Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager -97 misständer

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
travelingman
Station Wagon

Voyager -97 misständer

Har en -97 Voyager 3,8 (egentligen en Dodge Grand Caravan). När den gått varm misständer den på måttligt gaspådrag. Trycker jag gasen mer än halvvägs i botten sticker den som en raket, men vid lägre gaspådrag hackar den och misständer.
Gjorde rent kontakten till TPS och då gick den klockrent flera veckor men sedan återkom problemet. AHA tänkte jag och köpte en ny TPS. Ingen förbättring. En lite märklig sak i sammanhanget är att när problemet uppstår är utsignalen från O2-sensor 1 bank1 1 Volt och sensor 1 bank2 0 Volt mer eller mindre konstant. När jag trycker ordentligt på gasen börjar värdena ändra sig igen. Inga felkoder från OBDII-verktyget.
Famlar i fullständigt mörker. Det trista är att bilen i övrigt är i kalasskick för sin ålder, så det känns lite trist att skrota den.

Alla ideer uppskattas.

Lasse
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Re: Voyager -97 misständer

Mycket svårt att byta tändstiftet längst bak till höger vilket innebär att det vid "normal" service inte blir utbytt som de andra. Ta bort det och kolla till att börja med. Om utbränt funkar det inte på låga varv.
Användarens profilbild
travelingman
Station Wagon

Menar du på höger sida av bilen, alltså det som sitter vid generatorn?

Lasse
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Får du fram några felkoder via bilens inbyggda felkodsläsare?

Gör såhär:

Stäng alla dörrar och dra åt parkeringsbromsen > vrid tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek (avsluta i ON-läget) > läs av felkoderna i displayen i mätarhuset (börjar på P) eller räkna hur många gånger (och observera i vilket mönster) som motorlampan blinkar (om koderna visar sig på det sättet). Visar sig koderna i form av att motorlampan blinkar så kan du tyda dem såhär: BLINK paus BLINK BLINK längre paus BLINK BLINK BLINK BLINK BLINK paus BLINK BLINK BLINK BLINK BLINK = kod 12 och 55.

På t ex. Allpar.com kan du läsa vad varje felkod betyder om du har några:

P-koder i displayen: www.allpar.com/fix/computer-codes.html

Motorlampan blinkar: www.allpar.com/fix/80s-codes.html

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
travelingman
Station Wagon

Det är just det som är problemet. Jag har inga felkoder, bortsett från "12 Battery or computer recently disconnected" vilket när helt korrekt.
Så jag vet inte var jag ska börja felsöka. Insprutning, Tändning, Motorstyrning, Sensorer, etc. ???

Lasse
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Okej, för ibland (på tidigare årsmodeller såsom 96, 97 osv.) så kanske inte OBD2-instrumentet visar några felkoder men bilens inbyggda diagnostik gör det, men om du bara får kod 12 i instrumentet så finns det ingenting där heller som du säger.

Du skriver att bilen gick perfekt när du rengjorde kontakten till spjällägesgivaren, kan det hjälpa med ytterligare rengöring? Spraya el-rengöring? Ser stiften bra ut i kontakten? Vart köpte du TPS-givaren, är den av ett känt märke?

När bytte du stiften och kablarna senast? Om du tar en blomspruta med vatten i och sprayar på kablarna, slår det gnistor om dem? Detta görs främst när det är mörkt utomhus så att man ser ev. gnistor. Det jobbiga med denna generationen av Voyager är att de bakre stiften inte kan bytas genom att man lossar kåpan nere vid vindrutan, så man får antingen lossa insuget eller försöka ifrån andra håller om man använder spegel osv.

Prova att rengöra fler kontakter, t ex. alla som sitter vid insuget, det kan göra under.

Hur länge måste du köra för att problemet ska uppstå?

Kolla efter ev. luftläckage, så den inte drar tjuvluft. Det kan du göra genom att blockera insugsslangen och höra om den drar luft ifrån något annat ställe.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
travelingman
Station Wagon

Tack för tipsen.
TPS:en är inköpt på Åbergs VTC och eftersom dom är någon sorts officiell återförsäljare av Mopar-delar förutsätter jag att den är av rimlig kvalitet.
Jag rengjorde kontakten en gång till innan jag bytte TPS.Jag kopplar upp Torque i mobiltelefonen och får en "mätare" på Throttle position. När problemet visar sig trycker jag långsamt ner gaspedalen och ser positionen ändra sig långsamt. inga ryck eller dylikt. Bilen accelererar inte ett enda dugg utan saktar snarare in och baktänder lite då och då. När jag kommer till ca 50% gaspådrag sticker bilen iväg som skjuten ur en kanon. Jag tycker att det här indikerar att TPS:en fungerar och åtminstone de delar av PCM:en som läser gaspådraget också fungerar.

Stift och kablar har jag aldrig bytt så länge jag ägt bilen, stiften brukar fungera vääääldigt länge ,tycker inte problemet verkar typiskt för stift eller kablar. Ska dock gå ut när det är tillräckligt mörkt för att se om jag kan se något sprakande.
Bakre stiften är som du säger något jobbiga att byta men det brukar funka om man tar ut hela torkarmekanismen och lossar på övre fästet till generatorn. Sist jag gjorde det på en voya av den här generationen skulle jag byta upstream lambda sond också, så då lyfte jag bort hela insuget. Var ett h-e att få tillbaka alla stöd för kablar och liknande.

Såg ett tips en gång att man kan hitta läckor i insuget genom att spola förgasarrengöring på skarvarna. Om det läcker går tomgången upp. Ska testa det så fort jag hittar sprayburken.

