Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motorlampan lyser felkod P0521 - Chevrolet Captiva -2007

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
a-man
Minivan

Motorlampan lyser felkod P0521 - Chevrolet Captiva -2007

Fick lysande motorlampa på min Chevrolet captiva 07 som gått 7800 mil.
Felkoden jag läser ur med enklare instrument för OBD2 är.

P0521 Engine oil pressure Sensor/Switch Range/Performance.

Stannade och kollade allt för säkerhets skull oljan såg bra ut och bilen går bra det låter ingenting och gjort så en vecka.
Det känns som att det skulle kunna vara givaren, har sökt lite och det verkar vara ett ganska vanligt fel på GM.

Numret på delen är 12621649 och kostar 640kr hos chevrolet partner vilket jag tycker är lite i värsta laget för en givare speciellt om kvaliten är så dålig.
Någon som vet vart man kan få tag på den lite billigare men ändå en med bra kvalite?
Samma del verkar sitta på vissa modeller av saab 93.
Kanske någon tom vet exakt vart den sitter?
Senast redigerad av Avenger den mån 15 feb 2016, 12:51, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodellen och årsmodellen i rubriken / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Motorlampan lyser felkod P0521 - Chevrolet Captiva -2007

Ja, det låter som att det är givaren som är dålig. Vet tyvärr inte var den sitter på motorn. Vad har du för motor i bilen förresten, V6:an? Kan även vara kontakten som är dålig eller att det helt enkelt krävs ett oljebyte, svårt att säga.

Jag hade inte kört bilen med en defekt oljetrycksgivare, även om chansen är väldigt liten att det skulle ske något med oljetrycket just när sensorn inte fungerar, så finns det ändå en möjlighet att något kan hända i motorn så att trycket blir för högt eller för lågt, man vet ju aldrig.

Hittade en ACDelco GM Originaldel (reservdelsnummer D1800C) på ebay.com för 350 kr med frakt (ingen tull eller moms då varans värde är för lågt):

http://www.ebay.com/itm/Engine-Oil-Pres ... a~&vxp=mtr

Sedan finns det ju även "no brand" givare för en hundring inkl. frakt, hade dock inte förvånat mig om dessa är exakt samma som original:

http://www.ebay.com/itm/Original-GM-Eng ... SwSdZWeL9i

Hansen Racing har också en givare från Standard Motor Products (reservdelsnummer PS-425), den kostar 460 kr men verkar inte finnas i lager enligt deras hemsida.

Finns även flertalet andra märken.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
a-man
Minivan

Det där blir bra.
Den bliligare funkar säkert ser dock att den har gummitätning och inte bricka.
Men jag beställer en AC Delco det var precis det märket som jag letade efter.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tror att ACDelco D1800C också har en gummitätning, men jag kanske har fel.

Bild
Användarens profilbild
a-man
Minivan

Tog chansen och beställde ac delco delen man sparar ju ändå en hundring mot att köpa givare från hansen racing.
Synd att man måste betala lika mycket i frakt när det är gratis att skicka från kina.

Eftersom chinadelen endast var en hundring så tog jag och beställde även den för att jämföra lite.
Har sökt och det enda jag kan få fram är att det verkar stå made i mexico på originalgivarna, ska se om jag kan rädda den från bilen och se vad det står på den, vore inressant att veta vad som sattes dit för 10 år sedan, då det är en koreansk bil så skulle det inte förvåna mig om delen är tillverkad i china.

Och jag kan ärligt säga att vore det inte bökigt att komma åt den så hade jag inte tvekat att endast handla chinagivaren för 100kr och montera dit om det var lätt att byta den, men tyvärr sitter den bökigt till bredvid oljefiltret som troligtvis måste monteras bort för att komma åt.
Användarens profilbild
a-man
Minivan

Idag hämtade jag ut delen som jag beställde från USA den 18 Februari de levererade inom angiven tid det tog 15 dagar.
Det står reservdelsnummret + ett annat nummer på delen och även "Made i mexico" söker man lite på nätet så får man även fram att det finns en fabrik där.
Delen var billig 18$ frakten gick på 25$ ändå är det nästan halva priset mot att köpa den hos cheva återförsäljare, helt klart de 2 veckors väntetid för min del.
Beställde även en från kina som skickades med fri frakt samma dag blir intressant att se när den dyker upp och hur den ser ut.
Ska se om jag kan få en tid för byte nästa vecka.
Användarens profilbild
a-man
Minivan

Nu är Oljetrycksgivaren bytt, det syntes att den hade tryckt ut lite olja, både den nya och gamla givaren hade en lite gummi o-ring vilket inte känns ultimat därav felkod att givaren inte är inom intervallerna oljetryckslampan har ibland blinkat till kan vara så att de läcker där och skapar tryckfall. men då spekulerar jag bara, jag hade dock föredragit en packning som plattas ut i metall oringen känns på tok för liten.
Det var dock ingen olja i kontaktstycket där var det snustort.
Bytet gick enkelt underifrån på lyft om man tog bort oljefiltret först.
Det tog 15 dagar att få hem delen från usa och det var AC Delco made in mexico tryckt på delen, vilket även stod tryckt på givaren som byttes ut han aldrig kolla numret på delen som bytte men antar att det är samma då det är beställt efter oem.
Beställde även en del från china för 100kr med fri frakt det tog 4 veckor att få hem den vilket inte är så tokit ändå.
Det finns en tom ruta för texten made in Mexico tror dock inte det är exakt samma del tillverkad i samma fabrik så jag körde på den dyrare delen eftersom den dök upp först.

Felkoden har inte kommit tillbaka på 5 mils körning innan bytet återkom den direkt när man raderade den.

Än så länge verkar det som att problemet är löst skönt att nu ha en fungerande givare.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Gött att höra att det löste sig!

Bild
Skriv svar