Men High Input står för "för hög spänning", ett vakuumläckage borde ge en låg spänning/volt-kod gentemot vad den ska vara, så det kanske är sensorn som är defekt iaf?Totte skrev:..High Input i ditt fall skulle kunna tyda på lågt insugsvacuum t.ex beroende på läckage kring MAP-sensorn,
EGR-ventilen eller någon annan vacuumslang/anslutning..
P0401 = EGR-ventil?
Re: P0401 = EGR-ventil?
Annons
Klart att MAP-sensorn kan vara defekt, speciellt om felkoden uppkom i direkt anslutning till böjningen.
Hög spänning=Högt tryck=Lågt vacuum
Jag menar att man helt allmänt inte ska tro att felkoder avser att givare och sensorer är defekta och ska
bytas, utan visar på att något i motorn inte är som det ska

Hög spänning=Högt tryck=Lågt vacuum
Jag menar att man helt allmänt inte ska tro att felkoder avser att givare och sensorer är defekta och ska
bytas, utan visar på att något i motorn inte är som det ska
Jovisst det är sant! =D
Jag tänkte bara på att om det vore ett läckage så blir det ju mindre tryck/volt till MAP-sensorn, men nu visar den för högt tryck/volt, så just den felkoden känns som att sensorn är defekt
Jag tänkte bara på att om det vore ett läckage så blir det ju mindre tryck/volt till MAP-sensorn, men nu visar den för högt tryck/volt, så just den felkoden känns som att sensorn är defekt
Hej!
Ja, i det här fallet är sensorn kaputt. En "ny" från skroten är på väg med posten. Ska också byta tändstiften och hålla tummarna för att blev dåliga när röret till egr-ventilen var igensatta.
Ja, i det här fallet är sensorn kaputt. En "ny" från skroten är på väg med posten. Ska också byta tändstiften och hålla tummarna för att blev dåliga när röret till egr-ventilen var igensatta.
Hej!
Hur mycket fick du betala för sensorn?
Hittade en på ebay.com inkl. frakt för cirka 700:- = http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Airtex-5 ... 45fd1dddbf" onclick="window.open(this.href);return false;
Fast du kanske bara betalade 200:- eller nåt?
Då var det värt att köpa på skroten så att säga.
Hur mycket fick du betala för sensorn?
Hittade en på ebay.com inkl. frakt för cirka 700:- = http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Airtex-5 ... 45fd1dddbf" onclick="window.open(this.href);return false;
Fast du kanske bara betalade 200:- eller nåt?
Oj!
Det verkar som man kan göra fynd där.. Ny kostade 1600:- På skroten kostade den bättre begagnad 450:- med frakt.
Kan vara bra att kika på ebay innan man handlar nästa gång alltså.
Det verkar som man kan göra fynd där.. Ny kostade 1600:- På skroten kostade den bättre begagnad 450:- med frakt.
Kan vara bra att kika på ebay innan man handlar nästa gång alltså.
Ja det är bra att titta där först, särskilt när det gäller sensorer till USA-bilarna
Nu är den "Nya" sensorn monterad och felkoden borta.
Jag har inte bytt till nya tändstift än (de hade inga hemma i helgen) så jag lossade de gamla och slipade till dem lite grann. Nu går den klockrent igen..
Vad billigt det blev
Tack för all hjälp!!
Calle
Jag har inte bytt till nya tändstift än (de hade inga hemma i helgen) så jag lossade de gamla och slipade till dem lite grann. Nu går den klockrent igen..
Vad billigt det blev
Tack för all hjälp!!
Calle
Bra jobbat, Callewi