Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Resevnyckel kodning mm - Chrysler Sebring -2004

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Resevnyckel kodning mm - Chrysler Sebring -2004

Hej ! Om man skulle vilja att beställa en reservnyckel till en Chrysler Sebring 2004. Är det någon på forumet som vet Hur det går till ? var någonstans som det är lättast ? kostnad för att göra det och om det krångligt och omständlig att att få fixat ? Vet ju att det ska va en massa koder till sådant. Är det bara att ringa till verkstaden och tala om vilket reg nr ? och sedan få det hemskickat eller måste man köra bilen dit ??? Många dumma frågor kanske :) Hoppas på svar i alla fall :)
Senast redigerad av Avenger den sön 14 jun 2015, 14:23, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodell och årsmodell i rubriken / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Resevnyckel kodning mm - Chrysler Sebring -2004

Tjena!

Det beror på vad det är för nyckel till bilen, de flesta Sebring av de årsmodellerna har transpondernycklar tror jag (kanske alla), då är nycklarna gråa/mörkgråa i plasten/gummit, de är även lite "tjockare" än de nycklar som har helgjuten plast i svart färg eftersom det sitter ett chip inuti.

Om det ska vara transpondernycklar (startspärren inaktiveras via nyckel) till bilen så kan man själv programmera en till nyckel om man redan har två fungerande nycklar, annars behöver man besöka en Chrysler-aukt. verkstad och legitimera sig och visa upp papper på bilen osv. (tror att de flesta kräver detta när det gäller nycklar och liknande grejer).

Är det däremot inga transpondernycklar så kan du åka till vilken låsbutik som helst, de flesta brukar fräsa till en nyckel för en hundring.

Vad gäller fjärrdosorna så vill jag minnas att även där behöver man två stycken fungerande om man ska kunna koppla till en tredje, annars blir det att besöka en Chryslerverkstad som har rätt verktyg för programmering.

Skulle det vara okej för verkstaden så hade jag köpt på mig materialet själv, t ex. nyckeln och chippet, men det har också att göra med om bilen är import eller ej, särskilt angående fjärrdosorna då det inte är samma frekvens annars, om man skulle handla dem ifrån USA och bilen är svensksåld (vilket det flesta Sebring är som finns här i Sverige).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Hej ! Tack för svaret :) Om jag inte minns helt galet så var nyckeln grå med en svart fjärrdosa. Det fanns bara en till bilen :( Verkar att vara vanligt att det inte finns reserver :( Då jag bor en bra bit ifrån närmaste aukturiserad verkstad så undrar man ju om man måste ha den aktuella bilen med sig eller om det räcker att ha med sig papper på den . Bilen är intagen från Usa via Tyskland till Sverige så det är ju en import. Vet du om kostnaden för att få dosan och nyckel kan vara kostsamt ? Undrar bara för att jag har ju inte köpt bilen ännu :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Ja det är bra att göra efterforskningar innan man köper en bil, så man samlar på sig så mycket information som möjligt.

Då är det troligen en transpondernyckel om den har de färgerna. Så det finns en nyckel och en fjärrdosa till bilen?

Jag har alltid haft minst två nycklar till alla bilar, annars blir det alltför jobbigt om man skulle tappa bort en.

Du måste ha med dig bilen till verkstaden så att de kan koppla in instrumentet till bilen för programmering. Eftersom det är en import från USA så kan du om du vill beställa en blank nyckel och en blank fjärrdosa som förberedning, så att du endast behöver hjälp med programmeringen, du kan även fräsa nyckeln i förväg så att allt som återstår är synkningen mellan nyckeln/fjärrdosan och bilen.

Exempel på en blank transpondernyckel på ebay.com, pris cirka 150-200:- kr med frakt, här är en länk:

http://www.ebay.com/itm/NEW-CHRYSLER-DO ... 44&vxp=mtr

Exempel på en fjärrdosa (begagnad) på ebay.com, pris cirka 150-200:- kr med frakt, här är en länk:

http://www.ebay.com/itm/OEM-Dodge-Chrys ... 96&vxp=mtr

OBS dock att numret på den befintliga nyckeln och fjärrdosan måste överensstämma med de som man köper.

