Hej allihopa
jag har fått ett misljud bak, som började med ett krrrk krrrk krrrrk (hjulvarvsrelaterad), som hördes då och då, som nu ganske fort har gott över i ett permanent hastighetsrelaterat brummande, som är svag, när bilen är kall och blir allt högre efter nån kilometer.
Inbillade mig att det kom från vänster bak och bytte hjullager där, men det var bortkastad tid.
Vad är nästa steget? Var ska jag leda vidare?
Finns det någon i Vindeln-Umeå omkring som kan Trans Sporten och skulle kunna ta sig en titt?
Tar tacksamt emot alla tips.
vänligen
Micha
Venture (Trans Sport) 4WD brummande missljud bak
- kontrabasen
- Station Wagon
Annons
Re: Venture (Trans Sport) 4WD brummande missljud bak
Det låter som lagerrelaterat, antingen det andra navet eller inne vid diffen. Det är ett vanligt problem med missljud i diffen men det brukar mest vara när man svänger kraftigt, och det löser man med oljebyte.
Det låter som lagerrelaterat, antingen det andra navet eller inne vid diffen. Det är ett vanligt problem med missljud i diffen men det brukar mest vara när man svänger kraftigt, och det löser man med oljebyte.
- kontrabasen
- Station Wagon
det blir inte starkare när jag svänger, det är ganska kontant.
Testate lite i kväll.
Ska kolla det andra navet också, men jag misstänker någonting i mitten....
vänligen
Micha
Testate lite i kväll.
Ska kolla det andra navet också, men jag misstänker någonting i mitten....
vänligen
Micha
- kontrabasen
- Station Wagon
här följer upplöningen på det hela:
1. lita inte på någon var ifrån ljudet kommer, inte ens på dig själva
2. det är alltid hjullagret, men det andra
3. om du misstänker något annat gäller §2.
Eftersom ljudet kom enligt baksätespassagerarna "från vänster sidan" (fram i från gick det inte att lokalisera, på upplyfta bilen hördes eller kändes ingenting) bytte jag vänster hjullager, som bekannt utan resultat.
Sen bytte jag Versatrac-oljan, ("det låter som om det kommer direkt från under mig", hördes från baksätesfolket)
Ingen ändring.
Alltså bytte jag höger hjullager mot det till synes hela vänstre.
Och: tyst vard det!
Det högre hjullaget gick bara lite tungt, vilket inte kändes i inbyggd läge (fyrhjulsdriften!), men det lät väldigt högt från ca 40 km/t och uppåt.
Men nu är det löst, jag några tusenlappar fattigare, men skadad har oljebytet i alla fall inte. Då kan jag känna mig lugnt med det i alla fall.
vänligen
Micha
1. lita inte på någon var ifrån ljudet kommer, inte ens på dig själva
2. det är alltid hjullagret, men det andra
3. om du misstänker något annat gäller §2.
Eftersom ljudet kom enligt baksätespassagerarna "från vänster sidan" (fram i från gick det inte att lokalisera, på upplyfta bilen hördes eller kändes ingenting) bytte jag vänster hjullager, som bekannt utan resultat.
Sen bytte jag Versatrac-oljan, ("det låter som om det kommer direkt från under mig", hördes från baksätesfolket)
Ingen ändring.
Alltså bytte jag höger hjullager mot det till synes hela vänstre.
Och: tyst vard det!
Det högre hjullaget gick bara lite tungt, vilket inte kändes i inbyggd läge (fyrhjulsdriften!), men det lät väldigt högt från ca 40 km/t och uppåt.
Men nu är det löst, jag några tusenlappar fattigare, men skadad har oljebytet i alla fall inte. Då kan jag känna mig lugnt med det i alla fall.
vänligen
Micha