Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bakre ac bortkopplad, någon som känner igen sig? CGV 2006

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
bluesmike
Minivan
Kontakt:

Bakre ac bortkopplad, någon som känner igen sig? CGV 2006

Hej. För ca 5 år sedan åkte jag till en verkstad då ac inte kylde, läckaget berodde på läckande rör längst bak.
Mekanikern ringde chrysler eller någon chryslerverkstad och gav mig beskedet att dessa rör har slutat att tillverkas, det vi kan göra är att kapa rören under bilen och plugga dom. Mot bättre vetande gick jag med på detta.
Åren har sedan gått.. Så kom jag att tänka på detta och efter lite googlande och sökningar på ebay så har jag hittat jättemånga sådana delar.

Problemet är ju nu då att rören är kapade under bilen, enligt alldatadiy så ska dessa rör bytas hela vägen om dom är skadade men jag tänker att det måste väl gå att skarva ihop..

En annan verkstad jag pratade med sa att detta har dom gjort på många chrysler, är detta något allmänt vedertaget på just voyager när bakre ac krånglar, eller rören läcker vilket verkar vara vanligt.. Rören jag tror det handlar om kallas extension tubes och har OE nummer 5183256AA

Är det någon som varit med om något likande och isåfall har ni löst problemet och isåfall hur?
Ha de gött!

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Using Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Bakre ac bortkopplad, någon som känner igen sig? CGV 2006

Hej.
Jo detta händer titt som tätt. Rören sitter dumt till och börjar ofta läcka efter år med saltstänk.
Det går säkert att skarva bara man får tag på rätt prylar och packningar. Jag hade bytt till slangar.
Har inte gjort detta på min då den än så länge håller tätt
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Oförsiktiga domkraftlyft är en bov i sammanhanget och då byts enbart den skadade delen ut med hjälp av en bit rör och två skarvkopplingar. Enkelt och billigt.Fyllningen kostar mera än reparationen.
bluesmike
Minivan
Kontakt:

Grymt då finns de ju hopp! Blir att leta delar då... [emoji1]

Using Tapatalk
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

bluesmike skrev:Grymt då finns de ju hopp! Blir att leta delar då... [emoji1]

• Du behöver inte leta för delarna finns nog hos vilken AC-miklare som helst (inte Biltema dock - bromsrör är fel dimension)
    Ett AC-system är fullproppat med skruvkopplingar vilket säger emot vissa AC-miklares utlåtande om att rören inte går att skarva.

Problemet är att AC-miklare ibland inte vill utföra så billiga reparationer. Inte intressant om det kostar under 5 tusen. (min erfarenhet)

Skulle jag ha lågt förtroende för denna bransch? Ja!
Användarens profilbild
Brorsan
Minivan

Reservdelar finns nog.
Mina rör läckte längst bak, där de går upp i karossen.
Verkstan ville ha 9500:- , inkl. fyllning, för att byta.

Det var var då mitt förslag att plugga rören istället.
Kostade då 3500:-

Fungerar finfint med bara kyla fram.
-----------------------------------------------------------------
Chrysler Grand Voyager 3.3 Limited Executive -06
Chrysler Town & Country 3.8 LXi AWD -97 (R.I.P)
Skriv svar