Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Värmereglering.

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
traktormats
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 20 maj 2015, 20:36

Värmereglering.

Voyager -07 2,8crd
Har problem med värmen i kupen, blir inte varmt på passagerarsidan.
Förarsidan går bra justera varmt/kallt Men inte på pass sidan blåser bara kallt.
Sitter väl en reglerventil/ställmotor för varje sida gissar jag. kan det vara nåt sånt som strular ?
någon som har en bra beskrivning på värmesystemet ? vilken reglermotor som hör till vad ?
Mats.
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Värmereglering.

Tyvärr inte ovanligt och jag tror inte att felet ger några felkoder.
Det sitter en servomotor på vänster sida av värmepaketet straxt ovanför gaspedalen. Svåråtkomligt och jäkligt. Servot styr luckor (locks) som reglerar varmluftutblåset på de båda sidorna. En stång (rod) är kopplad från servot till luckorna. Servomotorn kan förstås vara trasig men är det förm. inte.

Filmen nedan förklarar hur och även hur man resettar systemet. Du kan börja med det senare innan du börjar skruva.

Användarens profilbild
traktormats
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 20 maj 2015, 20:36

Re: Värmereglering.

Provade resetta systemet, tyvärr ingen skillnad. Kanske det är lika i -07, att stången till luckan kan gå av.
får kolla det i morn. Man ska väl våga sig på att ta loss servot om tändningen är av, så att det inte kuggar fel mellan servot o där det sitter ihop med regleringen. Eller är det så fiffigt att det justerar bilen till själv när man resettar värmen ?
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Värmereglering.

traktormats skrev:Provade resetta systemet, tyvärr ingen skillnad. Kanske det är lika i -07, att stången till luckan kan gå av.
får kolla det i morn. Man ska väl våga sig på att ta loss servot om tändningen är av, så att det inte kuggar fel mellan servot o där det sitter ihop med regleringen. Eller är det så fiffigt att det justerar bilen till själv när man resettar värmen ?
  • Servot är rundgående såvitt jag känner till och styrs av ändlägesbrytare. Det ger resultatet att det vid resettning ska ställa sig på rätt vridningsintervall.
    Förm. har du felet längre in d v s "rodden" som inte driver spjäll-luckan. Kom felet direkt i ett steg eller blev det sämre och sämre?

    Kolla videon noga. Där syns det att servot roterar när det är bortskruvat och tändningen på. Bra koll för att se om servot är OK.

    Ja, förm. ser värmesystemet likadant ut fram till dess den nya karossen kom och kanske t o m efter det.
Skriv svar