Kupevärmen ojämn Chevrolet Trans Sport -2003
Kupevärmen ojämn Chevrolet Trans Sport -2003
Hej,jag har en Chevrolet transport 03. Började med att jag märkte att det inte blev så varmt i kupen när bilen stod på tomgång,sen kom värmen i gång när man börjar köra den..tempmätaren har alltid legat snäppet under mittsträcket men vid tomgång så stiger även den till strax över mitten.Men när man kör långväg så lägger sig nålen strax under mitten som vanligt och rör sig ytterst marginelt,och värmen är jämn och go,men dock bara fram.Sen vid stadskörning när man kör under 50 km/h så börjar värmen avta och tempnålen kan gå något över mittsträcket...Jag har kollat olja och kylarvätska och dom har inte blandat sig,inga bubblor när man lyfter locket på vätske behållaren och varvar. Så just dom sakerna verkar positivt då man verkligen hoppas att det inte är topplockspackningen som börjar ge sig.Men har nån här nån ide vad det kan vara som är fel så hör gärna av er..mvh.en orolig Chevrolet ägare.
Senast redigerad av Avenger den ons 13 jan 2016, 17:56, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken / Mvh
Anledning: La till bilmodellen i rubriken / Mvh
Annons
Re: Kupevärmen ojämn Chevrolet Trans Sport -2003
Låter lite som vattenpumpen om jag får gissa, då jag känner igen det där från en annan bil.
Jag hade provtryckt systemet och visar det ingenting negativt så hade jag bytt vattenpump och termostat samt luftat allting noga. Har för mig att Sverker här på forumet skrivit att det ska vara relativt enkelt att byta vattenpump på denna bilmodell.
mvh
Jag hade provtryckt systemet och visar det ingenting negativt så hade jag bytt vattenpump och termostat samt luftat allting noga. Har för mig att Sverker här på forumet skrivit att det ska vara relativt enkelt att byta vattenpump på denna bilmodell.
mvh
Ja, det tog mig 10 minuter att byta pumpen, inklusive plocka fram och ihop verktygen, så det är enkelt.
Någonting gör att cirkulationen är dålig så det behövs lite mer varv på motorn för att det ska gå runt. Det kan vara vattenpumpen men kan också vara att du börjar få in lite gaser i systemet från dålig topplockspackning. För att se det gör man ett gastest. Det är nog knappast termostaten för då skulle den snarare bete sig tvärt om och den är lite besvärlig att komma åt på de här.
Någonting gör att cirkulationen är dålig så det behövs lite mer varv på motorn för att det ska gå runt. Det kan vara vattenpumpen men kan också vara att du börjar få in lite gaser i systemet från dålig topplockspackning. För att se det gör man ett gastest. Det är nog knappast termostaten för då skulle den snarare bete sig tvärt om och den är lite besvärlig att komma åt på de här.
Okej,tack för svar,då får jag hoppas att det är vattenpumpen som är dålig,har bokat tid för att göra ett test ifall det är avgaser i kylvattnet.Men ni som vet och har mycket bättre koll än mig, ifall det är topplockspackningen som läcker, borde inte värmen bli ojämn då när bubblor försämrar cirkulationen. Kupevärmen är jämn bara man kör i 70 km/h och uppåt och då ligger tempmätaren stilla.Dock så har värmen bak blivit dålig och det är den oavsett hur fort man kör..jätte tack för hjälpen hittills, jag är inte jätteduktig på att skruva med bilar,men med lite vägledning kanske jag fixar att byta vattenpumpen.. Ska jag vänta med det tills jag gjort gastestet kanske?. Mvh.
Ibland kan termostaterna bete sig underligt, men det är ovanligt som sagt, jag hade bytt den "bara för att" om man byter pumpen, men är den svårtillgänglig så kanske man ska avvakta.
I övrigt hade jag väntat med några reparationer tills man vet om topplockspackningen är okej.
Mvh
I övrigt hade jag väntat med några reparationer tills man vet om topplockspackningen är okej.
