Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpa Saab 9-7 (Trailblazer)

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Grizlo
Station Wagon

Köpa Saab 9-7 (Trailblazer)

Hej!

Är sugen på en större bil och som saabnörd har jag givetvis kikat på en 9-7x.

Vet inget om bilen förutom att den till 99% är en Trailblazer. Tror inte Saab gjort något mer än att flyttat nyckeln till rätt plats.

Hopps att det är ok att ställa lite frågor även fast det står Saab på den.

-vilken motor är att föredra, 4,2 eller 5,3? (6,0 finns men ingen på blocket) är det rem eller kedja?
-kända vanliga fel?

Alla tips och råd är välkomna.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Köpa Saab 9-7 (Trailblazer)

Kan ingenting om den, men 5.3 låter som Chevas vanliga v8 och då är den definitivt att föredra
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Har heller ingen erfarenhet av just Saab 9-7X men Trailblazer är som sagt samma bil vad gäller det mesta och de ska inte vara några större fel på mig veterligen, det är gedigna bilar.

Det sitter en kamkedja i alla de motorerna.

Jag kan tänka mig att det kan bli lite svårt att hitta reservdelar vad gäller de delar som har Saab-design, t ex. strålkastare, baklampor, front, kaross i övrigt, interiör, osv., viket kan vara bra att tänka på om någonting skulle gå sönder.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Grizlo
Station Wagon

Tack för svaren.

Ja karossdelar lär vara lite små knöligt att få tag på, tror inte SaabParts har något då bilen aldrig togs in i Sverige av Saab.

Beställer man övriga delar från USA eller finns det något allternativ i Sverige?

såg att 5,3v8 var billigare i skatt än 4,2 sexan.
Att den är lite dyrare i skatt och bränsle kan jag leva med
Men Fick en smärre chock när jaf kollade vad en helförsäkring skulle kosta. Nästan 1000-lapp i månaden.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nej precis, bilen tillverkades inte länge och den såldes aldrig av en generalagent i Sverige.

Jag hade beställt allt ifrån USA då det troligtvis är billigare, t ex. Ebay.com eller Rockauto.com. Det mesta är samma som hos Trailblazer såsom chassi, bromsar, sensorer, osv. Det finns även butiker i Sverige: Hansen Racing, Åbergs VTC, Norrlands Custom, m.m., sedan får man heller inte glömma Ebay.de, Ebay.co.uk, Bildelaronline24.se/Autodoc.se. Beställer man ifrån EU så slipper man tull och moms samt att frakten blir billigare då det skickas med lastbil, men alla delar kanske inte finns dock.

USAbildelar i Osby kanske även kan vara ett alternativ för begagnade delar.

Du borde skicka iväg en prisförfrågan till flera försäkringsbolag, kostnaden för en helförsäkring bör ligga runt 5-6 tusen per år enligt mig. Använd inte Compricer och liknande sidor, de är bara störande och kommer ringa/kontakta dig hela tiden (läs det finstilta innan du skriver in dina uppgifter på sådana sidor).

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Grizlo
Station Wagon

Tack.

Är van att beställa delar på sp och maptun så känner mig helt lost på iprincip alla andra bilmärken :)

Ang. Försäkring så är det helt sjukt dyrt. Billigaste och kanske inte bäst är Moderna som ska ha drygt 750/månaden för helförsäkring.
Är 32år och bor i en relativt liten stad.

Får ta en halvförsäkring isf. :)

Lite OT:

Läser man på olika forum så anses ofta amerikanska bilar inte var vatten värda. Usel kvalité, gjorda av gjutjärn och återvunnen papp mm mm..

Är det något gammalt som ligger kvar eller ligger det någonting i det?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kika gärna igenom ovan nämnda e-butiker så kan du se att det finns en hel del reservdelar till bra priser.

Ja, jag tycker också att det var väldigt dyrt för helförsäkring. Det kanske hade varit en rimlig summa för en bil som kostar 500 tusen men för en bil som ligger på en femtedel så är det alldeles för mycket enligt mig. Dom baserar troligtvis den höga summan enbart på effekten i detta fallet, vilken är runt 300 Hk.

Ang. det som skrivs på andra forum så anser jag snarare att de flesta amerikanska bilar har bättre kvalité än många andra bilar, för det finns knappast något märke som är felfritt (långt ifrån) och då står sig USA-bilarna väldigt bra gentemot dessa. Det är väl snarare så att många amerikanare (fram till rätt nyligen) har haft större och mer bränsletörstiga motorer samt avsaknaden av mindre bilar i deras sortiment, men det är på väg att ändras hos många bilmärken, deras utbud blir allt bredare med såväl mindre motorer och mindre bilmodeller.

Kort och gott så tycker jag att det är rent skitsnack att det skulle vara dåliga bilar, men det är som sagt lite tråkigt att det inte finns särskilt många "småbilar" eller bränslesnålare bilar av äldre modeller, men man förstår varför då det är helt andra bränslepriser i USA och den övriga marknad som bilarna främst inriktade sig på.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Grizlo
Station Wagon

Har kikat på reservdelssidorna. Alltid intressant att ha lite koll.

