Kollade oljan i lådan idag då jag köpte bilen i onsdags och då är det olja upp på halva kulan, är väl för mycket olja då eller?
Chevrolet Trans Sport
Växellådsolja, nivå? - Chevrolet Trans Sport
Växellådsolja, nivå? - Chevrolet Trans Sport
Senast redigerad av Avenger den lör 13 feb 2016, 22:40, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken och texten samt en mer beskrivande rubrik / Mvh
Anledning: La till bilmodellen i rubriken och texten samt en mer beskrivande rubrik / Mvh
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Annons
Re: växellådsolja, nivå, Chevrolet Trans Sport
Hur kontrollerade du oljenivån?
Re: Växellådsolja, nivå? - Chevrolet Trans Sport
Som vanligt höll jag på att säga men jag menar körde bilen en stund och fick stå på tomgång en stund på plan mark så tempmätaren stod på sin normal, stegade igenom alla växlar med några sekunders mellanrum och avslutade i N och kollade därefter nivån. Torkade först av stickan en gång och sedan kollade och då var det olja upp på halva svarta kulan.
Ja precis, och bilen fick fortsätta stå på tomgång medans du kontrollerade nivån?
Då verkar det vara för mycket olja i lådan, kanske är tidigare ägare som trodde att man kontrollerade nivån på samma sätt som motoroljan, med motorn avstängd.
Då verkar det vara för mycket olja i lådan, kanske är tidigare ägare som trodde att man kontrollerade nivån på samma sätt som motoroljan, med motorn avstängd.
Ja fortfarande på tomgång jag skulle vilja ha max olja där räfflorna slutar på stickan.
Du kan använda en oljebytarpump eller hävertpump för att få ur den överflödiga oljan.
Japp har en sådan pump sedan jag vid något tillfälle fyllde för mycke i någon av mina tidigare Voyager när vi höll på med växellådsbyte/renovering.
Då har man sugit ut drygt en halv liter olja från växellådan nu hör man när den växlar ska bli spännande att se hur den beter sig när det blir lite längre körning.