S10 -94 4wd 4.3L
Frugan tog den till jobbet, soppamätaren fungerar inte och hon körde den tom. Jag for dit med en dunk och upptäckte att den läckte (ganska mycket) kylarvatten då det var en fläck under bilen. Den har inte läckt innan och jag blir fundersam om det kan ha något samband överhuvudtaget?
Jag har inte lyckats lokalisera läckan men det droppar från det nedersta remhjulet fram. Ovanför detta verkar det vara torrt.
Är det möjligtvis vattenpumpen? Tempmätaren dansar upp och ner men oljetrycket håller stadigt samma tryck. Ingen kylarvätska i oljan.
Alla idéer mottages tacksamt! Jag har förstått att insugspackningen är en felande länk på dessa men läcker det ens på utsidan då? I så fall borde det vara lokaliserat lite längre bak tycker jag.
S10 -94 läcker kylarvatten utvändigt
Annons
Re: S10 -94 läcker kylarvatten utvändigt
hej en kommer med en ren spekulation
vet ej ur det är på S10 men på min Chevrolet TS så ska det vara Dex cool kylar vätska som tydligen innehåller syntetisk olja för att smörja packningarna annars kan dom torka sönder och med läckage som följd
tänkte att S10 kanske har samma rek att använda DEX COOL men jag kan vara helt ute och cykla
hoppas det löser sig MVh
Re: S10 -94 läcker kylarvatten utvändigt
TS och S10 har helt olika motorer, 4.3L motorn är i princip en 350 V8 med två cylindrar färre och 90 grader mellan cylinderbankarna.
Vattenpumpen sitter ju ungefär där du beskriver så det är väl det första att misstänka, sedan har också insugspackningarna ibland varit problem på dem och de kan läcka utåt också. Det finns filmet på youtube som beskriver hur du byter vattenpumpen.
Vattenpumpen sitter ju ungefär där du beskriver så det är väl det första att misstänka, sedan har också insugspackningarna ibland varit problem på dem och de kan läcka utåt också. Det finns filmet på youtube som beskriver hur du byter vattenpumpen.