Kupevärmen ojämn Chevrolet Trans Sport -2003
Re: Kupevärmen ojämn Chevrolet Trans Sport -2003
Oj, det var en lite för hög fryspunkt ja.
Om du inte vet vad det är för kylarvätska i bilen nu så hade jag kört den "inomhus" och låtit det som ev. frusit tina upp (eller vänta tills det blir plusgrader ute, verkar bli mildare väder efter helgen) och därefter dränerat den gamla och fyllt på med ny kylarvätska.
Vet du dock vad som går att blanda med kylarvätskan som är i bilen så kan du vänta till mildare väder och dränera en mindre volym och fylla på med koncentrerad glykol. Kanske fungerar redan imorgon beroende på vart i landet du bor/hur kallt det är.
Mvh
Om du inte vet vad det är för kylarvätska i bilen nu så hade jag kört den "inomhus" och låtit det som ev. frusit tina upp (eller vänta tills det blir plusgrader ute, verkar bli mildare väder efter helgen) och därefter dränerat den gamla och fyllt på med ny kylarvätska.
Vet du dock vad som går att blanda med kylarvätskan som är i bilen så kan du vänta till mildare väder och dränera en mindre volym och fylla på med koncentrerad glykol. Kanske fungerar redan imorgon beroende på vart i landet du bor/hur kallt det är.
Mvh
Annons
Kan även vara så att fryspunkten är ännu högre för kylarvätskan i din bil då de flesta glykolprovare har som högst -12 på skalan.
Jag har samma vätska som är i bilen och i dag har vi endast 2 grader kallt här utanför alingsås
så jag håller på just nu..Har dränerat lite vätska och hällt i glykol, bilen går på tomgång,öppnar kylarlocket mellanåt å då bubblar det i expansionskärlet..luftskruvarna sitter som jäkulen så jag är rädd att jag drar sönder dom. Men det borde funka att lufta genom kylarlocket..? Ingen värme än så länge..Om olja läcker över i kylvattnet,hur ser det ut? Vilken färg blir det? Oljan ser helt intakt ut i oljetråget,men kylarvattet har fått en rostaktig färg bivis.
Det kan gå lättare att lossa luftningsskruvarna när de har blivit uppvärmda när bilen stått på tomgång en stund.
Hoppas att det löser sig med en bättre glykolblandning, meddela gärna hur det går.
Mvh
Hoppas att det löser sig med en bättre glykolblandning, meddela gärna hur det går.
Mvh
Ser inge vidare ut just nu,har åkt med bilen för att hämta dottern från skolan och nu gick tempmätaren högre än vanligt. Inte så att den kokade eller att det började varna..men väldigt svag värme kommer det...verkar dock inte försvinna nån vätska,vare sig kylvätska eller olja..Men det är oroväckande att bilen nästan går upp i koktemp..
Gick luftningen bra? Blir bägge slangarna till kylaren varma?
Om det har blivit mycket sämre jämfört mot före påfyllningen av ny glykol så måste det ha kommit in luft i systemet.
Mvh
Om det har blivit mycket sämre jämfört mot före påfyllningen av ny glykol så måste det ha kommit in luft i systemet.
Mvh
Har du försökt att lossa luftnipplarna och lufta systemet via dem (2 st)? Det kan se ut som att dom sitter stenhårt och att det har ärgat, men förhoppningsvis lossar de ganska lätt.
Har fått lös den ena,den som sitter till vänster om expansionskärlet sett framifrån, efter slangen.Det måste vara en luftnippel..har lossat på den och va säker på att det kom avgaser ur den,för det rök som en skorsten och va på väg att ge upp och inse att topplockspackningen har nog gått sönder trotts allt,men insåg sen att det är jäkligt varmt där och det kan lika gärna vara ånga,och det är det nog för det luktar inte avgaser,men nån tillstymmelse till vätska kommer inte..
Hittade en video på YouTube som visar varit luftnipplarna sitter:
Mvh
Mvh
Tack för hjälpen, och tack för videon,jag har lossat på rätt grejjer:-D men jag måste ha hur mycket luft som helst för det kommer i princip ingen vätska alls utan det börjar bara ånga när väl motorn blir varm..
Kommer det ingen kylarvätska hur länge du än försöker lufta systemet? Ändras kylarvätskenivån någonting?
Mvh
Mvh
Har gett upp nu,men jag öppnade den ena nippeln helt och lät bilen gå säkert i 20 minuter å det ångar bara från luftnippeln.Sen verkar det inte hända nåt med kylvätskenivån..slangarna blir varma men det känns som att det inte är nåt tryck i dom..
Svårt att säga utan att ha sett bilen men packningen är nog dålig =( Hur det annars kan komma så mycket luft vet jag inte. Hade du bara den luftnippeln öppen och inget annat?
Mvh
Mvh
Ja bara den nippeln öppen,nä jag vet inte,men det verkar inte försvinna nån vätska,varken olja eller kylvatten... Jag tog lös expansionskärlet och spolade ur det så det skulle va rent och lättare att se om olja blandar sig i det och det verkar inte komma nån olja i kylarvätskan och tvärtom oljan är ren..Men nåt är ju väldigt på tok då jag öppnat hela luftskruven och ingen vätska kommer..Kan det ha varit så dålig glykolblandning så det är helt igenfryst allting?
Hej igen!
Antar att du redan har sett denna videon på YouTube, ta en titt annars:
Har du luftat systemet på samma sätt?
Kom ihåg att ha en handduk tillhands (vid luftnippeln) samt skyddsglasögon.
Såg nu att du skrev att du fick loss vänster luftnippel framifrån sett, dvs. inte den närmast förarsidan?
Tror inte att systemet frusit så pass mycket, förhoppningsvis fanns det i alla fall lite glykol så att det klarar -10.
Vid 4-5 minusgrader så borde det nu vara okej att lufta allting.
Mvh
Antar att du redan har sett denna videon på YouTube, ta en titt annars:
Har du luftat systemet på samma sätt?
Kom ihåg att ha en handduk tillhands (vid luftnippeln) samt skyddsglasögon.
Såg nu att du skrev att du fick loss vänster luftnippel framifrån sett, dvs. inte den närmast förarsidan?
Tror inte att systemet frusit så pass mycket, förhoppningsvis fanns det i alla fall lite glykol så att det klarar -10.
Vid 4-5 minusgrader så borde det nu vara okej att lufta allting.
Mvh