Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjulmutter av Voyager 2004

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Hjulmutter av Voyager 2004

Hur f.. ska jag få bort muttern som har gått av nästan längst in vid fälgen?
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14783
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Ajdå, jäkla vilken otur.

Det är lite svårt att se på bilden, men är det endast en tunn "ring" som sitter kvar? I så fall kan du försiktigt prova att slå bort den med hjälp av ett välslipat stämjärn av lämplig storlek. Risken finns att man skadar gängorna men då är det bara att byta ut pinnbulten (sitter islagen i navet, dock kan de kosta 100: -kr/styck!). Kan även fungera att slå ut hela pinnbulten men då ökar risken för att man skadar gängorna.

Jag hade nog inriktat mig på att använda ett stämjärn.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Om jag pajar gängorna på pinnbultern hur får jag bort pinnbulten sen?
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Det är några mm kvar in till fälgen men muttern är ju konisk så den sitter gängad några mm in i fälgen också. Blir svårt att få bort det som är innanför fälgen med ett stämjärn
Avenger skrev:Ajdå, jäkla vilken otur.

Det är lite svårt att se på bilden, men är det endast en tunn "ring" som sitter kvar?

Mvh
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14783
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Ja precis, pinnbulten blir troligtvis förstörd längst in mot fälgen då du kommer att få slå med stämjärn på den sidan. Men är det inte många gängor så bör det inte vara någon fara.

Det är bara att slå pinnbulten rakt ut från navet, dock behöver man lossa skivor osv. (kan bli knepigt om det är ett hjul där bak, om bromsbackarna spänner mot insidan av bromsskivan).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
bluesmike
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 12:49
Ort: Alingsås, Sweden
Kontakt:

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Hej. Vilken otur. Är det så att det koniska som är kvar av muttern är nästan inne i fälgen isåfall kanske man kan ta bort övriga muttrar och sedan kicka till däcket på motsvarande sida typ kl 5 på bilden..

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Using Tapatalk
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Jag skruvade bort två muttrar och sen skruvade jag ut de andra två så att de bara var gängade något varv och sen körde jag lite men den trasiga sitter som gjuten.
bluesmike skrev:Hej. Vilken otur. Är det så att det koniska som är kvar av muttern är nästan inne i fälgen isåfall kanske man kan ta bort övriga muttrar och sedan kicka till däcket på motsvarande sida typ kl 5 på bilden..

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
bluesmike
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 12:49
Ort: Alingsås, Sweden
Kontakt:

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Annars kan man kanske testa ett lämpligt hålsåg som i detta klippet.. lycka till!

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Using Tapatalk
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Såg smidigt ut. Ska bara hitta en lämplig sådan
bluesmike skrev:Annars kan man kanske testa ett lämpligt hålsåg som i detta klippet.. lycka till!

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Jag gav upp :-( lämnade in den till en däckfirma som fixade det för 1000kr...
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14783
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Vet du hur dom fick bort muttern? Använde de hålborr eller svetsade dom på en till mutter?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Dem borrade bort pinnbulten
Avenger skrev:Vet du hur dom fick bort muttern? Använde de hålborr eller svetsade dom på en till mutter?

mvh
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14783
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjulmutter av Voyager 2004

Gött att det ordnade sig, fixade de en ny pinnbult eller fick du beställa en själv ifrån Chrysler?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar