Ram 1500 Hemi 2005
3 gånger har det nu hänt att "check gauges" lyser och tempmätaren slår i botten som om den skulle koka.
Det har bara hänt när jag startat bilen kall och hunnit åkt ca mellan 1 och 5 minuter.
Om jag stänger av bilen och startar den igen funkar allt som vanligt. Får inte upp några felkoder med nyckeltricket heller.
Det började hända nån dag efter jag fick motorvärmare monterad på bilen.
Kan det ha något med det att göra? Rent elektriskt har dom inget med varann att göra, men kan motorvärmaren lura tempgivaren på något sätt kanske? Bara en fundering eftersom det hände så precis efter monteringen.
Läste på ett amerikanskt forum att man skulle kolla glykol-nivån och den är ok i både kylaren och plastkärlet.
Är det då denna jag borde byta ut?
http://www.hansenkatalogen.se/#/car/reg ... xt/STMTX98
Får upp den när jag söker på mitt regnr på Hansen iaf.
Tack på förhand.
Check gauges lyser. Tempmätare på max. Dodge Ram HEMI -2005
Check gauges lyser. Tempmätare på max. Dodge Ram HEMI -2005
Senast redigerad av Avenger den tis 27 okt 2015, 12:24, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken / Mvh
Anledning: La till bilmodellen i rubriken / Mvh
Ram 2500 Cummins 2005
Annons
Re: Check gauges lyser. Tempmätare på max. Dodge Ram HEMI -2005
Hej!
Uppstår felet endast när du kör med värmaren eller händer det även utan att du kopplat in den? Vad är det för typ av motorvärmare som monterats?
Går motorn som den ska när mätaren går i max?
Konstigt att det inte visas några felkoder, men det är väl på gränsen säkert.
Jag hade provat att byta tempgivaren, bästa är att köpa den hos Hansen Racing (den du länkade till), priset var bra och de har snabb lev.tid.
Mvh
Uppstår felet endast när du kör med värmaren eller händer det även utan att du kopplat in den? Vad är det för typ av motorvärmare som monterats?
Går motorn som den ska när mätaren går i max?
Konstigt att det inte visas några felkoder, men det är väl på gränsen säkert.
Jag hade provat att byta tempgivaren, bästa är att köpa den hos Hansen Racing (den du länkade till), priset var bra och de har snabb lev.tid.
Mvh
Det har bara hänt när jag använt värmaren. Men har använt den nästan varje gång jag ska köra sen den monterades.
Det är väl en vanlig insticksvärmare vad jag vet. Det var Mekonomen som beställde och monterade. Tror den fanns i Mekonomens sortiment iallafall.
Motorn går som den ska.
Ja, givaren var ju inte nå hiskeligt dyr så det är nog värt att testa iallafall.
En annan fråga: Om man hör att det ibland flödar vatten i värmepaketet, är det nåt som inte stämmer då?
Det låter ungefär som om man skulle höra i ett element att grannen spolar vatten. Ljudet kommer smygande och ökar i volym till det blir tyst. Sen kommer det tillbaka efter kanske 30-40 sekunder.
Det hörs mest när jag står på tomgång.
Tänkte att det har ju ändå med kylsystemet att göra.
Har bra värme i kupén, så det borde inte vara luft i systemet?
Det är väl en vanlig insticksvärmare vad jag vet. Det var Mekonomen som beställde och monterade. Tror den fanns i Mekonomens sortiment iallafall.
Motorn går som den ska.
Ja, givaren var ju inte nå hiskeligt dyr så det är nog värt att testa iallafall.
En annan fråga: Om man hör att det ibland flödar vatten i värmepaketet, är det nåt som inte stämmer då?
Det låter ungefär som om man skulle höra i ett element att grannen spolar vatten. Ljudet kommer smygande och ökar i volym till det blir tyst. Sen kommer det tillbaka efter kanske 30-40 sekunder.
Det hörs mest när jag står på tomgång.
Tänkte att det har ju ändå med kylsystemet att göra.
Har bra värme i kupén, så det borde inte vara luft i systemet?
Ram 2500 Cummins 2005
Kanske är så att motorvärmaren "lurar" tempgivaren innan det blivit snurr på allting? Står den i max-läge direkt när du startar bilen eller händer det efter 1-5 minuter?
Det där "ljudet" från värmepaketet/kylsystemet går även att höra på de flesta Chryslers jag åkt i, såsom Voyager, Stratus, Sebring osv.., om jag gissar att det är ungefär samma.
Uppstod det efter monteringen av motorvärmaren eller fanns det före också?
Mvh
Det där "ljudet" från värmepaketet/kylsystemet går även att höra på de flesta Chryslers jag åkt i, såsom Voyager, Stratus, Sebring osv.., om jag gissar att det är ungefär samma.
