Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Elfel på bilfan. Chrysler grand voyager -99

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
smurflovve
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 okt 2015, 19:47

Elfel på bilfan. Chrysler grand voyager -99

Hej!
Kan ingenting om bilar ska tilläggas men vill försöka undvika en felsökning på 2/3000 kr!
Skaffade mig en chrysler i somras. Gick kanonbra. Startade alltid...
(Bytte den rakt av med en tjomme)
Tändningslåset själva kolven sitter löst i kan plocka ur den. Vet inte varför den är sådan.
Men efter en tid började batteriet laddas ur och fick ta starthjälp ibland. Sen gick det lite längre tid och så började den dö när man saktade in bilen så dig den både nu och då...
Sen en liten tid igen laddades den ur bara efter ett dygn.
Köpte nytt batteri o den började fungera igen.
Men så gick det några veckor och nu år man på ruta ett.
Blev så jävla förbannad så nu har jag ställt av bilfan för att den laddas ur hela tiden.
Har slutat att låsa bilen för att inte dra ström o stänga av stereon osv...grejen är att den går att dra ner vindrutor när den inte ens är igång likaså stereon. ..vad är det för fel??
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14783
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Elfel på bilfan. Chrysler grand voyager -99

Hej!

Utifrån din beskrivning så låter det som att felet är kring tändningslåset (när bilen stannat så kanske det hamnat i "OFF-läge" och när den drar ström så kanske "ACC-läget" är i (ACC läge=accessories läge vilket betyder att exempelvis el-hissarna och stereon fungerar om jag minns rätt)), antingen det mekaniska låset eller det elektriska som det sitter ihop med eller bägge ock.

Jag hade börjat med att ta en titt där för att se om man hittar något synligt fel.

Du kan även felsöka med en multimeter vilken funktion det är som drar ström om det inte skulle vara ovanstående, genom att dra en säkring i taget och se om ampere-värdet sjunker. Lossa bilens minuskabel till batteriet och koppla upp multimetern däremellan så att minuskabeln fortfarande har kontakt med batteriet, fast via multimetern istället så att du kan mäta upp strömmen (minuskabeln från multimetern kan du placera på batteriets minuspol och pluskabeln från multimetern går då till bilens minuskabel). Den ska knappt dra någon ström alls om du nu ställer in multimetern på ampere-läget, kommer inte riktigt ihåg vad som är normalt för Voyagern men låt säga runt 50 milliamp kanske.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
smurflovve
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 okt 2015, 19:47

Re: Elfel på bilfan. Chrysler grand voyager -99

Tack så mkt. Ska föra denna information vidare till någon som kan bilar. Ska jag skicka efter ett nytt tändningslås tro? Mvh :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14783
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Elfel på bilfan. Chrysler grand voyager -99

Vågar tyvärr inte rekommendera dig att köpa något utan att ha sett bilen, men ska du inte meka med den själv så tror jag ändå inte att det blir jättedyrt att lämna in den till en verkstad eller en bekant som brukar skruva på bilar, om det nu inte är något fel på en styrbox.

Delarna kan du sedan beställa själv från exempelvis ebay när du fått bilen felsökt (om det skulle behövas några reservdelar till tändningslåset eller något annat), på så sätt kan du spara en del.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar