Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

chrysler voyager -03 startar inte HJÄLP

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
jonnie78
Minivan

chrysler voyager -03 startar inte HJÄLP

hej
nu har jag mer problem med min voyager -03a

Den startar inte den bara klickar o startmotorn hörs inte,
Har testat med sladd från startmotorn direkt till batteriet o då går den men startar inte,
detta är kollat
startmotorn,div relä samt kontakten bakom tändningslåset,

Vad kan det va för fel??
akut hjälp

mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: chrysler voyager -03 startar inte HJÄLP

Hej!

Har du kollat om det finns några felkoder via bilens inbyggda diagnosverktyg?

Ger motorn gnista och kan du höra om bränslepumpen kör igång?

Mätt upp hur många volt batteriet har?

God fortsättning!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
jonnie78
Minivan

Hej

har testat felsöka men utan svar.

Batteriet vissade 11,6v när det mättes

Bensinpumpen hörs men enligt han som hjälper mig så va där ingen gnista.

Bilen gick hur fint som helst på morgonen men sen på eftermiddan så gick den inte,

så jag undrar vad det kan va??

god fortsättning
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Den inbyggda felsökningen ska fungera på samtliga Chrysler runt dessa årsmodeller, men kan vara lite svår att få igång ibland.

Har du provat detta:

Sätt dig i bilen, stäng alla dörrar, vrid tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sekunder (men vrid inte för fort) och avsluta i ON-läget (läget före startmotorn). Läs sedan av koderna i mätarhusdisplayen. Försök flera gånger om det inte fungerar, det ska alltid så "Done" efter visade koder eller om där inte fanns några.

Batteriet är nog helt slut om det har en sådan låg spänning, kontrollera om det går att fylla upp det och ladda, annars är det byte som gäller gissar jag på.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
jonnie78
Minivan

Hej

har testat den inbyggda felsökningen idag men där är nog något galet, när jag vrider nycklen så lyser allt som det ska men när jag vridigt till läge 2 såkallat så slocknar triplen samt det som visar växlar.
börjar misstänka något elfel,

batteriet är fulladdat,

vad tror ni det kan va??

mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Om batteriet visar 11,6 volt så är det slut, det ska ej gå under 12,4-12,5 volt som lägst. Prova med ett annat batteri till att börja med.

Du kan även prova att starta bilen i NEUTRAL istället för PARK.

Har du möjlighet att försöka läsa av ev. felkoder med en OBD2-scanner?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
jonnie78
Minivan

hej

bilen står nu på verkstad för felsökning.

Återkommer när jag vet felet om det går bra.

mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Meddela gärna hur det går, hoppas det löser sig.

mvh

Bild
Användarens profilbild
jonnie78
Minivan

Hej

Nu fick jag svar från verkstaden.
Rep kostnad ca 15-20000kr då det visade sig att datorboxen lagt av samt bromsarna har rostat fast då den stått ute i ca 2veckor
Blir tyvärr ingen bil av denna buss igen.

Nu undrar jag vad kan den va värd som den står i dagsläget?
3,3l 174hk aut med 25300mil på nacken.

är det lönt att sälja den som hel reservdelsbil eller e det bara till att skrota?

mycket bytt på den o nytt.

Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Fy vad trist!

Är de helt hundra på att det är styrboxen som är dålig? Är den felsökt med Chryslers DRB-verktyg?

Finns en del firmor i USA som reparerar eller säljer nya/renoverade styrboxar, dock till de amerikanska modellerna Grand Caravan och Town & Country, men de borde nog kunna hjälpa dig om det är aktuellt med reparation.

Att skrota bilen ger tyvärr inte mycket, kanske runt 500 kr beroende på vilken bildemontering man kontaktar, men då gäller det oftast att man levererar bilen till dem, annars brukar det vara noll kronor i ersättning om de ska ombesörja upphämtning. De flesta tar heller inte emot/hämtar upp en bil som inte är komplett, så man kan inte plocka några delar om man går den vägen.

Vågar inte säga några priser vid försäljning som reservdelsobjekt, det beror på många olika saker, men jag tror inte det ger någon större summa då även miltalen spelar sin roll (om den köpes som renoveringsobjekt) även om automatlådan säkerligen klarar sig en bit över 30 tusen mil.

Har du utrymme/plats att sälja den i reservdelar så ger det nog mest pengar, dock under 1-2 år gissningsvis, så man kan inte räkna med någon klumpsumma. Det man i så fall gör är att man själv "skrotar bilen" vilket man förklarar för Transportstyrelsen i ett brev. Dock kan det sedan kosta en del att bli av med det som återstår av bilen när man väl sålt delarna, så det måste man ha med i kalkylen.

Jag hade kikat på vad en styrbox kan kosta från USA (eller om din befintliga går att reparera).

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

De här kanske kan hjälpa dig med PCM:en, blir under 2000 kr (får det till cirka 1800 kr) med allt inräknat (reparation, frakt tur/retur, moms/tull):

http://www.ebay.com/itm/Dodge-ECM-Repai ... Mz&vxp=mtr

Är det verkligen fel på PCM:en och om de kan fixa den så borde det vara värt det kanske? Jag hade hört med dem och se vad de säger (beskriv ditt problem med bilen, ta en bild på styrboxen, skriv upp numret osv..).

Vad behöver bytas vad gäller bromsarna, räcker det ev. med att köra bilen ett par mil?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
jonnie78
Minivan

Hej

Tack för tipset, ska höra med dem på måndag.

Det är parkeringsbromsen som låste sig när bärgaren tryckte ner den, fast man släpper den inne i bilen så lossnar den inte på bakhjulen.

Mvh Jonnie
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Om det löser sig med PCM:en så är bromsarna det minsta problemet tycker jag, man får skruva ner och inspektera vad som är fel, troligtvis behövs det nya bromsbackar och monteringssats, eventuellt något mera såsom vajer, bromssköldar (håller fast backarna) osv., men det är inga stora summor om man beställer utomlands och gör jobbet själv.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Utöver det som redan lagts ut på bärgning och felsökning så tror jag att du kan lösa allting för runt 3000 kr, förutsatt att PCM:en är defekt och att firman i USA kan reparera den.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Apropå verkstäder. En bekant fick problem med sin SAAB 9/5 (flipperspel på instrumentbrädan och mycket märklig motorgång, knappt körbar) och åkte in till auktoriserad verkstad. Mitt råd var att beställ enbart en felsökning utan åtgärd. Svaret blev byte av styrmodul nr 2 som man inte fick kontakt med. Offererad kostnad för reparationen ca 10 000 kr eller något mer. Med tanke på bilens ålder knappast lönsamt. Bekantingen ringer mig och är förtvivlad och mitt tips blev då: ta dig hem och lyft av ena batterikabeln, gå in och fika och sedan sätt på kabeln igen. Bekantingen ringer något senare och berättar att allt är i ordning i bilen. Det är nu ca 2 år sedan och det har inte varit något strul med bilen av den typen.

Har även gjort liknande/resettat på två av mina Chryslar med samma goda resultat. Min nuvarande, den tredje har gått klockrent utan att behöva göra något.
Skriv svar