Den fungerar inte som den skall, den bara tjuter när man backar.
Så hur gör jag.... Någon som vet ?
Finns det någon säkring att plocka.
Tack på för hand
Voyager -2006
Tack ! Får kolla detta.Avenger skrev:Tjena!
Får du något felmeddelande i takkonsollen om att backvarnaren (Rear Park Assist) inte fungerar?
Har du provat att rengöra sensorerna ifall det finns någon smuts på dem? Prova även att lossa kontakterna till respektive sensor och spraya lite el-spray.
För övrigt så kan du inaktivera backvarnaren (Rear Park Assist) genom inställningarna i takkonsollen. Gör såhär: Lägg i växeln i "PARK" > tryck på "MENU"-knappen i takkonsollen tills dess att "Rear Park Assist" visas > tryck på "STEP" för att inaktivera backvarnaren > Klart. Notera dock att varje gång du lägger i backen så kommer det ändå att höras ett ljud (en gång) samt att det visas ett meddelande i displayen i takkonsollen om att backvarnaren är inaktiverad.
För att aktivera backvarnaren igen så går man tillväga på samma sätt som när man inaktiverar den.
Mvh
Hej igenAvenger skrev:Hej igen,
Okej, då förstår jag, gissar på att rengöring av sensorerna inte kommer fungera då en eller flera sensorer säkert är defekta som du säger.
Om ni inaktiverar backvarnaren så kommer det inte vara lika störande ljud som det är nu, då kommer det endast att "plinga till" en gång när ni lägger i backen samt visa att meddelande i displayen om att "Rear Park Assist" är inaktiverat.
För övrigt så finns det sensorkit (om jag minns rätt) att köpa på ebay om ni skulle vilja reparera systemet (förutsatt att sensorerna är dåliga).
Ha det gott.
Mvh
Skärmen ?Avenger skrev:Hej igen,
Det var konstigt, vet du om det är original backvarnare? Vart sitter skärmen/högtalaren till backvarnaren i er bil?
Är det original så ska man kunna stänga av backvarnaren genom att bläddra fram till "Rear Park Assist" i takkonsollen via "MENU"-knappen, därefter trycker man på "STEP" för att inaktivera den. Bilen måste stå i "PARK" för att det ska funka.
Mvh
HejAvenger skrev:Hej igen,
Med "skärmen" så tänkte jag på displayen till backvarnaren, som beskriver hur nära man är ett föremål (om det är original så ska den mig veterligen sitta på insidan av bakrutan (på bakluckan).
Låter nästan som att ni har en eftermonterad backvarnare? Försök att följa kablaget från sensorerna och se om det är en egen inkoppling.
Mvh
Nej någon sådan finns inte. Det är bara ljud. Men just nu är det ljud hela tiden, när man lägger in backen.... Otroligt jobbigtAvenger skrev:Jo jag vet, men jag tänkte mer på en "diodskärm" för att indikera hur närma man är.
Mvh
HejAvenger skrev:Hej igen,
Om det varken finns en diodskärm eller inställning för "Rear Park Assist" i takkonsollen så gissar jag på att det är en eftermonterad backvarnare, då måste du ta reda på hur den är inkopplad. Det enklaste är att följa kablaget vid sensorerna, så kan man koppla ur modulen/dosan som de går till.
Mvh