Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjullager byte fram Chevrolet Transport

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
wresse
Station Wagon

Hjullager byte fram Chevrolet Transport

Hej , Jag har en Chevrolet Transport 3,4 liters med Automatväxel .. Jag fick tvåa på Hjullager fram höger Missljud när jag besiktade bilen .. Jag köpte ett Begagnat från en Bilskrot som garanterade att det var ok och testat ,, Bytte Hjullager på bilen när allt var klart och jag startade upp bilen igen så Lös ABS , Tcms Lampan det har det aldrig gjort förut , Kan det vara något fel på det Hjullager med inbyggd abs jag satte dit eller måste man lämna in bilen för att släcka Abs lampan med en dator när man gjort ett sådant byte ?? Hoppas på svar då jag nu börjar bli rejält fundersam på vad som gick fel ... M.v.h Magnus
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Hjullager byte fram Chevrolet Transport

Givaren sitter i navet och abs-lampan slocknar så snart de är ok
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det kanske var något fel på ABS-givaren i det begagnade navet du köpte, eller så är det kablaget/kontakten som är dålig från det navet.

Som Sverker skriver så slocknar ABS-lampan av sig själv om systemet inte känner av något fel. Har det varit något fel som åtgärdats så tror jag att den slocknar efter ett par hundra meters körning när ABS-systemet förstår att felet är åtgärdat. Detta hjälper nog inte på din bil eftersom det inte fanns något fel tidigare.

Jag hade köpt ett nytt hjulnav ifrån ebay.com, ebay.de, rockauto.com eller någon liknande butik. Med tanke på att felet kom efter bytet av navet så antar jag att det är just den ABS-givaren som krånglar, så du behöver troligtvis inte felsöka ABS-systemet med ett GM Tech-II instrument, om du nu inte har otur och det är en helt annan givare, men det vore ganska osannolikt.

Nu vet jag inte om du har för årsmodell på bilen samt om det är FWD eller AWD, men det finns en hel del hjulnav på ovan nämnda sajter.

1A Auto har t ex. ett lager på ebay.com (FWD) för cirka 800 kr med frakt, tull och moms:

http://www.ebay.com/itm/NEW-Front-Drive ... fP&vxp=mtr

..har ingen egen erfarenhet av deras reservdelar men de verkar rätt okej(?).

Sedan finns det som sagt hur många andra nav som helst, både billigare (från 500 kr inkl. frakt från Tyskland) samt dyrare. Om du funderar på att köpa ett nytt nav så bör det dock inte vara det billigaste utan det bästa är att välja ett märke som har gott rykte vad gäller kvalitén men även att priset inte blir för dyrt.

Hansen Racing säljer Raybestos hjulnav (FWD) för runt 2 tusen, vilket är ett bra märke.

Samma nav finns i USA för under tusenlappen inkl. frakt, tull och moms:

http://www.ebay.com/itm/Raybestos-71317 ... Vg&vxp=mtr

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wresse
Station Wagon

sverker skrev:Givaren sitter i navet och abs-lampan slocknar så snart de är ok
Tack för snabbt svar då köper jag ett nytt Hjullager till bilen denna gång ..
Användarens profilbild
wresse
Station Wagon

Avenger skrev:Det kanske var något fel på ABS-givaren i det begagnade navet du köpte, eller så är det kablaget/kontakten som är dålig från det navet.

Som Sverker skriver så slocknar ABS-lampan av sig själv om systemet inte känner av något fel. Har det varit något fel som åtgärdats så tror jag att den slocknar efter ett par hundra meters körning när ABS-systemet förstår att felet är åtgärdat. Detta hjälper nog inte på din bil eftersom det inte fanns något fel tidigare.

Jag hade köpt ett nytt hjulnav ifrån ebay.com, ebay.de, rockauto.com eller någon liknande butik. Med tanke på att felet kom efter bytet av navet så antar jag att det är just den ABS-givaren som krånglar, så du behöver troligtvis inte felsöka ABS-systemet med ett GM Tech-II instrument, om du nu inte har otur och det är en helt annan givare, men det vore ganska osannolikt.

Nu vet jag inte om du har för årsmodell på bilen samt om det är FWD eller AWD, men det finns en hel del hjulnav på ovan nämnda sajter.

1A Auto har t ex. ett lager på ebay.com (FWD) för cirka 800 kr med frakt, tull och moms:

http://www.ebay.com/itm/NEW-Front-Drive ... fP&vxp=mtr

..har ingen egen erfarenhet av deras reservdelar men de verkar rätt okej(?).

Sedan finns det som sagt hur många andra nav som helst, både billigare (från 500 kr inkl. frakt från Tyskland) samt dyrare. Om du funderar på att köpa ett nytt nav så bör det dock inte vara det billigaste utan det bästa är att välja ett märke som har gott rykte vad gäller kvalitén men även att priset inte blir för dyrt.

Hansen Racing säljer Raybestos hjulnav (FWD) för runt 2 tusen, vilket är ett bra märke.

Samma nav finns i USA för under tusenlappen inkl. frakt, tull och moms:

http://www.ebay.com/itm/Raybestos-71317 ... Vg&vxp=mtr

Mvh
Tack för snabba svar min bil är en FWD framhjulsdriven av årsmodell 2001 ... Köper ett nytt lager från Rock Auto får vi hoppas det fungerar .. Återkommer med besked när detta är gjort ..
Skriv svar