Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bytt bromsklossar och skivor - glödhett? Grand Voyager -2004

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
hj79
SUV
Inlägg: 187
Blev medlem: sön 29 maj 2011, 11:55

Bytt bromsklossar och skivor - glödhett? Grand Voyager -2004

Tja

Jag har bytt skivor och klossar på en Grand Voyager 2004 men vänster fram blev glödhett och smälte en damask. Det gick inte att hålla i muttrarna och fälgen var väldigt het. Är det normalt att det blir såhär efter ett byte. Högersidan blir inte på långa vägar så här het... Däcket snurrar dock fritt och det är inte oket som är fast.
Senast redigerad av Avenger den fre 17 jul 2015, 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken / mvh
Chrysler Grand Voyager -05
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bytt bromsklossar och skivor - glödhett? Grand Voyager -2004

Tjena!

Precis efter att du har kört bilen, kolla om den rullar fritt i backar/lutningar som den tidigare kunde rulla i NEUTRAL-läge, kan vara så att oket pressar kolven under körning och endast en kort stund därefter? Hur kontrollerade du att hjulet snurrar fritt, hissade du upp bilen efter körning?

Luftat systemet ordentligt efter bytet?

Jag hade ändå misstänkt att det är något med oket =(

Gick allting bra vid bytet, passade beläggen och skivorna som dom skulle och var det rätt diameter osv. på skivorna?

Trevlig helg!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hj79
SUV
Inlägg: 187
Blev medlem: sön 29 maj 2011, 11:55

Re: Bytt bromsklossar och skivor - glödhett? Grand Voyager -2004

Avenger skrev:Tjena!

Precis efter att du har kört bilen, kolla om den rullar fritt i backar/lutningar som den tidigare kunde rulla i NEUTRAL-läge, kan vara så att oket pressar kolven under körning och endast en kort stund därefter? Hur kontrollerade du att hjulet snurrar fritt, hissade du upp bilen efter körning?

Luftat systemet ordentligt efter bytet?

Jag hade ändå misstänkt att det är något med oket =(

Gick allting bra vid bytet, passade beläggen och skivorna som dom skulle och var det rätt diameter osv. på skivorna?

Trevlig helg!
Kollade att hjulet snurrade fritt i neutral genom att hissa upp bilen på domkraften och snurra. Det gick hur lätt som helst. Även vid körning. Hade problemet att andra oket låg på så detta byttes på höger sida och luftades men inte det vänstra som krånglar nu. Allt gick bra vid bytet. Kolven gick snudd på att pressa för hand. Använde dock en tving men den gick superlätt att ta tillbaka. Belägg och skiva passade perfekt. Högersidan hade dock kärvat ihop helt eftersom denna låg på och sabbade oket.
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bytt bromsklossar och skivor - glödhett? Grand Voyager -2004

Vad mysko =(

Uppstod problemet direkt efter bytet? Ryker det någon från hjulet när du kör?

Inget hjullager som glappar och är dåligt?

Har bara varit med om liknande när ett bromsok kärvat, samt under en kort stund när allting är nytt, men du har kört en stund sedan bytet antar jag?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hj79
SUV
Inlägg: 187
Blev medlem: sön 29 maj 2011, 11:55

Re: Bytt bromsklossar och skivor - glödhett? Grand Voyager -2004

Avenger skrev:Vad mysko =(

Uppstod problemet direkt efter bytet? Ryker det någon från hjulet när du kör?

Inget hjullager som glappar och är dåligt?

Har bara varit med om liknande när ett bromsok kärvat, samt under en kort stund när allting är nytt, men du har kört en stund sedan bytet antar jag?

Mvh
Ja problemen kom direkt efter bytet och det rök rejält men den röken kom från 5-56an jag smorde muttrarna med. Lite rök kom det från klossarna men det bedömer jag som normalt.

Det roliga är att vid dagens provkörning blev det inte hett alls trotts rejält provocerande. Inget glappar, men gummidamasken till styrleden smälte... Så nu får den bytas.
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bytt bromsklossar och skivor - glödhett? Grand Voyager -2004

Måste ha varit något tillfälligt fel som uppstod vid bytet, kanske någon beläggning på just den skivan/belägget? Skönt i alla fall att det fungerar bra nu, men trist med damasken, aldrig varit med om det tidigare och då har jag kört med sprucken kolv en bra bit och det rök en hel del.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bytt bromsklossar och skivor - glödhett? Grand Voyager -2004

Förresten, slipade du till oket så att beläggen kan åka tillbaka fritt när du släpper pedalen? Kan samlas en del rost där, bästa är att slipa lite och smörja med kopparpasta.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hj79
SUV
Inlägg: 187
Blev medlem: sön 29 maj 2011, 11:55

Re: Bytt bromsklossar och skivor - glödhett? Grand Voyager -2004

Måste ha varit inslitningen från helvetet... Nu blir det inte varmt längre när man åker med det.

Ja jag hade gjort rent men inte haft på någon kopparpasta men klossarna löpte fritt iaf.
Chrysler Grand Voyager -05
Skriv svar