Mvh
Hej,hade tur,åkte förbi lite snabbt verkstaden på orten och dom kunde kolla ifall det fanns avgaser i kylvätskan och det fanns inga spår av det i kylarvätskan..
. Men det måste ha kommit in luft ändå på nåt vis i systemet för jag hörde när jag stannade av bilen hemma igen att det kluckade,kan inte påstå att det försvunnit kylvätska,nivån har inte sjunkit i behållaren och kan inte se att det runnit nåt under bilen( har strategiskt ställt den över nysnö) men inte så mycket som en fläck under den..Den reagerade som tidigare,ingen värme under tomgång,tempmätaren något över mittsträcket, sen under körning kommer värmen fram och tempmätaren lägger sig stabilt..Dock ingen värme/svag värme bak..Vattenpump,kan man köpa den på mekonomen,eller finns det andra ställen som man kan beställa ifrån? Vi är inte strandsatta, har en till bil så det är inte jättebråttom att få hem pumpen..mvh
Mycket bra att det inte finns någon gas i systemet. Mekonomen tar hem Hansens sortiment så det fungerar bra där, kanske något dyrare än att ta direkt från Hansen, Åbergs VTC eller American Racing.
Ang bakre värmaren så kan det också vara spjället som fastnat så att den inte släpper fram varmluften, den är elektriskt styrd.
Ang bakre värmaren så kan det också vara spjället som fastnat så att den inte släpper fram varmluften, den är elektriskt styrd.
Förresten, är inte impellern till vattenpumpen i metall på dessa bilar? I så fall borde den väl inte kunna orsaka dessa symtom, det jag varit med om på en annan bil är att bladen är i plast och då gått av (inte alla men vissa av dem), vilket resulterat i liknande problem. Det enda som borde kunna hända med denna vattenpumpen är att lagret blir dåligt med tiden eller att det uppstår ett läckage, eller kan det glappa så pass att det hamnar fel och ger dåligt flöde?
Går att hitta pumpen i USA (ebay.com) för halva priset mot vad Hansen Racing tar, cirka 360 kr med packningen inkl. frakt om man vill spara in den kostnaden, dock tar det längre tid att få hem den och det är inte samma märke.
Åbergs tar cirka tusen kronor för pumpen och packningen samt frakt, samma märke som dom har går att hitta för 500 kr inkl. packningen, frakt, tull och moms från USA.
Man kan tyvärr inte beställa direkt ifrån Hansen Racing, men deras återförsäljare Mekonomen, Autoexperten osv. brukar ta samma pris som det står på Hansen's hemsida.
Chansar man och vill byta pumpen så hade jag gärna sparat in 50% och beställt från USA, om man kan vänta den tid det tar.
Kan det annars vara kylarlocket som är dåligt?
Mvh
Går att hitta pumpen i USA (ebay.com) för halva priset mot vad Hansen Racing tar, cirka 360 kr med packningen inkl. frakt om man vill spara in den kostnaden, dock tar det längre tid att få hem den och det är inte samma märke.
Åbergs tar cirka tusen kronor för pumpen och packningen samt frakt, samma märke som dom har går att hitta för 500 kr inkl. packningen, frakt, tull och moms från USA.
Man kan tyvärr inte beställa direkt ifrån Hansen Racing, men deras återförsäljare Mekonomen, Autoexperten osv. brukar ta samma pris som det står på Hansen's hemsida.
Chansar man och vill byta pumpen så hade jag gärna sparat in 50% och beställt från USA, om man kan vänta den tid det tar.
Kan det annars vara kylarlocket som är dåligt?
Mvh
Tack så mycket för alla råd,nä nån jättebrådska är det inte med bilen,vi har en till bil,enda kruxet är att hela familjen får inte plats i den:-D..Men jag försöker nog beställa från USA. Hur lång tid tar det ungefär?. Har läst lite på trådarna här och det där kylarlocket det ska om jag förståt det rätt klara 16psi.på mitt lock står det 15psi..Har jag fel lock kanske? Dock så när jag försiktigt öppnade det igår så va det tryck där så det började bubbla i expansionskärlet.. Angående Kupevärmen bak så skrev sverker att det kan vara ett spjäll som hängt sig,vart sitter det spjället? Sen så blev det kallt därbak samtidigt som dom andra symtomen kom så det känns som om det hänger ihop..Men otroligare saker än att två fel händer på bilen samtidigt har jag ju faktiskt varit med om tidigare
..Än en gång,jättetack för all hjälp.
