Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motor byte ram 1500 eco diesel

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Eco diesel 2015
Station Wagon

Motor byte ram 1500 eco diesel

Är de någon mer här som har råkat ut för att ett ramlager har snurrat runt och de har slutat med ett motor byte på en eco diesel.
Och om i så fall hur har det varit i diskutionen med erat försäkringsbolag varit ???
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Motor byte ram 1500 eco diesel

Jäkla vad tråkigt på en så pass ny och dyr bil!

Finns det ingen garanti kvar? Eller är den privatimport?

Tjafsar försäkringsbolaget?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eco diesel 2015
Station Wagon

De här med garanti på nya USA bilar är en historia försig...Bilen är importerad "ny" av bil firma och säljs med Solid bilgaranti.
Solid täcker skador och reparationer upp till ca 50 000:- och de räcker inte särskilt långt då motorbyte kostar ca 200 000:-
Så det hela bekostas utav maskinskadeförsäkringen på bilen. De medför att jag som företag måste lägga ut momsen på skadan samt betala självrisken.
Försäkringsbolaget har varit jäkligt bra att göra med så inga problem där dock är dom lite trötta på eco diesel bilar då dom precis har avslutat ett motorbyte på en annan ram då jag kom in med min. Så de verkar som felet med taskiga ramlager inte är helt ovanligt. Ingen av bilarna har gått speciellt mycket min har gått 1500 mil och den före min hade gått ca 6000 mil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja precis, det blir en helt annan garanti än om bilen hade sålts ny av en generalagent, vilket tyvärr inte finns någon officiell inom EU mig veterligen, utan de flesta av dessa bilar är importerade av registrerade importörer.

Hade dock glömt bort att summan bara uppgår till 50 tusen kronor.

Hoppas att det löser sig, förstår att försäkringsbolaget är lite tjuriga om det hänt tidigare, har själv inte hört att det skulle vara vanligt på den motorn, dock har det väl inte hunnit visa sig ännu då bilarna är så pass nya (fastän motorn har funnits ett tag i andra EU-sålda bilar såsom Jeep osv.).

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Eco diesel 2015
Station Wagon

De ser ut att ljusna ny motor har idag anlänt till verkstan... Jag har inte heller hört att de ska vara en problem motor då de enligt vissa uppgifter ska sitta i div europeiska husbussar Fiat bl.a. Ja eller om de kanske de som är problemet då den tillverkas av nån halv packad Italienare på VM motor....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vad kul!

Hoppas att motorbytet går bra så att du får tillbaka bilen snarast!

Trevlig helg!

Bild
Skriv svar