Hej köpte mig en Chevrolet transporter årsmodell 01 för ca 1mån sen.
Bilen hade stått i ca 2år så började med att byta batteri som var sop Slut.
Bilens problem som det är idag är att tomgången går upp och ner till den själv dör.
likadant så kan den dö i korsningen samt i mindre nedförsbackar.
Brorsan har diagnos utrustning och fick felkod p0102, p0131 , p0171 , p1189.
Det jag har gjort är att bytt alla stift samt kablar, bytt den bakre lambdan , provat en annan lmm haft i både k- sprit samt fuel cleaner .
Motor lampan lyser också kan nämnas.
När man försöker varva ur den så verkar det som att den inte vill varva ur helt, lixom bluddrar i slutet.
Stinker bensin ur avgaserna.
Drar väldigt mycket soppa.
hittar ingen lösning på detta problem.
VÄLDIGT tacksam för alla tips om vad jag kan göra i nästa steg.
Mvh Emil
Chevrolet transporter 01 Slut med idéer snälla hjälp..
Annons
Re: Chevrolet transporter 01 Slut med idéer snälla hjälp..
Uppenbarligen får den för mycket bränsle, vad har du för koder nu efter de åtgärder du gjort?
P0102 - Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input.
P0131 - HO2S Circuit Low Voltage Bank 1 Sensor 1 (dvs främre lambdan)
P0171 - Fuel Trim System Lean Bank 1
P1189 - Engine Oil Pressure Switch Fault
Jag skulle börja med att kontrollera lambdavärdena så att de reglerar som de ska, det ska bli en sinusliknande kurva. Därefter gå vidare med att kontrollera värden från andra sensorer.
Oljetrycksensorn sitter ovanför startmotorn, man kan nå den ovanifrån och ta bort den med en lång 27 mm hylsa.
P0102 - Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input.
P0131 - HO2S Circuit Low Voltage Bank 1 Sensor 1 (dvs främre lambdan)
P0171 - Fuel Trim System Lean Bank 1
P1189 - Engine Oil Pressure Switch Fault
Jag skulle börja med att kontrollera lambdavärdena så att de reglerar som de ska, det ska bli en sinusliknande kurva. Därefter gå vidare med att kontrollera värden från andra sensorer.
Oljetrycksensorn sitter ovanför startmotorn, man kan nå den ovanifrån och ta bort den med en lång 27 mm hylsa.
Okej den första felkoden du skrev är vell luftmassemätaren?
P0131 är det den första lambdan ifrån motorn sett?
P0171 vad menas med den felkoden och kan den kanske ha att göra med att lambdan är Slut?
Många frågor.
Väldigt tacksam för svar.
P0131 är det den första lambdan ifrån motorn sett?
P0171 vad menas med den felkoden och kan den kanske ha att göra med att lambdan är Slut?
Många frågor.
Väldigt tacksam för svar.
Om en sensor ger felaktiga värden så blir även referenserna för de övriga fel och då kan det bli felkoder där istället, borde inte ge den felkoden på luftmassemätaren men börja med att kontrollera lambda. Det kan vara så att luftmassemätaren behöver göras ren men om det blir samma sak med en annan enhet så kanske det inte är själva sensorn som är felet.
P0171 betyder att den får för lite bensin, men dina symptom är motsatta men det kan orsakas av trasig lambda. Har ni nollat felkoder efter att du bytt de saker du räknat upp för att se vilka nya som blir.
Sök också efter vacuum-läckor, spraya med startgas runt insuget och bromsservot. Det finns en vacuumslang som går från bakre högra kanten av övre insuget ner mot batteriet för att styra värmesystemet, den är lätt att den går isär i kopplingarna när man håller på med batteriet.
P0171 betyder att den får för lite bensin, men dina symptom är motsatta men det kan orsakas av trasig lambda. Har ni nollat felkoder efter att du bytt de saker du räknat upp för att se vilka nya som blir.
Sök också efter vacuum-läckor, spraya med startgas runt insuget och bromsservot. Det finns en vacuumslang som går från bakre högra kanten av övre insuget ner mot batteriet för att styra värmesystemet, den är lätt att den går isär i kopplingarna när man håller på med batteriet.