Sensorer: Dom här bilarna har ju ingen luftflödesmätare utan mäter bara undertrycket i insuget, får väl ta en ingående titt på det. Verkar inte heller finnas någon bränsletrycksgivare. Får väl ta en titt på kontakter till insprutarna också. Tempgivarn ska visst också kunna ställa till problem.
Problemen uppstår så fort motorn börjar komma upp i temperatur och blir riktigt svåra efter någon mils körning.

Ju mer jag tänker på det här desto mer lutar jag åt att det är PCM:en som spökar och skickar fel signaler till insprutning och tändning. Det trista är att den här årsmodellen är rätt ovanlig med 3,8 motorn eftersom den inte såldes ny i Sverige och jag är rätt säker på att jag måste få tag på en från -97 eller möjligen -96 med 3,8 för att insprutet ska fungera rätt.

Nu börjar det snart mörkna, så man får väl ta sig samman och trava ut igen.

Lasse

PS
Ursäkta om jag blev lite långrandig.
DS
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Jovisst de säljer bra delar ifrån välkända tillverkare, hittade en TPS-givare på deras hemsida som kostar nästan 2300 kr med frakt och den är av märket Standard Motor Products, det kanske var den du köpte? På ebay går det dock att köpa samma givare (av samma märke) för cirka 600 kr med frakt, tull och moms:

http://www.ebay.com/itm/Throttle-Positi ... yQ&vxp=mtr

Det låter inte som att TPS:en är något fel på men det var väldigt mysko att den gick så bra i flera veckor efter att du rengjorde kontakten, kan du ha kommit emot något annat som i själva verket var felorsaken, medan du höll på med TPS:en? Har du otur så kan det vara något fel med TPS:en.

Spraya gärna lite el-rengöring i kontakten till PCM:en/datorboxen också.

Hur långt har bilen rullat förresten? Det kan vara så att stiften och kablarna aldrig är bytta och då kan man tänka sig att de är orsaken.

Misständer bilen någonting på tomgång?

Har du kontrollerat så att automatlådeoljan har rätt nivå? Kör bilen varm och ställ den på plan mark, bläddra sedan igenom alla växellägen och avsluta i PARK eller NEUTRAL och läs av nivån medans motorn står på tomgång (motorn ska alltså vara igång när du kontrollerar nivån och den bör vara strax under MAX-strecket på oljestickan).

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

travelingman skrev:Menar du på höger sida av bilen, alltså det som sitter vid generatorn?

Lasse
  • Framifrån, längst bak till vänster. De blir sällan bytt.
Användarens profilbild
travelingman
Station Wagon

Kom lite jobb emellan så jag har inte hunnit ägna mig åt den gamle Dodgen på ett tag.
Hur som helst. Tps:en kostade mindre än 600 pistoler på Åbergs. Hade ut PCM:en för att provköra i polarns Dodge som är identisk med min, men hann inte.

Anledningen till att jag tror det är ett styrfel är att när jag startar bilen har jag någon sorts signal från båda lambdasonderna. Efter en stund börjar signalen från sensor 2 ändra sig ytterligt lite, ligger på c:a 0,5 Volt. Efter ännu en stund går signalen från sensor 1 upp till 1,5 Volt, vilket förmodligen är max vad Torque kan visa, och ligger där konstant.
Jag skulle inte vilja påstå att den misständer på tomgång, men den går väldigt ojämnt. När jag trycker lite på gasen för att få ett varvtal på 2 till 3000 varv så går varvtalet upp och ner periodiskt utan att misstända. Det kan omöjligt orsakas av dåliga stift eller kablar.

Om det är för lite olja i lådan går inte växlarna i.

Provade att koppla ur downstream lambdasonden för att lura bilen i "limp mode" men det fungerade inte.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det var ett bra pris för TPS:en, hittade dock inget om det på hemsidan så det är synd att priserna inte är uppdaterade där, fast det kanske var ett annat märke på den du köpte.

Ang. oljan så beror det på hur låg nivån är, växlarna går dock nästan alltid i oavsett.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
travelingman
Station Wagon

Då har man äntligen fått lite tid över för projekt Dodge.
Bytte med mycken möda och stort besvär upstream O2-sensor. Lyckligtvis satt den inte värre fast än att det gick att lossa den med ett spärrskaft och handkraft. Det som förvånar mig är att det inte genererade några felkoder när sensorn var mer eller mindre död.
Hursomhelst så går gamla Bettan som en klocka, tror faktiskt att hon går bättre än någonsin, eller så har jag helt enkelt vant mig vid att köra 3,3:an och dom 4-hjulsdrivna.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Skönt att det löste sig och att sensorn gick att lossa utan större problem. Ja, det är tyvärr tidskrävande att lossa på allting för att komma åt den och man har inte fördelen med att kunna köra avgassystemet varmt innan demontering, då man som sagt inte hinner lossa allting som är i vägen.

Missade en del utav det du skrivit om lambdasonderna på din bil. Innan motorn blir varm så börjar spänningen på 0,45 volt för samtliga lambdasonder, den utgår ifrån de värdena (förinställt) då det är "genomsnittet". När motorn blir varm så börjar de växla mellan 0,1-0,9 volt om inget är fel eller eventuellt om det är någonting annat ställer till med en för mager- eller för rik bränsleblandning, t ex. om spridarna öppnar för mycket (mekaniskt) eller om de är blockerade med smuts, eller något annat fel.

Konstigt att du inte fick någon felkod överhuvudtaget när värdena gick så pass mycket över gränsen.

Mvh

Bild
Skriv svar