Fått reda på att en jobbarkompis bekant har en 9-7, ska åka o kika på den har jag blivit lovad. Ska bli kul att testa en :) det är dock en 4,2i.

Stör mig ändå något jävulskt på att varken staten (6600kr i skatt på 4,2) och försäkringsbolagen verkligen inte vill att jag ska skaffa en.
Tror inte antalet HK spelar någon roll då min förra 9-5 hade 305hk och var inte dyrare än en "vanlig" svensonkombi.

Tror ni att man vinner något på en 4,2 mot 5,3 i bensinförbrukning? Skiljer en styv tusing till 5,3ans fördel i årsskatt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det var ett sammanträffande då det inte finns många 9-7X i Sverige, kul att du ev. kan ta en titt på den så att du får en uppfattning om bilmodellen i helhet. 4.2-motorerna är för övrigt också väldigt bra och kraftfulla.

Ja, skatten är väldigt dyr, tråkigt att det skiljer så mycket från Trailblazer med 4.2-motorn som ligger på runt 4300-4800 kr för de bilar jag kollat. De verkar inte gilla importbilarna då de registrerar dem med så hög skatt. Ej logiskt med andra ord.

Ibland (eller ganska ofta) så finns det heller ingen logik i försäkringsbolagens prissättning, har tidigare kollat upp flera andra bilar varav det kan skilja väldigt mycket även för samma bilmodeller, det är helt galet.

Enligt fueleconomy.gov så skiljer det knappt någonting vad gäller förbrukningen mellan 4.2:an eller 5.3:an. Den enda skillnaden att 4.2:an drar runt 0,6 liter mindre per mil i motorvägsfart, men det är ju försumbart om det nu ens märks av i verkligheten.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Grizlo
Station Wagon

Så det har med att dom är importerade att göra? Skumt..

Kollade skatten på en TB I veckan och blev förvånad att den var så pass mycket billigare i skatt. kanske skulle kika på en sån istället 8-) fast 9-7an ser enl mig bättre ut och verkar ha fräschare inredning.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det är väldigt mycket som är oregelbundet vad gäller kostnaden för skatt, försäkring, dragvikt, osv. mellan en del bilmodeller fastän de i princip är samma eller liknande. Det är som sagt inte alltid logiskt varför det är så. Vissa bestämmelser inom EU kan dock spela roll och vara en orsak.

Frågar du dem varför skatten är dyrare på Saaben vs Chevan så tror jag inte att du kommer få ett svar du blir nöjd med.

Är du en Saab-fantast så måste du ju ha en 9-7X =) Fastän det i princip är en Trailblazer så är det också en Saab.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Grizlo
Station Wagon

Han inte testa den för han som har den har tydligen blivit sjuk, nått värre en vanlig influensa så vill inte tjata på dom.

Ang försäkringen så funderar jag starkt på att skriva den på morsan.. Kanske inte så smart egentligen men va fan. Alternativet är att ta en halvförsäkring på mig själv.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det var tråkigt att höra, hoppas inte att det är någon allvarlig sjukdom.

Jag hade kört på en halvförsäkring i så fall.

Försäkringsbolagens avtal beskriver i princip att man inte får skriva försäkringen på någon annan, om det skulle ske en olycka så kan det bli tvist osv., det kan med andra ord kosta dig mer i slutändan (betydligt mer).

Läs igenom avtalet för det bolag du väljer innan du bestämmer dig för hur du ska göra med försäkringen, så att du vet exakt vad som gäller.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Grizlo
Station Wagon

Ja, det blir nog en halv ändå..

Nej tror inte det var något livsfarlig.

Vet du om det är knöligt för en kort person att köra? Min sambo är bara 158cm, läste nått om att ratten inte är ställbar eller vad det stod.

En sak till som inte är aktuell öht men mest nyfiken.

Måste man byta alla 4 däck eller kan man byta Två på samma axel?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vet om en person som är ungefär lika lång och det fungerar mig veterligen bra att köra en TrailBlazer, men det bästa är givetvis att provköra en för att få en egen uppfattning. Det går ju att tilta ratten och justera sätena så det ska nog funka bra.

Angående däcken så är det nog bäst att byta ut alla fyra samtidigt. Som jag har förstått det så finns dessa bilar (Saab 9-7X) endast med AWD (ej 4WD), vilket betyder att fyrhjulsdriften är helt automatisk och i princip används hela tiden (det går inte att koppla ifrån framaxeln). TrailBlazer finns däremot med 4WD har jag läst, tror enbart det är sportmodellen som har AWD på de bilarna(?), är dock inte säker. Däckslitaget hos AWD (samt om däcken skiftats) bör därför vara ganska snarlikt varav det blir för stor skillnad i rullomkretsen om man enbart byter två däck.

Mvh

Bild
Skriv svar