Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Startproblem - Chrysler Grand Voyager -2003

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Chrysler03
Station Wagon

Startproblem - Chrysler Grand Voyager -2003

Har en Chrysler grand Voyager -03:a som inte vill starta. Har mätt olika värden och allt verkar OK förutom att där går ingen signal/värde när jag har den i startläget. Mätpunkten är tagen från startreläet där ett av relästiften ska ge ström, men det gör den inte. Startmotorn fungerar. Den får ingen tändning. När detta inträffade så hittade jag en sladd hängande under instrumentpanelen som ser ut som en liten mick. Varit fastklistrad någonstans men kan inte hitta var. Någon som vet vad detta är? Evigt tacksam för förslag och hjälp. Verkar som det har med nyckeln eller att startspärren gått in. Tror inte på startspärren. Stämmer inte. Bilen är svensksåld. /Ah
Senast redigerad av Avenger den mån 11 jul 2016, 01:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodellen och årsmodellen i rubriken samt flyttade inlägget till Voyager-kategorin / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Startproblem - Chrysler Grand Voyager -2003

Vad har du för motor i bilen?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Chrysler03
Station Wagon

3,3l v6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Har du kollat om det finns några felkoder?

Får den bränsle?

Kan du bifoga en bild på "mikrofonen" eller vad det är? Tror dock inte att det hör till felet, om det nu inte är en eftermonterad startspärr eller dylikt.

Vad har du för färg på nycklarna förresten? Svart färg = ej transpondernyckel - Grå färg = transpondernyckel.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Chrysler03
Station Wagon

Nycklarna är grå och några felkoder får jag inte fram. Har glömt hur jag får fram dom. Har gjort on-off ett par gånger men jag tror jag gör fel. Verkar som prylen går in i en säkerhetsbox som är stor som en cigg.paket. verkar som den är eftermonterad. Tar en bild imorgon och lägger in den. Även försöka ta på boxen. Mvh Ah.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

För att få fram OBD2-koder som hör till motorstyrningen (samt generella OBD2-koder till andra system, exempelvis automatlådan) med hjälp av bilens inbyggda felkodsläsare i mätarhuset så kan du prova följande:

Sätt dig i bilen > stäng alla dörrar > lägg i parkeringsbromsen > vrid nyckeln mellan ON-OFF-ON-OFF-ON (inom 5 sek, men vrid ändå inte för fort) > läs av felkoderna i displayen i mätarhuset, de börjar på P, exempelvis P1684 vilket betyder att minnet har återställts, troligtvis pga. att batteriet varit urkopplat.

Notera: Fungerar det inte med ON-OFF-ON-OFF-ON (ON tre gånger) så kan du prova ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON (ON fem gånger).

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Chrysler03
Station Wagon

Hej! Nu har jag fått fram koderna. Först kom SoF 5,2 upp sedan E 100-5 som räknade 5,6,7 för att sedan avsluta ned kod E 400-1. Mvh Ah
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Det är tyvärr mätarhusspecifika koder och hör inte till motorstyrningen/OBD2. Försök gärna igen, det ska fungera att få fram "P-koder".

Hittade en video på YouTube som kanske är av intresse:

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Chrysler03
Station Wagon

Får inte fram p koderna. Ger upp för dagen. Mv Ah
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hmm, det var konstigt, har du även provat mellan ON-ACC-ON-ACC-ON?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Chrysler03
Station Wagon

Dum fråga kanske. Vad menar du med acc? Mvh Ah
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Accessory-läget på tändningslåset, dvs. det läge mellan OFF och ON =)

ACC-läget driver bland annat stereon osv. om bilen är avstängd, så slipper man ha det i ON-läge då det drar mer batteri i och med att fler moduler är igång i det läget.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Chrysler03
Station Wagon

Hej! Nu har jag nog hittat felet. Verkar som det är startspärren i det fina defa 800 larmet som är eftermonterat här i Sverige. Hur kopplar jag förbi detta? Kan även vara shutdown reläet. Får inte fram några p-koder alls. Haft riktig kodmätare som har Chryslers program. Visade inga.Ah
Skriv svar