Förresten, är det en cabriolet eller en sédan du tittar på? Skulle det mot förmodan vara en coupé (som är baserad på Mitsubishi Eclipse) så använder de lite olika moduler, det är inte helt samma som cab/sédan.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Tackar så hemskt mycket för svaren och länkarna :) Det handlar om en cab 2004
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Dom är snygga, särskilt 2004 och framåt då faceliften kom. 2001-2002 (eventuellt 2003 också) är tyvärr inte så pålitliga vad gäller 2.7-motorerna så de bör man hålla sig undan.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Ja dom är riktigt fina ! :) Vad nu en Facelift innebar ? Nu känner ja mig hel dum igen :) Men det bjuder jag på :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

=)

Designen uppdaterades lite under modellår 2004, t ex. fronten och strålkastarna fick en annan design osv. De tidigare årsmodellerna ser lite annorlunda ut fastän det är samma "generation" av bilmodellen så att säga. Facelift innebär främst kosmetiska förändringar, ofta av fram- och bakpartierna inkluderat lampor m.m. En helt annan generation av bilmodellen kan man se om man jämför årsmodell 2000 med 2002, den äldre beskrivs här i Sverige som Chrysler Stratus och i USA som Chrysler Sebring (om det är en cab, annars som Chrysler Cirrus). I Sverige heter dom Chrysler Sebring från årsmodell 2001 och framåt.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Tack Avenger ! Jag känner att jag har lärt mig en hel del idag :) Uppskattar verkligen all hjälp :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Kom att tänka på en sak, om bilen visar sig vara intressant (så att du verkligen funderar på att köpa den) så hade jag dragit en CARFAX-rapport, då kan mycket tråkigt avslöjas, t ex. om bilen varit krockad, varit med om en översvämning, skruvad mätarställning osv. Detta är extra bra att kontrollera på bilar som kommer från USA då det pågår mycket tråkigt när de kommer till EU, som att bilar snabbt repareras som varit nära totalkvaddade.. dock ska man inte dra några förhastade slutsatser, bilen kan likväl vara reparerad på ett helt korrekt sätt till ett fullgott skick med all dokumentation, men det förekommer inte så ofta.

Dock är det bra att kolla upp historiken på alla bilar, inte bara importer, men det är inte lika vanligt att de är krockade i Sverige (och att detta rapporteras till CARFAX för den delen, då det inte är så utbrett med CARFAX här ännu, vad gäller rapportering från verkstäder) eller översvämningar (givetvis inte, men regnar det mycket så är det inte omöjligt =) , dock förekommer det en hel del "skruvade mätarställningar", man blir faktiskt förvånad över hur många beg. bilar som har anmärkningar på detta.

Det går även att kolla upp mätarställningarna i Sverige själv (mest användbart hos svensksålda bilar) om man kontaktar den bilbesiktning som bilen varit hos de senaste åren och begär besiktningsprotokollen (detta är gratis), ibland kan man få kontakta flera olika eftersom vi de senaste åren fått fler besiktningsföretag än enbart Bilprovningen.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Tack ! För informationen Ja Skall köpa en Carfax på bilen så får vi se om allt är helt okey.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Prova att kolla CARFAX gratistjänst först, riskfaktorcheck tror jag den heter, så kan man få en indikation på om det finns några varningar, annars behöver man kanske inte köpa någon hel rapport om allt skulle vara okej. Skulle den varna för något (riskfaktorchecken) så kan man köpa en fullständig rapport för att se vad som är fel, det behöver inte betyda att det är något allvarligt dock.

Kom just på att eftersom bilen du tittar på är import så kommer den säkert att "varna", så det fungerar främst på svensksålda bilar.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV

Re: Sv: Resevnyckel kodning mm - Chrysler Sebring -2004

Christofer00 hos transamclub.se och i mustangforumet har några carfaxkollar som han snällt delar med sig av. Hjälper han er så hjälper ni näste person som behöver hjälp - visst kan det bli hur vackert som helst!

-tapa-
Skriv svar