domkraften så den är i gott skick.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

Tack för ett bra svar med mycket info.

Då blir det till att byta vattenpump också. Tror jag skippar generatorn då, precis som du skriver, är betydligt dyrare. Resten av bilen har jag bra koll på, då jag gör det mesta själv på bilen. Har haft den c.a 1 1/2 år och var till Italien med den förra året. Strax innan semestern fick jag byta alla fyra bromsok då alla började krångla med en och halv veckas intervall. Vad är oddsen på det? :o
Direkt jag köpte bilen bytte jag olja och filter i lådan. Har även bytt bussningar till främre krängningshämmaren men måste nog byta stagen ute vid hjulen också då det fortfarande slamrar när jag kör på dåligt underlag....
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Bara det inte blir något fel på generatorn nu för att jag skrev att den inte bör bytas=) Men hjulet kan vara lite mer akut att man byter om det inte är gjort innan samt om det uppvisar oljud.

Otur med bromsoken, var det kolvarna som spruckit då? Kanske beläggen som snedslitis så kolvarna tog skada, men väldig otur var det iaf.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

Jag har faktiskt ett litet oljud som jag inte vet vad det är. Varje gång jag startar motorn låter det i nån sekund. Omöjligt att säga var det kommer från men det skulle ju kunna vara hjulet. Hur ska jag kunna beskriva ljudet..... Tänk att du har ett ganska glappt lager där du håller innerdelen mellan fingrarna. Med ett finger sätter du fart på lagret och då kan det snurra lätt ett tag men sen blir det som en liten obalans med medföljande vibrerande ljud. Det ljudet påminner om det jag har i motorn. Hoppas nån förstår... :lol:

Vad gäller bromsarna var det dom där j-a kolvarna i bakelit som började kärva. Hade samma fel på förra bilen, en grand vojje från -99.

/Mats
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det kan vara hjulet som för oväsen, men svårt att avgöra över Internet. Samt så behöver det inte betyda att det blir dåligt direkt utan det kan ta flera tusen mil eller hända när som helst, det är alltid en risk att någonting krånglar på en bil =) Men som sagt så kan just det hjulet vara en bra sak att titta närmare på.

Bakelitkolvar har fördelen med att inte rosta och därmed kärva, medans metallkolvar har fördelen med att inte spricka så som bakelit gör. Ska nog finnas bägge ock att köpa tror jag, till Voyager.

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

När jag köpte min första vojje läste jag mig till att bakelitkolvarna sväller med åren och börjar kärva på grund av det.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det visste jag inte, bra att veta.

Enbart varit med om att bakelitkolvar spruckit, troligtvis av att beläggen varit dåliga samt slitage under alla åren.

Bild
Skriv svar