Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

ABS problem Cheva TS -04

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
merix73
Station Wagon

ABS problem Cheva TS -04

Hej,

Har problem med ABSen på mig TS-04. Hade tidigare att ABS lampan kunde tändas ibland när man startade bilen, men nästa gång man startade så var den släckt igen. I somras så tyckte vi att ABSen gick in och drev på där man bromsade väldigt lätt och det blev ju väldigt tydligt när man körde med släp. Men nu senaste månaderna så har det fenomenet försvunnit men ABS-lampan lyser konstant så nåt har hänt.

Vi har haft den inlämnad på service men han kan inte hitta något fel på den. Besiktningen närmar sig så det här känns inte bra.
Service teknikern hade inte en Tech-2 läsare så han kunde inte se om det var något fel på givarna, men han hade mätt på dem och inte kunnat se att det var något fel där. Han har även mätt upp kablaget och inte heller sett något fel där.

Har någon här något tips vad som kan vara problemet?

Mvh Martin
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: ABS problem Cheva TS -04

Hej,

Har haft samma fel på en annan bil och då var det en ABS-givare som krånglade, om det är en defekt sensor på din bil vet jag ej, det kan likaväl vara ABS-modulen eller något annat.

Det bästa är att felsöka med ett instrument som klarar av ABS-systemet så att man vet säkert.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

När ABS-lampan är tänd så är systemet avslaget, så därav att det inte går in när du bromsar. Man behöver en Tech-II (eller något annat system som klarar av att prata med ABS-enheten), en vanlig OBD-II adapter klarar det inte.

Att mäta på sensorn är inte bara att mäta motståndet utan det ska bli en fyrkantspuls som ska ha tydliga flanker och utan störningar. Det vanligaste är antingen givaren i navet eller kablaget, även för kablaget räcker det inte att mäta motståndet då det inte räcker för att fyrkantspulsen ska komma igenom tillräckligt ostört.

Det är oftast inte fel på ABS-modulen men visst kan det hända. Om du bor i närheten av Solna så kan jag kolla vad man får ut med Tech-II, jag har samma problem på min och har kablar hemma för att byta på den.
Användarens profilbild
a-man
Minivan

Kan man kolla ABS på en Cheva Captiva 07 med Tech 2?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det bör fungera
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja, det ska fungera med ett GM Tech 2-instrument för den årsmodellen, men från år 2010 så började vissa modeller med det nya GM-instrumentet vilket heter GM Tech 3 MDI och runt 2014-2015 så slopades GM Tech II helt och hållet då man övergick till Tech III MDI.

Mvh

EDIT: Sverker hann före.

Bild
Användarens profilbild
a-man
Minivan

Så länge lampan inte lyser så ska den gå igenom och lyser lampan så ska verkstaden hitta en felkod.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det brukar även gå att få fram lagrade felkoder, exempelvis om ABS-lampan bara lyser ibland, då finns denna historik sparad i bilens dator. Man behöver med andra ord inte vänta på att lampan ska börja lysa för att kunna felsöka.

Mvh

Bild
Skriv svar