Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Missljud från framvagnen i 70+ km/h - Chrysler Grand Voyager -2008

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Missljud från framvagnen i 70+ km/h - Chrysler Grand Voyager -2008

Hej igen alla. Är det mycket jobb att byta fjäderbenslagring? Jag var och gjorde en hjul inställning, och allt var grönt. Dom kände och kollade alla leder och krängningshämmare, så dom misstänkte lagret i fjäderbenet. Finns det någon bra förklaring på hur man går tillväga, vill ju inte ändra några inställningar :) samt vart köper man sådana? Har googlat men tyckte inte hitta något, ja vad säger ni, bilen i fråga är en vougere 2008 årsmodell, mvh Michael
Senast redigerad av Avenger den mån 22 feb 2016, 19:33, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin samt la till en mer beskrivande rubrik / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Missljud från framvagnen i 70+ km/h - Chrysler Grand Voyager -2008

Hej!

Jag tror att det är lika enkelt som på föregående generation; palla upp bilen på ett säkert sätt, lossa hjulet och därefter bultarna som håller ihop fjäderbenet med styrspindeln (samt en mutter som håller krängningsstaget från krängningshämmare, detta kan sitta fast ganska rejält pga. rost, så använd mycket rostlösning och ev. uppvärmning om så behövs), sedan lossar du de tre muttrarna på fjäderbenstornet i motorrummet och tar dän hela stötdämparen inkl. fjädern och fjäderskålen (där även lagret sitter).

Har säkert glömt något men det är i princip så man gör, kanske även sitter någon hållare till sladden för ABS-givaren osv.

Synd att verkstaden gjorde hjulinställningen då man med stor sannolikhet kommer behöva göra om den efter att man haft loss stötdämparna, annars kommer däcken nästan garanterat att slitas ojämnt, men man kan ju försöka markera och ställa in det så gott det går, dock är det svårt att känna någon skillnad vid körning, det kommer nog att märkas på däckslitaget först och främst, så en framvagnsinställning rekommenderas.

Glappande fjäderbenslager är ett ganska vanligt fel, men kolla först på krängningshämmarbussningarna en gång till, de är ett ännu vanligare fel och kostar inte mycket.

Om du vill köpa delarna i Sverige så finns dem hos din närmsta återförsäljare eller reservdelskedjor såsom Hansen Racing, Åbergs VTC Parts osv.

I USA så kan du kolla på ebay.com, Rockauto.com osv., såg att ett par fjäderbenslager med fjäderskålar kostar cirka 1500-1600 kr inkl. frakt, tull och moms ifrån ebay.com:

http://www.ebay.com/itm/Monroe-Strut-Mo ... WW&vxp=mtr

Samma delar finns även hos Rockauto.com (välj antingen Chrysler Town & Country eller Dodge Grand Caravan som bilmodell).

På engelska heter fjäderbenslager = strut mount eller strut bearing, m.m.

Finns även flera sidor, går nog att hitta delarna på ebay.de, ebay.co.uk, bildelaronline24.se, med mera..

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Jag har samma problem men inte gjort något åt det än förutom irriterat mig på ljudet.
Kolla även eBay.de
Där kan du köpa hela fjäderbenet, visserligen är det lite prisskillnad mot bara lagret
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Hej igen, jag testa i dag att sätta på dubbdäcken, för att kolla om det var någit skumt med däcken. Men nu när jag har satt på dom så varnar bilen för däck trycket. Och slutat inte igen. Vad kan det vara? Däcken är 205/65/16, mvh Michael
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Har de nya hjulen däcktryckssensorer? Annars kommer TPMS-systemet (Tire Pressure Monitoring System) att varna för fel.

Vad hade du för hjul på bilen innan bytet?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Jag hade 225/60-17 m+s, star perform, hur vet jag om däcken har det med däck tryck sensor? Haha mvh Michael
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Jag gissar på att 17-tumsfälgarna är originalfälgarna till bilen och att du vanligtvis skiftar mellan sommardäck och friktionsdäck på dessa fälgar, eftersom du skrev i en annan tråd att du har sommardäck med originalstorleken 225-65-R17. Då har du inte märkt av detta fel tidigare eftersom däcktryckssensorerna sitter ihop med fälgen (insidan) så att de känner av däcktrycket. Men nu när du har monterat 16-tumsfälgarna så får du en varning för däcktrycket eftersom de troligtvis inte har några sensorer.

Det du kan göra är att köpa en till uppsättning sensorer till fälgarna med dubbdäck (en däckverkstad behöver kränga av däcken för att montera sensorerna på fälgarna). Annars kan du helt enkelt köra utan sensorerna, det enda som händer är att du får upp felmeddelande då och då i form av varningslampa och ljudsignal.

Man kan även flytta sensorerna mellan fälgarna, men det är inte rekommenderat då dom troligtvis kommer gå sönder.

Jag antar att du främst kommer köra med 17-tummarna som har sensorer så detta kommer inte vara något problem om du inte väljer att köra med 16-tummarna istället.

Förresten, vad är det för varning som visas? Det kan vara så att 16-tummarna har sensorer men att någon är defekt kanske? Kolla med tidigare ägare om de vet om 16-tummarna har däcktryckssensorer, för du hade köpt bilen ganska nyligen om jag förstått det korrekt?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Jo har nyligen köpt den, men blir väll att köpa m+s och ha 17 tummarna på altid, tanken var annars ha dubb på 16 tummarna, vad kostar sånna sensor då typ. Jag har faktiskt pratat med föra ägaren och han har kört så. Brydde sig inte om varnings lampan eller ljudet, den bara pipper till i början.
Har precis kört en 4 mil och kör man i ex 80 och svänger lite till höger eller vänster så ökar det dunkade ljudet. Säger det er något? Mvh Michael
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Mina gissningar ligger på styrstag, dämpare krängningshämmare
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vill du köpa sensorer till 16-tummarna så är det nog billigast ifrån USA (ebay.com eller rockauto.com) eller möjligtvis ebay.de eller ebay.co.uk.

