Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Imma på tomgång. Chrysler PT Cruiser 1,6

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan

Imma på tomgång. Chrysler PT Cruiser 1,6

Hej!

Jag har ett problem med min bil, ibland på tomgång börja fläkten blåsa upp imma på framrutan så hela rutan täcks. Ac:n kyler som den ska under färd och det är inte alltid problemet uppstår. Men när det händer är det alltid på tomgång. Vad kan detta bero på? Har nyligen bytt kupe´filter men problemet kvarstår.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Imma på tomgång. Chrysler PT Cruiser 1,6

Tjena och välkommen till forumet,

På kvällarna kan det bli hemskt fuktigt nu om det är då problemet är som värst, se till att köra med "luftintag utifrån" så att du inte har på återcirkulationen i kupén. Kolla så att AC:n fungerar lika bra stillastående som vid körning. Prova att alltid köra med AC:n på då det minskar fukten en del eftersom luften får mindre fukthalt, den blir så torr/kall med AC:n påslagen (det kan fort bildas is på evaporatorn). Kolla även så att du får luft från utblåsen när du står stilla, så att det inte har hänt någonting med AC:n, t ex. om evaporatorn täckts av is om en sensor är fel (så att den kyler för bra, då kan det blockera all luft).

"Bara för att" så kan du även passa på att rengöra rutorna med fönsterputs.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan

Tack för ditt svar.

Jag kör med ac på året runt, men hittills har jag mest märkt av felet på kvällen som du skrev. Oftast brukar det uppstå när jag ska ut och öppna garageporten och bilen står på tomgång och då börja imman uppstå. Ibland kan det även komma ljummen luft ur luftblåsen men så fort bilen börja rulla blir det kallt igen

MVH
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Kan vara något fel med AC:n men det låter som att kombinationen av "garageluften" och "uteluften" på kvällen skapar imman när den står på tomgång, har du alltid bilen i garage när det händer?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan

ja det är nästan alltid "på vägen in" i garaget framför porten medan den öppnas och när den kommer in där. Enda gången på väg än så länge va på tom gång i en bilkö, men då stängde jag av bilen och när jag startade igen va allt som vanligt. Har även hänt en gång i början på våren en fuktigt kväll fick jag upp varningslampa för spjällhuset och då började rutan imma och bilen dog. Men allt va som vanligt efter jag startade upp igen och det finns inga felkoder.

MVH
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Låter nästan som att det är som det ska? =)

Vad har du för årsmodell på bilen då du fick upp en varningslampa för spjällhus?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Mrdunde
Station Wagon
Kontakt:

Tack för tipset :)
Besök gärna mig http://www.abswheels.se :)
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan

Det är en 2006:a, har rullat snart 8000 mil. Enligt instruktionsboken är det bara 1.6 motorn som har ETC
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Felen hör troligtvis inte ihop, men fick du inga felkoder på vad det var som orsakade problemet med det elektroniska spjällhuset? Kan ha varit en engångshändelse, får hoppas på det.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan

nej det kom inga felkoder alls, allt va som vanligt när jag startade bilen igen. Så får hoppas det bara va tillfälligt. Ska passa på att rengöra spjället någon dag nu med. Ska även ut på en lite längre biltur framåt helgen och testa ac:n ordentligt :)

MVH
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja det är alltid en bra idé, man blir förvånad över hur lite sot i spjällhuset som kan ställa till med problem faktiskt.

Hoppas bilen rullar på fint och att AC:n kyler som den ska, blev ju hemskt varmt ute nu =)

Mvh

Bild
Användarens profilbild
ajsack84
Minivan

Har kört ca 70 mil nu senaste dagarna och ac:n har kylt perfekt under färd. Men problemet med imma och ljummen luft har kommit några gånger vid bilkö och tomgång. Men upptäckte när jag stod utanför garaget och lyssnade och hörde att bilen försökte dra i gång motorfläkten men bara knäpper till och hackar till på varvtalet och då uppstår imman. Testade att stänga av ac:n och då efter en stund går motorfläkten igång funkade även när jag satte på ac:n igen. Har testat nu under helgen att starta bilen utan ac på och sen slå på den och nu har jag inte haft problemet med imman alls. Kan det va glapp i någon givare eller dylikt som gjort att motorfläkten inte startat?

MVH
Skriv svar