Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Temperaturmätaren fungerar inte - Chevrolet Trans Sport -2001

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
wresse
Station Wagon

Temperaturmätaren fungerar inte - Chevrolet Trans Sport -2001

Hej min Temperatur mätare i min Transport 2001 a verkar leva sitt eget liv ,, Mätaren går förbi 125 gr och fortsätter över mot bensinmätaren detta hände i dag vi stannade bilen direkt den kokte inte och fullt med vatten i expansionskärlet min fråga är kan det vara Temperatur givaren på motorn som fått spelet helt och hållet ? Och fråga nummer två vart sitter den för ett ev byte ?? Den står även på strax över 125 gr med tändningen avstängd , Vi körde vidare när allt verkade vara okey värme fanns det i bilen och ingen vattenbrist .. Har detta hänt någon annan av er eller är jag ensam om att ha dessa bekymmer ?? Hoppas på svar .. M.v.h Magnus
Senast redigerad av Avenger den tor 05 maj 2016, 08:59, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / Mvh
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Temperaturmätaren fungerar inte - Chevrolet Trans Sport -2001

Jag har samma problem på mina mätare, tror det är stegmotorerna som styr visarna. Koppla in en OBD-II och läs av vad PCM anser att temperaturen är.
Användarens profilbild
wresse
Station Wagon

sverker skrev:Jag har samma problem på mina mätare, tror det är stegmotorerna som styr visarna. Koppla in en OBD-II och läs av vad PCM anser att temperaturen är.
Ja något hel galet är det för när jag kom ut i dag och skulle starta bilen så stod mätaren kvar på över 125 gr och då hade bilen stått hela natten ... Ska testa att sätta dit en extra tempmätare på den och se om det fungerar detta är vad jag hade funderat på eller om man skulle prova att byta tempgivaren den sitter ju bredvid övre kylarslangen på termostat huset enl vad jag fått höra i dag .. Är lite osäker kan någon av er ge mig ett tips tror dessutom inte heller att kylfläktarna fungerar på bilen ..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Det låter som att mätaren är dålig, men det smidigaste för att felsöka detta är om du kopplar upp ett OBD2-instrument som Sverker säger, då slipper du montera en extra givare eller byta ut den befintliga tempgivaren mot en ny.

OBD2-instrumentet fyller då funktionen som en ny mätare, förutsatt att instrumentet har denna funktion och inte bara kan visa felkoder.

Det billigaste instrumentet som du kan köpa är en ELM327 Bluetooth-läsare kopplad till den kostnadsfria Android-appen Torque Lite. Sedan finns det även andra felkodsläsare, både som kopplas till datorn och separata läsare med egen display osv.

Diverse enkla OBD2 Bluetooth-läsare finns på Ebay, Teknikmagasinet, Xenonhuset, Runns, Prylteknik, osv.

Vill du köpa en enkel handhållen läsare så är instegsmodellerna Autel AL319 eller Foxwell NT200 att rekommendera.

Jag gissar på att samtliga läsare bör fungera på din bil då det är OBD2, men jag blir heller inte förvånad om någon av de enklare Blåtandsläsarna saknar GM's protokoll, så leta efter en som klarar alla protokoll.

Förresten, stod mätaren kvar på 125 grader innan du en vridit om tändningen?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Man behöver ett instrument som kan läsa värden i realtid, t.ex. Torque + adapter.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ang fläktarna, om inte AC är på och fungerar så startar de inte förrän vid 110 grader. Med AC på så startar de vid 95 grader.

Det finns fläktstyrning på Hansen som man kan montera för att de ska starta tidigare.
Användarens profilbild
wresse
Station Wagon

Avenger skrev:Hej!

Det låter som att mätaren är dålig, men det smidigaste för att felsöka detta är om du kopplar upp ett OBD2-instrument som Sverker säger, då slipper du montera en extra givare eller byta ut den befintliga tempgivaren mot en ny.

OBD2-instrumentet fyller då funktionen som en ny mätare, förutsatt att instrumentet har denna funktion och inte bara kan visa felkoder.

Det billigaste instrumentet som du kan köpa är en ELM327 Bluetooth-läsare kopplad till den kostnadsfria Android-appen Torque Lite. Sedan finns det även andra felkodsläsare, både som kopplas till datorn och separata läsare med egen display osv.

Diverse enkla OBD2 Bluetooth-läsare finns på Ebay, Teknikmagasinet, Xenonhuset, Runns, Prylteknik, osv.

Vill du köpa en enkel handhållen läsare så är instegsmodellerna Autel AL319 eller Foxwell NT200 att rekommendera.

Jag gissar på att samtliga läsare bör fungera på din bil då det är OBD2, men jag blir heller inte förvånad om någon av de enklare Blåtandsläsarna saknar GM's protokoll, så leta efter en som klarar alla protokoll.

Förresten, stod mätaren kvar på 125 grader innan du en vridit om tändningen?

Mvh
Ja då det gjorde den den stod så glatt kvar på 125 gr när jag låste upp bilen morgonen därpå ..
Användarens profilbild
wresse
Station Wagon

sverker skrev:Ang fläktarna, om inte AC är på och fungerar så startar de inte förrän vid 110 grader. Med AC på så startar de vid 95 grader.

Det finns fläktstyrning på Hansen som man kan montera för att de ska starta tidigare.
Tack för tipset ska beställa en sådan då får någon hjälpa mig att montera dit den ..
Skriv svar