Han sa ialla fall att det är bara att åka till en firma och släcka den . Stämmer detta tro ? Är inte så haj på sådant här
Airbag lampa i panelen lyser - Chrysler Sebring -2004
Airbag lampa i panelen lyser - Chrysler Sebring -2004
Hej ! Har varit och tittat på en Chrysler Sebring 2004 som är till salu . Ägaren förklarade att Airbag lampan hade börjat att lysa efter efter det att han bytt och satt i ett nytt batteri efter vinter förvaringen. Tycker detta verkar va lite märkligt . Ska verkligen den börja lysa av den anledningen ?
Han sa ialla fall att det är bara att åka till en firma och släcka den . Stämmer detta tro ? Är inte så haj på sådant här
Tacksam för snabbt svar då jag skall bestämma mig snart 
Senast redigerad av Avenger den sön 14 jun 2015, 11:38, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodell och årsmodell i rubriken / mvh
Anledning: La till bilmodell och årsmodell i rubriken / mvh
Annons
Re: Airbag lampa i panelen lyser - Chrysler Sebring -2004
Hej,
Mig veterligen så ska lampan inte börja lysa av något sådant, då kan man aldrig återställa någon modul genom att lossa batterikablarna en stund eftersom airbaglampan börjar lysa, vilket inte är logiskt.
Det brukar även vara så att hos de flesta Chrysler-bilar så slocknar lampan av sig själv om det inte längre finns något fel, jag har aldrig varit med om att den har behövts återställas, dock är det ofta så på andra bilmärken.
Jag hade provat att lossa batteriet igen en liten stund för att se vad som händer, sedan hade jag kontrollerat om knapparna på ratten fungerar så att det inte är något glapp där (clockspring som felar). Titta även under framsätena ifall det glappar i en kontakt. Det kan också vara så att man råkat komma emot en sensor som är till airbagen när man mekat med bilen eller möss som gnagt på en kabel under vinterförvaringen?
Mvh
Mig veterligen så ska lampan inte börja lysa av något sådant, då kan man aldrig återställa någon modul genom att lossa batterikablarna en stund eftersom airbaglampan börjar lysa, vilket inte är logiskt.
Det brukar även vara så att hos de flesta Chrysler-bilar så slocknar lampan av sig själv om det inte längre finns något fel, jag har aldrig varit med om att den har behövts återställas, dock är det ofta så på andra bilmärken.
Jag hade provat att lossa batteriet igen en liten stund för att se vad som händer, sedan hade jag kontrollerat om knapparna på ratten fungerar så att det inte är något glapp där (clockspring som felar). Titta även under framsätena ifall det glappar i en kontakt. Det kan också vara så att man råkat komma emot en sensor som är till airbagen när man mekat med bilen eller möss som gnagt på en kabel under vinterförvaringen?
Mvh
Tack För ditt svar Avenger
Ja ja tyckte också att det va konstigt . Han lovade att fixa så att den blev släckt tills i morgon . Men sedan är det ju hur han gör det förståss . Det kanske räcker att bara dra ur sladden till lampan ? Va vet jag ? Och då kanske man kör omkring med en bil där airbagen inte kommer att funka eller helt enkelt löser ut när man kör ?
Faan att man ska va så dålig på sådant här 
Hej igen,
Jag vet inte hur situationen ser ut så jag säger inget om det, felet kan likväl åtgärdas korrekt eller på något annat sätt som inte är okej.
När man startar bilen så ska samtliga varningslampor lysa en stund så att man kan kontrollera att dessa fungerar, kolla så att airbaglampan fortfarande gör det och därefter slocknar som den ska. Dock kan man komma förbi detta genom att koppla ihop airbaglampan med någon annan varningslampa så egentligen behöver man demontera mätarhuset för att kolla på kretskortet, så att det inte gjorts något med det, men förhoppningsvis inte då det har med säkerhetssystemet att göra.
Fråga gärna om vad som behövde åtgärdas för att lampan skulle slockna.
Mvh
Jag vet inte hur situationen ser ut så jag säger inget om det, felet kan likväl åtgärdas korrekt eller på något annat sätt som inte är okej.