Det ska inte spela någon större roll om det är 15 psi eller 16 psi vad gäller locket då det är i princip samma, det beskriver vid vilket tryck ventilen öppnar inuti locket. Tänkte istället på om det släpper in luft i systemet den vägen.
Beställer du ifrån ebay.com och det är standard frakt så bör det ta en vecka till tio dagar att få hem grejorna, men det finns även expressfrakt i vissa annonser samt på rockauto.com, men då blir det nog samma priser som i Sverige om man ser till totalkostnaden.
Vet du om det har använts någon kylarcement sedan tidigare? Detta kanske har lossnat/geggat ihop sig så att någon passage i kylarsystemet har blivit för liten så att flödet är dåligt, eller någon slang som "sjunkit ihop"?
Mvh
Beställer du ifrån ebay.com och det är standard frakt så bör det ta en vecka till tio dagar att få hem grejorna, men det finns även expressfrakt i vissa annonser samt på rockauto.com, men då blir det nog samma priser som i Sverige om man ser till totalkostnaden.
Vet du om det har använts någon kylarcement sedan tidigare? Detta kanske har lossnat/geggat ihop sig så att någon passage i kylarsystemet har blivit för liten så att flödet är dåligt, eller någon slang som "sjunkit ihop"?
Mvh
Notera att i USA heter bilmodellen Chevrolet Venture och inte Chevrolet Trans Sport (om du söker efter reservdelar).
Mvh
Mvh
Okej,venture i USA tack det visste jag inte.Ska kika lite när jag lagt barnen,är en helt ny värld för mig att beställa saker från ett annat land:-): Verkar som att locket håller tätt,för när jag öppnade det så bubblade det till i expansionskärlet, verkade som att det va tryck där..Ang kylarcement så har jag ingen aning,har inte ägt bilen särskilt länge,givetsvis försäkrade förre ägaren att han aldrig haft i det,men bilen har haft 5 ägare så den möjligheten finns defentivt..Vad jag förstått så finns det luftnipplar på trans sport, kan kanske vara idé att imorgon pröva lufta systemet? Men då kommer ju frågan hur tusan har luften kommit in.?:-).som jag skrev längre upp så hörde jag ett kluckande när jag stängt av bilen,va hungrig som tusan och trodde först att det va min mage som kurrade:-D men det var det inte.
Men jag kan inte med ögst se nåt läckage,och på backen syns inga tecken på kylvätska..Men som du skriver det kanske är Kylarcement som kläggat igen så det blir dålig cirkulation,och när man gasar på så blir det högre tryck och det cirkulerar bättre..Dock så är det dålig värme bak oavsett..
Det brukar synas på kylarlocket som en vit/grå gegga
Okej,Locket såg rent ut,men om det ändå är Kylarcement som jäklas hur tusan får man rent det?
Någonstans måste det vara svårt för kylarvätskan att cirkulera som sagt, om det är en dålig slang, felaktig blandning av olika glykol eller gammal kylarcement är svårt att säga, eller luft som kommit in i systemet. Fastän locket verkar vara "tätt" så kan det dra in luft i systemet (det är inte bara ett lock utan det sitter en övertrycksventil i locket som släpper ut luft medans kylarvätskan förs vidare till expansionskärlet).
Ang. "sörja" i kylarsystemet så är det främst de små kanalerna som drabbas, varav värmesystemet och kylaren är bra exempel. Vet om vissa som fått byta ut dessa delar då det inte gått att få rent igen.
Mvh
Ang. "sörja" i kylarsystemet så är det främst de små kanalerna som drabbas, varav värmesystemet och kylaren är bra exempel. Vet om vissa som fått byta ut dessa delar då det inte gått att få rent igen.
Mvh