Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler GR Voyager -04 problem med instrumentent panelen

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler GR Voyager -04 problem med instrumentent panelen

Fungerade inte tankmätaren eller belysningen när du gjorde ett självtest på mätarhuset? I så fall misstänker jag att det är något fel på mätarhuset =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Testade det säkringen och det hjälpte inte, testade tom efter att köra en diagnos,tryckte ner nollaren och sätta på tändningen, men samma sak, det funkar inte :( jaja får se vad mekanikern får redan på från crysler
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Jaha 16000kr ville mekanikern ha för att sätta i ny instrument Ink jobb, bra pris? Haha nej fy fan, kan man inte köpa ex en på skrot och sätta i själv? Eller det går inte, tänkte på dator o så, och om det går, finns där någon skillnad på dom? Väldigt tacksam för svar mvh Micke
Användarens profilbild
Nebbo
Minivan

Hej.
Du kan prova hos dom. http://www.chryslerbreakers.co.uk/chrys ... cgodGc8KHg
Eller på eBay co.UK man kan hitta begagnad reservdelar. Lycka till.

MVH
Nebbo
BMW 525IA E39 Touring 02
CHRYSLER GR VOYAGER 2,5 CRD 03/04
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Jag vet ej om det funkar med att begagnat mätarhus vad gäller årsmodell -2008, det kan vara så att det behöver programmeras med din bils VIN-nr (chassinummer) samt miltalen. Sedan kanske det överhuvudtaget inte fungerar med alla funktioner om det är "låst" till första bilen.

Jag har dock läst om ett par stycken som har bytt till begagnade mätarhus i Chrysler Town & Country's av liknande årsmodeller (2008-2010, därefter fick bilmodellen en facelift), men jag kan inte svara på om allting har fungerat som det ska efter bytet samt om mätarställningen följde med det nya begagnade mätarhuset.

Får jag gissa så bör man nog undvika ett begagnat mätarhus på dessa årsmodeller, köper man istället ett nytt så programmerar Chrysler troligtvis VIN-nr och miltalen för att matcha befintlig mätarhus. Men då kommer vi till priset som i många fall är avgörande, särskilt när det kostar 16 tusen vilket är galet mycket! Det hade jag aldrig betalat..

Vill du chansa med ett begagnat mätarhus så finns det ett par stycken på Bildelsbasen.se:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chrys ... ment/Alla/, hitta i så fall ett med samma part-nr/artikel-nr.

På ebay.com finns det främst till amerikanska modeller, dvs. utan varvtalsmätare till basic Dodge Grand Caravan (instegsmodellen) samt att samtliga är i MPH istället för KM/H, om man nu inte hittar något från en Kanadensisk bil. Men det bästa är att köpa till en Europasåld Chrysler Grand Voyager 2008, kanske även funkar med 2009 och 2010.

Kanske även finns mätarhus på ebay.de och ebay.co.uk osv.

Hittade en instruktionsfilm på YouTube för hur man demonterar/monterar mätarhuset, videon är dock till en Dodge Grand Caravan 2008-2010 men det borde vara samma tillvägagångsätt förutom att mätarhuset skiljer sig:

Om du byter till ett begagnat mätarhus så rekommenderar jag dig att noga dokumentera ifall mätarställningen ändras, så att de nya ägarna (om du säljer bilen i framtiden) får denna information, oavsett om miltalen sänks eller höjs. Du kan exempelvis fotografera det befintliga mätarhuset (miltalen) innan bytet, samla ihop alla kvitton/fakturor på det begagnade mätarhuset, ta bilder under arbetets gång, spara det gamla mätarhuset, osv. Dokumentera så mycket som möjligt så att det inte uppstår något tvivel om mätarställningen, det är mitt råd.

Skulle mätarställningen ändras så kanske det även finns möjlighet att programmera om det begagnade mätarhuset efter att det är monterat, så att miltalen stämmer. Hör med en aukt. Chryslerverkstad vad de säger.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Hej igen, den jag har i dag är inte svensk, den är mph, så det är ju lungt, skulle i då fall vara att den måste programmeras hos cryslern, just för milens skulle, skall nog testa, 16000 var ju rena rånet för det. Haha
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, så du har en Town & Country -2008? =) Om du har skrivit det tidigare så har jag nog missat det.

På ebay.com finns ett par mätarhus, översättning till engelska blir "cluster, instrument cluster, speedometer, osv." varav lämpliga sökord är "chrysler town country 2008 cluster" eller "chrysler town country 2008 speedometer". Kanske även fungerar med årsmodell 2009 och 2010 som sagt, är dock en chansning oavsett, har du otur så kan det bli fel på andra moduler i bilen, men jag gissar på att det inte är någon större risk (inget jag kan garantera dock).

Mvh

Bild
Skriv svar