När man startar bilen så ska samtliga varningslampor lysa en stund så att man kan kontrollera att dessa fungerar, kolla så att airbaglampan fortfarande gör det och därefter slocknar som den ska. Dock kan man komma förbi detta genom att koppla ihop airbaglampan med någon annan varningslampa så egentligen behöver man demontera mätarhuset för att kolla på kretskortet, så att det inte gjorts något med det, men förhoppningsvis inte då det har med säkerhetssystemet att göra.
Fråga gärna om vad som behövde åtgärdas för att lampan skulle slockna.
Mvh
Tack ! Ja jag anklagar verkligen ingen för att vara oärlig . Men det är ju så att man känner ju inte den som säljer bilen helt . Så helt säker går det ju aldrig att bli , Men det är ju viktigt att det blir riktigt gjort så att det inte händer en olycka senare. Kan det va dyrt att lämna in för felsökning själv senare tror du ? Tack åter igen för dina svar på mina dumma frågor 
Nej precis, man vet ju inte hur felet åtgärdas så man ska inte dra några förhastade slutsatser.
Det är ganska dyrt att felsöka just airbagmodulen och andra moduler som inte har med de vanliga motorkoderna att göra, kan tänka mig ett pris mellan 1000-2000:- kr beroende på vart man lämnar bilen, det är heller inte alla verkstäder som har utrustningen som krävs.
Jag tror dock att de flesta verkstäder med dyrare instrument (ofta abonnemang) klarar av airbagen och ABS:en eftersom tillverkarna av dessa instrument satsat på att kunna läsa av de mest vanliga koderna och därtill hör airbag och ABS, därför är det inte alltid man behöver besöka en verkstad som har DRBIII-instrument som är specifikt för Chrysler/Dodge/Jeep (främst Chrysler-aukt. verkstäder).
Hoppas det går bra och lycka till med bilköpet!
Mvh
Det är ganska dyrt att felsöka just airbagmodulen och andra moduler som inte har med de vanliga motorkoderna att göra, kan tänka mig ett pris mellan 1000-2000:- kr beroende på vart man lämnar bilen, det är heller inte alla verkstäder som har utrustningen som krävs.
Jag tror dock att de flesta verkstäder med dyrare instrument (ofta abonnemang) klarar av airbagen och ABS:en eftersom tillverkarna av dessa instrument satsat på att kunna läsa av de mest vanliga koderna och därtill hör airbag och ABS, därför är det inte alltid man behöver besöka en verkstad som har DRBIII-instrument som är specifikt för Chrysler/Dodge/Jeep (främst Chrysler-aukt. verkstäder).
Hoppas det går bra och lycka till med bilköpet!
Mvh
Tack !
Ja det hoppas jag med . Men det är mycket att tänka på
och då jag inte är speciellt kunnig med bilar och speciellt inte om elen
Så känns det lite oroligt 
Helt förståeligt, alla bilar är dessutom olika och har sina för- och nackdelar så man får ofta kolla upp det specifika för "just den bilen" när man letar bil. En snabb affär bör man endast göra om priset är väldigt attraktivt så att man med fördel kan fixa ev. fel och brister i efterhand, annars bör man ta god tid på sig att kolla upp allting noga.
Förhoppningsvis så är det inget dyrt eller besvärligt fel med airbagen.
Mvh
Förhoppningsvis så är det inget dyrt eller besvärligt fel med airbagen.
Mvh
Har fått ett svar nu på vad det var som orsakade att lampan lyste . Enligt ägaren så va det något med bältes sträckaren . Om det nu kan påverka airbagen ? Glömde ju att fråga om vad som åtgärdades för att den skulle slockna
Får fråga imorgon
Det låter inte helt omöjligt, men hur felet kunde åtgärdas så fort vet jag inte, det kanske bara glappade i kontakten så att den behövde rengöras.
Mvh
Mvh
Japp ! Jag ringde å kollade vad det berodde på igen och det var en glappande kontakt .
Härligt, hoppas att det var det som var felet och att lampan inte modifierats någonting bara.
Mvh
Mvh