Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Stereo och högtalare i LeBaron '93

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LaszloG
SUV

Stereo och högtalare i LeBaron '93

Hej! Är det någon som vet vad hade för specar för original stereon? I min bil sitter original högtalarna kvar. Någon som vet vad har de för data?
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Stereo och högtalare i LeBaron '93

Hej!

Vad har du för ljudsystem i bilen? Dvs. vad har stereon (är det original?) för funktioner (kassett eller både kassett och CD?) samt hur många högtalare finns det?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV

Hej!
Kommer två bilder. Den ena är högtalarens baksida som sitter i baksätets arm/ryggstöd. Det ser ut så att det finns 4st identiska (jag har mätt dem) 5,25or. 2st i framdörrarna och två bak. De har fö bara 2 fäst/skruvöron. Ovanpå instrumentpanelens ytterkanter finns förvisso högtalargaller, men därunder finns det ingenting. Plats för evt diskanter?
Den andra bilden visar den sk stereon som visade sig vara en eftermarknads"skit" från teknikmagasinet.
Vad jag har förstått så från början levererades bilen med en Infinity stereo med kassettbandspelare och verklig equalizer. Storleken, dvs höjden tycks ha varit 1,5 DIN. Men under tidens gång har någon klåpare har varit framme och kopplat hejvilt bakom. Undrar bara, hur kom den lilla klockan in i panelen, som är helt galet kopplad. Förresten, var skulle klockan ha varit monterad från början?
Alltså ZAP-en ("stereon") tar CD, USB och SD-kort, men jag är ytterst tveksam till kvalitén. Högtalarna bluddrar redan vid 30 (max 47) och nada ljudvolym. Jo, jag vet, en cabbe är allt annat än optimalt ur ljudsynpunkt, men lite musik är jag ändå värd.
Min tanke är annars att byta ut rubbet med lite mer kvalitetsgrejer. Högtalarna har ändå 23 år på nacken. Och "stereon" kostade på sin höjd några hundringar. Inte ursprungsstereon, utan ZAP-en.
Så tillbaka till frågorna: Infinity:s prestanda och högtalarnas dito +evt effekttålighet.
Tackar igen!
Mvh Laszlo
Bilagor
20160614_152408.jpg
20160616_100054.jpg
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Ja precis, det finns modeller/utrustningsnivåer med 6 st högtalare också.

Gissar på att ljudet är aningen dåligt pga. inkopplingen med eftermarknadsenheten. Original så ska högtalarna få en effekt på runt 30 watt (tror jag), ihop med förstärkaren som ska finnas i bagaget.

Precis som du säger så verkar din bil ha sålts med AM/FM-radio + kassettbandspelare (skulle det ha funnits en CD-enhet så ska denna sitta under original huvudenhet).

Klockan har jag ingen aning om vad det är, troligtvis något som har plockats från en annan bilmodell(?).

Det bästa är nog att koppla om allting, utgå från "noll". En ny huvudenhet, ett par högtalare och ev. en mindre bas kanske?

För övrigt så är det helt acceptabelt ljud (enligt mig) från originalsystemet, men jag vet inte hur det är kopplat/vad som har ändrats på din bil (utöver att det sitter en eftermarknadsenhet) men skulle det ha varit original med fräscha högtalare så är det bra ljudkvalitet. Dock vill jag påpeka att original högtalare kanske inte håller sådär jättemånga år.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV

Tackar!
Det blir nog så. Alltså nytt ljudsystem med bättre huvudenhet och högtalare.
Hittade några intressanta sidor bla denna: http://www.cars.com/chrysler/lebaron/1993/snapshot/
men jag ser ingenstans att det fanns modell/er med 6st högtalare. Dvs med diskanter i instrumentpanelen. Kan vara så att samma instrumentpanel användes av andra modeller också, kanske någon av de täckta (inte cabb) så att evt regnet kan inte förstöra diskantelementen.
Annars vad jag ser så min bil blev ganska välutrustad med options direkt från fabriken.
Får forska vidare i "klockfrågan".
Kan tänka mig att offra den nedersta lilla facket under stereon och bygga in en riktig (belyst analog) klocka och ett par USB uttag också.
Men tackar igen!
Mvh Laszlo
Användarens profilbild
LaszloG
SUV

Hej!
Snabb följdfråga.
Håller på med att byta ut originalhögtalarna men anslutningskablarna inte är märkta med +/-. De är doch färgmärkta och lödda på själva högtalaren.
Jag vill behålla orinalkontakterna därför måste lag löda om.
Men vilken kabel är den + (positiva) resp negativa.
De två färgerna är grönt och svart. Dvs den ena är grön den andra är svart.
Tack för hjälpen!
Mvh Laszlo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Den gröna är signalkabel positiv och den svarta är signalkabel negativ.