Uppstod det efter monteringen av motorvärmaren eller fanns det före också?
Mvh
Dom 3 gånger det har hänt så beter sej mätaren normalt i några minuter tills Check gauges lyser. Då slår mätaren i botten. Så det känns som det borde vara elektriskt.
Vatten-ljudet fanns i bilen innan värmaren monterades.
Ljudet kan även höras ett par gånger efter jag har stängt av bilen men sitter kvar.
Men det kanske är normalt om du hört det i flera olika bilar.
Vatten-ljudet fanns i bilen innan värmaren monterades.
Ljudet kan även höras ett par gånger efter jag har stängt av bilen men sitter kvar.
Men det kanske är normalt om du hört det i flera olika bilar.
Ram 2500 Cummins 2005
Ja man vet inte riktigt vad man ska tro, om det beror på motorvärmaren eller givaren. Jag hade nog bytt givaren bara för att utesluta den.
Vet inte hur mycket det låter i din bil, men i de jag åkt i så ska det ses som normalt.
Mvh
Vet inte hur mycket det låter i din bil, men i de jag åkt i så ska det ses som normalt.
Mvh
Jag har sedan en månad en Dodge Ram 1500 2005 och råkat ut för samma fel en gång, exakt som du beskriver .Eftersom det bara har hänt en gång så har jag ej kollat upp det hela. När jag köpte den så monterade bilfirman en Calix motorvärmare!
Jag har Defa värmare.
Har beställt givaren nu iaf. Ska även passa på att byta termostat.
Byter dom imorgon förhoppningsvis.
Har beställt givaren nu iaf. Ska även passa på att byta termostat.
Byter dom imorgon förhoppningsvis.
Ram 2500 Cummins 2005
Idag skulle jag byta temp-givaren. Det gick ju sådär kan man säga..
Man måste ju bort med AC-kompressorn så jag tog bort alla bultar och muttrar som jag kunde se. Men ändå satt den stumt. En kompis provade då bryta upp den med ett brytjärn då rörde den sej några millimeter på ena sidan. Då bröt han på förarsidan, (inte nåt speciellt hårt eller våldsamt) då började det fräsa och bubbla ut köldmedium på under/baksidan av kompressorhuset.
Eftersom ingen av oss visste om det var giftigt att andas in så gick vi ut och tänkte det skulle läcka klart och vädras ut ur verkstan.
Vi drack en kopp kaffe och gick ut igen, då bubblade det fortfarande.
Vi trodde kompressorn hade spruckit så jag tänkte bara skruva ihop allt så jag kunde köra bilen åtminstone.
Då bröt jag ner kompressorn den lilla biten vi hade lyckats få upp den. Då slutade det läcka..
Jag begriper ingenting
Måste man tömma systemet på gas innan man tar bort kompressorn?
Har läst flera trådar som säger att det bara är att lyfta bort den.
Min gissning är att något har spruckit men klämdes ihop igen när jag tryckte ner kompressorn. Det var ju inget högt tryck i systemet vad det verkar.
Jag tror jag missat en bult som ska sitta på baksidan av kompressorn vertikalt.
Men lyckade byta termostat och olja utan några större fadäser iallafall
Synd bara att vi sabbade det dyraste man kunde under operationen bara
Man måste ju bort med AC-kompressorn så jag tog bort alla bultar och muttrar som jag kunde se. Men ändå satt den stumt. En kompis provade då bryta upp den med ett brytjärn då rörde den sej några millimeter på ena sidan. Då bröt han på förarsidan, (inte nåt speciellt hårt eller våldsamt) då började det fräsa och bubbla ut köldmedium på under/baksidan av kompressorhuset.
Eftersom ingen av oss visste om det var giftigt att andas in så gick vi ut och tänkte det skulle läcka klart och vädras ut ur verkstan.
Vi drack en kopp kaffe och gick ut igen, då bubblade det fortfarande.
Vi trodde kompressorn hade spruckit så jag tänkte bara skruva ihop allt så jag kunde köra bilen åtminstone.
Då bröt jag ner kompressorn den lilla biten vi hade lyckats få upp den. Då slutade det läcka..
Jag begriper ingenting
Måste man tömma systemet på gas innan man tar bort kompressorn?
Har läst flera trådar som säger att det bara är att lyfta bort den.
Min gissning är att något har spruckit men klämdes ihop igen när jag tryckte ner kompressorn. Det var ju inget högt tryck i systemet vad det verkar.
Jag tror jag missat en bult som ska sitta på baksidan av kompressorn vertikalt.
Men lyckade byta termostat och olja utan några större fadäser iallafall
Synd bara att vi sabbade det dyraste man kunde under operationen bara
Ram 2500 Cummins 2005