Halloj.
Köpte en chrysler grand voyager 1997a för nån vecka sen.
Nu är det så att endast varvräknare funkar. Inga andra instrument rör sig och inga varningslampor heller. Kan det vara en gömd säkring eller nått annat?
Tacksam för svar
Mvh Jonny
Döda instrument 1997
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Annons
Re: Döda instrument 1997
Tjena Jonny,
Tyvärr så låter det som det klassiska felet med mätarhuset, att en eller flera lödningar på kretskortet på mätarhuset är dåliga.
Man kan prova att inspektera kretskortet och löda om det felaktiga om man hittar det, annars kan man köpa ett "nytt" begagnat, som dock även det innebär en risk då det kan gå sönder när som helst.
Det brukar ofta bli sådana fel att bilen inte startar i och med detta och då står man där, varav det alltid är bra att ha med sig en stjärnskruvmejsel ifall man behöver lossa det och köra utan, eftersom bilen då fungerar igen (utan mätarhuset). Men man får i så fall tänka på att man inte vet om ifall bilen varnar om någonting, hastigheten man kör i, osv. (man måste ju absolut ha med sig en GPS eller liknande så man ser hastigheten i detta fall, samt endast köra raka vägen hem). Det kan även hjälpa att slå med handen ovanför mätarhuset för att se om det kommer igång igen (får tillfällig kontakt på lödningarna på kretskortet), du kan även prova det nu då mätarna/lamporna inte fungerar och se om de ger något tecken på att hoppa igång igen.
Om du bestämmer dig för att köpa ett beg. mätarhus så är det bra att först demontera det som sitter där nu, för att inspektera hur kontakten ser ut så att du får rätt mätarhus, samt kontrollera vilka mätare du har osv. (finns en del olika mätarhus). Prova att leta både på ebay.de och ebay.co.uk och bildemonteringarna i Sverige, har sett mätarhus från Tyskland och UK för endast ett par hundra kronor med frakt. Tänk också på att du får dokumentera skillnaden vad gäller milen då miltalen hos det "nya" mätarhus blir vad som kommer stå i displayen, ifall du tänker sälja bilen i framtiden och det t ex. står olika på besiktningspapperna (ifall det "nya" mätarhuset inte gått så långt som det befintliga, eller om det är tvärtom och det gått flera tusen mil längre fastän bilen inte gjort det). Därför är det bra att anteckna med bilder, skriva ut annonsen på det mätarhuset man köper (säljaren brukar alltid skriva hur långt mätarhuset har gått), osv.
Men innan du gör något av ovanstående så kan du prova att köra en självdiagnos på mätarhuset genom att hålla inne TRIP/RESET samtidigt som du vrider på tändningen till ON (starta inte bilen med startmotorn dock). Då kommer mätarna och lamporna att kontrollera sig själva/deras funktion och ev. ge en felkod (ingen motorfelkod utan en specifik felkod för mätarhuset i detta fall).
Mvh
Tyvärr så låter det som det klassiska felet med mätarhuset, att en eller flera lödningar på kretskortet på mätarhuset är dåliga.
Man kan prova att inspektera kretskortet och löda om det felaktiga om man hittar det, annars kan man köpa ett "nytt" begagnat, som dock även det innebär en risk då det kan gå sönder när som helst.
Det brukar ofta bli sådana fel att bilen inte startar i och med detta och då står man där, varav det alltid är bra att ha med sig en stjärnskruvmejsel ifall man behöver lossa det och köra utan, eftersom bilen då fungerar igen (utan mätarhuset). Men man får i så fall tänka på att man inte vet om ifall bilen varnar om någonting, hastigheten man kör i, osv. (man måste ju absolut ha med sig en GPS eller liknande så man ser hastigheten i detta fall, samt endast köra raka vägen hem). Det kan även hjälpa att slå med handen ovanför mätarhuset för att se om det kommer igång igen (får tillfällig kontakt på lödningarna på kretskortet), du kan även prova det nu då mätarna/lamporna inte fungerar och se om de ger något tecken på att hoppa igång igen.
Om du bestämmer dig för att köpa ett beg. mätarhus så är det bra att först demontera det som sitter där nu, för att inspektera hur kontakten ser ut så att du får rätt mätarhus, samt kontrollera vilka mätare du har osv. (finns en del olika mätarhus). Prova att leta både på ebay.de och ebay.co.uk och bildemonteringarna i Sverige, har sett mätarhus från Tyskland och UK för endast ett par hundra kronor med frakt. Tänk också på att du får dokumentera skillnaden vad gäller milen då miltalen hos det "nya" mätarhus blir vad som kommer stå i displayen, ifall du tänker sälja bilen i framtiden och det t ex. står olika på besiktningspapperna (ifall det "nya" mätarhuset inte gått så långt som det befintliga, eller om det är tvärtom och det gått flera tusen mil längre fastän bilen inte gjort det). Därför är det bra att anteckna med bilder, skriva ut annonsen på det mätarhuset man köper (säljaren brukar alltid skriva hur långt mätarhuset har gått), osv.
Men innan du gör något av ovanstående så kan du prova att köra en självdiagnos på mätarhuset genom att hålla inne TRIP/RESET samtidigt som du vrider på tändningen till ON (starta inte bilen med startmotorn dock). Då kommer mätarna och lamporna att kontrollera sig själva/deras funktion och ev. ge en felkod (ingen motorfelkod utan en specifik felkod för mätarhuset i detta fall).
Mvh
Re: Döda instrument 1997
Tack o lov så var det bara säkringen till bakrutetorkaren som tydligen går till instrumentpanelen med
så nu funkar allt fint.
Re: Döda instrument 1997
Skönt =) Man tror alltid att det är "det värsta" då just mätarhusen är vanliga fel på Voyager, Stratus osv. av dessa årsmodeller.
Mvh
Mvh