Men har du inte fyra kablar från högtalarna? Hur planerar du att du byta ut högtalarna, genom att använda befintligt kablage ihop med den nya stereon och koppla om allting?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV

Tackar för svaret!
Ja jag kommer att använda de befintliga kablarna inklusive originalkontakterna. De ovala som har visserligen hål för fyra stift dvs fyra kablar men bara två finns inuti kontakten. Och bara två kablar anslutna. Mina nya högtalare är visserligen trevägs (fullrange: 40-32kHz) men delningsfiltret är sas inbyggd.
Tänkte inte dra om kablarna eftersom det handlar bara om en uppgradering och inte något avancerad nybygge.
Kanske kan tänka mig ett slutsteg och en mindre woofer lite längre fram om det skulle behövas.
Min nya Pioneer är en sk dechless men med bra kräm i den. Ormboet bakom den befintliga nystas upp senare.
Men som jag sa innan så i biltypen kan inte någon highend anläggning njutas fullt ut. V6an och taklösheten är den riktiga njutningen.
Men tack igen och återkommer när allting är klart.
Mvh Laszlo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Håller tummarna att det går bra, blir skönt med lite bättre ljud i bilen!

Mvh

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV

Halloj allihopa!
Installationen gick ganska smärtfritt vad själva stereon anbefaller. Klockan orsakade en hel del huvubry men jag återkommer om det i en annan tråd.
Men alltså bak och framhögtalarnas kontakter var helt annorlunda och jag behövde löda bort de gamla och löda de gamla kontakterna på de nya högtalarna.
Det märks att det har gått 23 år. De gamla högtalarna var mogna för att bytas ut.
Vilken lyft med den fina Pioneeren! Visserligen behöver högtalarna "köras in" så det tar några dagar.
Men bytet var välbehövligt.
Tack igen! Mvh Laszlo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Gött med bättre ljud!

Ang. klockan, kan det vara så att det är en eftermarknads eller ifrån en annan bilmodell och att den är inkopplad som stereon vad gäller signalkabeln (dvs. så att den startar vid rätt lägen på tändningslåset)?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV

Ja, nu börjar det bli skönt för örat också.
Tänker inte starta nytt tråd bara för det så skriver jag här om klockan.
Den är jo monterad i stereouttaget (se ovan). Nu är den bortkopplad - tror jag för gott- till förmån för en annan lösning senare.
Iaf så det kommer 4st kablar från den, fr.vänster: gul, svart, blått, rött. Den blåa och den röda var inkopplad efter var sin säkring som säkrade av den "gamla" stereon och var inkopplade på ISO-konvertings-kabelstammen. Den nya stammen som följde Pioneeren har inga "hängsäkringar".
En etikett på klockan förkunnar även följande: Model CB EU-765A 12V -GROUND NO. 0048783
Kan tänka mig att klockan monterades redan i fabriken (bilen är en exportmodell och enligt "build sheets" så var stereon inte monterad från fabriken, se en annan tråd i ämnet: http://www.usabilforum.se/viewtopic.php ... 586#p39239 ) och ersattes redan där med ett vanligt 1 DIN uttagspanel. Och för att kompensera originalstereons bortfall, som med all sannolikhet var en 1 1/2 DINs enhet -med den i stereon inbyggda klockan- så fick en liten extra digitalklocka plats i panelen istället. Den ser fabriksmonterad ut iaf.
En gissning är att exportmodellen var förberedd för, eller kanske tom levererades med en Europaanpassad stereo.
Ha de'!
Mvh Laszlo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Finns det ingen klocka i din nya Pioneer stereo? Det vore för övrigt snyggt om stereon hade haft inställningsbara färger i displayen och på knapparna, så kan du anpassa den efter bilens övriga färgschema, men det kanske din stereo har?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV

Halloj!
Jo den har klocka, men tänds bara när tändningen är på. Fö synkas med radions RDS klocksignal. Tyvärr inga färgschema, men kan dämpa display och knappljuset i 11 steg. Känns lite overkill 11 steg men någonstans skall de använda stereons pris -som är utan cd, men med en bra snabb USB-uttag-. :)
Iaf kostade inte Pioneeren så blodigt mycket heller och med tanke på priset så levererar den kraft så den räcker. Högtalarna kroknar kring volym 40, dvs stereons inbyggda slutsteg klipper helt enkelt. Skall man ha mer volym så måste man bygga/driva systemet helt enkelt med separat slutsteg. Men då byer man även till kraftigare 5,25-or och plus en riktigt baslåda. Nu räcker inte den tunna strömkabeln till stereon att mata med alla 4st 70wattare. Även om Pioneeren kan lämna momentant 100 så kan inte strömmen komma fram helt enkelt. Evt kan den snabba USB överföringen vara inte tillräckligt snabb, men denna teori är kanske lite för långsökt.
Nu skall jag klippa gräs...
Ha de'!
Mvh Laszlo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja precis, de har tyvärr ingen funktion som originalstereon då man kan trycka på knappen "time" när allt är avstängt och klockan visas ändå (i några sekunder).

Det låter ändå som ett bra ljud, man behöver inte spela alltför högt =)

Mvh

Bild
Skriv svar