Tror att det är 433 MHz i frekvens som gäller för de svensksålda bilarna, kika på rockauto.com (välj Chrysler Town & Country / Dodge Grand Caravan då bilarna heter så i USA, om delarna inte finns för Chrysler Grand Voyager) så finns det ett par sensorer, priset hamnar väl på runt 2000 kr inkl. allting (frakt, tull och moms) om du väljer sensorer för 30 dollar/st.

I Sverige kostar dem gissningsvis en tusenlapp styck.

Är dock inte 100% säker på frekvensen, men det brukar vara 433 MHz i Europa då det är andra regler här än i USA. Samma gäller exempelvis för vissa fjärrdosor.

Ang. oljudet i framvagnen så är det svårt att säga utan att ha kört bilen, ett tips är att du gör en bilkontroll hos ett besiktningsföretag, det är samma som en kontrollbesiktning men dom rapporterar inget till Transportstyrelsen, då kan du säga till dem att kolla närmare på just oljudet. Ska du dock besiktiga bilen snart så kan du likväl göra en besiktning och fråga dem samma sak, ifall de kan fokusera lite mera på framvagnen.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Ok så pass dyrt. Jag kör på mina 17 tummarna och m+s. E billigast så, :) jag satt och tittade på ebay och hittade 2 kompletta fjäderben med 2 krängningshämmare för ca 2000kr. Lite osäker dock om dom passar min, e ju ny med crysler haha finns det mer än ett par som passar, eller hur kollar så jag får rätt? Ja många frågor blir det. O där kommer fler. Så hoppas inte du tycker jag e dryg :) mvh Michael
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja tyvärr så är sensorerna ganska dyra, sedan tillkommer ju även montering hos en däckverkstad (man behöver som sagt kränga av däcken då de monteras på insidan av fälgen/däcket).

Jag vet inte om du hittade rätt stötdämpare, i så fall låter det väldigt billigt om det även inkluderar frakt och ev. tull och moms om det var ifrån USA.

De billigaste jag kunde hitta är dessa från ebay.com, det blir strax under 3000 kr inkl. frakt, tull och moms för två stötdämpare (för bilar utan nivåreglering bak):

http://www.ebay.com/itm/Front-Complete- ... 8V&vxp=mtr

Har tyvärr ingen erfarenhet av det märket dock.

Finns även kompletta stötdämpare på rockauto.com och säkert fler på ebay också om man letar.

Egentligen är det onödigt att köpa hela stötdämparna då det blir ganska dyrt, om det räcker med att byta lagrena.

Jag hade dock avvaktat med att köpa någonting förrän man vet säkert vad det är som är fel, så att man inte köper några delar i onödan, det är inte kul.

Det dunkande ljudet du har i bilen, det uppstår alltså inte bara på ojämn väg och liknande? Känns det i ratten, som ett glapp? "Dunkar" det om du kör i en lägre hastighet än 80 km/h, t ex. på en parkeringsplats (kör i cirklar)? Som sagt är det väldigt svårt att avgöra utan att ha kört bilen.

Nej det tycker jag absolut inte, det är bara att fråga på, inga frågor är dryga eller felaktiga.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

hej kolla här

http://www.ebay.com/itm/Shock-Strut-Spr ... 1634456785

dom lär väll passa? och ett bra pris eller?

mvh michael
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Jo jag såg faktiskt också den annonsen när jag kollade igen. Det är ett väldigt bra pris inkl. frakt, tull och moms, cirka 2500 kr totalt.

Dock är jag lite skeptisk till kvalitén, hade nog inte köpt dem själv. Men jag har som sagt ingen erfarenhet ifrån varken dessa eller den annonsen jag länkade till (möjligtvis köpte jag två hjullager/nav ifrån Detroit Axle för ett par år sedan, minns ej riktigt).

Det kan vara så att deras grejor är jättebra men risken finns även att det är dåligt material som börjar krångla inom kort, svårt att säga. Samma gäller delarna från Detroit Axle.

Jag hade dock valt att enbart byta fjäderbenslagrena/skålarna om det nu är fel på dessa, för originalstötdämparna håller bra kvalité i övrigt. Fast har bilen rullat långt så kanske man vill överväga att byta allt. Sedan kan man ju med fördel köpa de kompletta dämparna och enbart plocka lagrena, men man får då inga Monroe-delar (de separata lagrena jag länkade till i ett inlägg högre upp).

Krängningsstagen som medföljer kan man lätt felsöka, det är bara att rycka i dem, vilket verkstaden som gjorde hjulinställningen redan gjort antar jag. Det var främst krängningshämmarbussningarna jag tänkte på, men då du skrev att det uppstår ett dunkande ljud när du svänger så låter det som något annat.

Mitt tips är att du felsöker exakt varifrån ljudet kommer innan du köper några delar.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Om du står helt stilla med bilen med motorn igång och vrider ratten till vänster och sedan till höger, hör du då några missljud ifrån framvagnen? Såsom att fjädern stannar till en stund i ett visst läge pga. att lagret är dåligt? Då vill även styrningen gå tillbaka om fjädern inte vrider sig, dvs. ratten stannar inte i valt läge.

Bild
Skriv svar