Min Kylfläkt vägrar starta- motorn blir väldigt varm. Säkringen är hel (60A)!
Har spänning i kontakten framme vid fläkten. Men var sitter styrrelät?
Varför är det tre ledare till fläkten? Givetvis röd å svart men den tredje?
Jag har 12v till fläkten- mätt med mätinstrument. Har även testat att mata röd och svart med 12v diekt men inget händer. Frågan är bara vad gör den tredje tråden? Kan det vara en styrning eller? och ska den isf vara + eller -, den har klenare area så antar att det är en styrning. På äldre modeller verkar det sitta ett relä som styr men hittar inget här. Har tittat under strålkastaren på förarsidan vid batteriet men inte hittat något?
Fläkten har tre kablar då det är en tvåstegsfläkt (två hastigheter). Om du följer kablaget från fläkten så bör du hitta relät som styr den högre hastigheten medans relät till den lägre hastigheten sitter i säkringsboxen i motorrummet.. om jag uppfattat det korrekt, jag är tyvärr inte säker på om det stämmer vad gäller dieselmotorn.
För övrigt så låter det som att fläktmotorn är defekt snarare än relät, eftersom den inte fungerar med direktmatning.
Har googlat på nätet om fläktmotormodellen som är en Brose ECL-G4-DC. Har även en beteckning EC138Y19 600W.
Hittade att samma modell sitter i en Mercedes ML-350 cdi V6 Automat, Hittade därefter en begagnad på nätet.
Dock hade denna fyra trådars anslutning och min har tre. Den har alltså två grova och två tunna. Funkar det då att ansluta denna ex. Klippa anslutningen och därefter endast ansluta tre av trådarna till min kontakt? Kostade 3500:- så vill ju inte chansa...
Googlade även vidare och fann att troligtvis har min fläkt en PWM styrning dvs. Fläkten styrs med den tredje tråden och där gäller "pulsbreddsmodulering" -pulse width modulation. Detta gäller för min Grand Voyager med 6-vxl automat och 2,8CRD diesel 2010 och troligtvis nyare modeller.
Problemet blir ju nu att testa var problemet ligger.
Är det fläkten eller styrboxen- om det är styrboxen som levererar fel signal så kanske det beror på en givare till boxen ex. Tempgivare.
Försökte hitta tempgivaren efter en ritning här på nätet men hittar den inte. Och jag mäter med mätinstrument att jag har en 12v plus på styrtråden konstant men kan ju inte se pulserna med vanlig multimeter och därför blir det svårt att förstå om signalen är rätt till fläkten. Och har inget att simulera PWM med så det bli svårt att testa fläkten.
Någon som har ngt förslag???
Känner att jag börjar nå vägs ände. Får helt enkelt vänta på en ledig verkstadstid vilket blir jobbigt nu i semestertider!
Eventuellt blir det ett inköp av en vanlig 12v fläkt och därefter en brytare i kupén.
Någon som vet vad normaltemperaturen skall ligga på?
När skall fläkten starta, vilken temp? Har hört att den startar vid ca 109 grader.
Det är möjligtvis inte någon som sitter på ett elschema kring detta?
Finns det mer än en tempgivare på motor/ kylare som kan tänkas styra?
Har kopplat in ett felsökningsverktyg via OBD porten och kan där se tempen. Den ligger runt 80 vid körning (vilket jag antar visar att själva kylaren kyler så länge jag kör) står jag still och väntar till normaltemperatur enligt mätaren på instrumentpanelen så säger mitt verktyg ca 90. OBD- verktyg: Kör appen torque i en androidlur- brukar funka kanon.
Har för övrigt köpt en utbytesfläkt och kopplat in men det blev ingen skillnad så fortsätter med felsökandet.
Har även upptäckt att säkring m34 på 10A skall vara den som styr kylfläkten när det gäller dieselmotorn... Den är givetvis hel och övriga saker på den fungerar...