Ska kolla allt du tipsade om nu så fort som möjligt.
Skriver så fort jag får några framsteg.
Tack så hemskt mycket för hjälpen så här långt.
mvh Emil
Skriver så fort jag får några framsteg.
Tack så hemskt mycket för hjälpen så här långt.
mvh Emil
Ska också ta bort spjällhuset och göra rent det och samtidigt kolla givarna som sitter där i närheten.
Vet du om det finns några sidor som har värden på resp givare som sitter runt spjäll huset.
Tänkte om det gick att mäta upp dem och se om någon av dem är trasiga.
Vart kan tomgångs motorn sitta?
Mvh Emil
Vet du om det finns några sidor som har värden på resp givare som sitter runt spjäll huset.
Tänkte om det gick att mäta upp dem och se om någon av dem är trasiga.
Vart kan tomgångs motorn sitta?
Mvh Emil
Du kan inte mäta på givarna, t.ex. med ohm-mätare, utan du måste titta på vilka värden de ger via ODB-II uttaget. Inte heller är det vettigt att byta på måfå utan gör som jag skrivit tidigare att leta vacuum-läckor, speciellt kontrollera att slangen till värmesystemet inte åkt isär vid batteriet, och kontrollera att lambdan ger rätt värden.
Att göra rent spjällhuset kan behövas ibland men jag tror inte det orsakar ditt problem. Tomgångsmotorn sitter på baksidan av spjällhuset.
Att göra rent spjällhuset kan behövas ibland men jag tror inte det orsakar ditt problem. Tomgångsmotorn sitter på baksidan av spjällhuset.
Okej tack för infon Sverker.
som sagt har jag bytt den bakre lambdan och har en ny främre på väg hem.
provar att byta den så fort jag fått hem den.
slangen du pratar om vid batteriet låter intressant eftersom att jag bytta till ett " vanligt " batteri direkt när jag köpte bilen så inte omöjligt att något kan ha gått isär där under.
Du vet ju hur trångt och bökigt det är med batteri byten på dessa bilar.
Annars så har jag tömt en hel flaska startgas runt motorn.
Är det andra slangar som är av stor betydelse förutom runt spjällhuset och vid batteriet du pratade om?
Stort tack för all hjälpande information Sverker samt andra duktiga här på forumet.
mvh
som sagt har jag bytt den bakre lambdan och har en ny främre på väg hem.
provar att byta den så fort jag fått hem den.
slangen du pratar om vid batteriet låter intressant eftersom att jag bytta till ett " vanligt " batteri direkt när jag köpte bilen så inte omöjligt att något kan ha gått isär där under.
Du vet ju hur trångt och bökigt det är med batteri byten på dessa bilar.
Annars så har jag tömt en hel flaska startgas runt motorn.
Är det andra slangar som är av stor betydelse förutom runt spjällhuset och vid batteriet du pratade om?
Stort tack för all hjälpande information Sverker samt andra duktiga här på forumet.
mvh
Hejsan alla cheva experter.
Idag bytte jag den främre lambdan "närmast motorn "
och peppar peppar ta i trä så fungerar allt som det ska nu.
Vanlig tomgång och mer " torra " avgaser som inte stinker bensin.
och ingen motor lampa som har tänds.
Jag vill ge er ett stort tack som har hjälpt mig i rätt riktning med problemet.
Och får se vad framtiden har för fel / problem att erbjuda.
tack igen för snabba svar och expert utlåtanden.
Mvh Emil
Idag bytte jag den främre lambdan "närmast motorn "
och peppar peppar ta i trä så fungerar allt som det ska nu.
Vanlig tomgång och mer " torra " avgaser som inte stinker bensin.
och ingen motor lampa som har tänds.
Jag vill ge er ett stort tack som har hjälpt mig i rätt riktning med problemet.
Och får se vad framtiden har för fel / problem att erbjuda.
tack igen för snabba svar och expert utlåtanden.
Mvh Emil