Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ryckig växling Cheva Trans Sport -00

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Hedlund
Minivan

Ryckig växling Cheva Trans Sport -00

Hej. Jag har tyvärr åkt på problemet många skriver om...
I slutet av vintern köpte jag en Trans Sport åt frun. Redan på vägen hem när vi stannat å käkar började den slå i växlarna så det rent ut sagt smällde högt. Jag stannade och köpte en liter atf å slog i och problemet upphörde. Sen har det kommit nångång då vi åkt ca 10 mil och varit in på nån affär så kan den ha blivit så igen men å har jag sugit ut 4 liter atf och slagit i ny. Å så har vi hållt på. Tills jag läste här på forumet att nån köpt en tillsats från Lubeguard som heter Platina Universal som kunde lösa detta problem. Sagt å gjort. Köpte olja Dextron III och filter. Bytte oljan och slog i tillsatsen i samma veva. Nu känns bilen gå trögare och problemet kommer MYCKET fortare... Den slår ändå i växlarna men ändå liiiiite mjukare än tidigare då problemet kommit... En vinande ljud kommer också från lådan och det tar längre tid innan den växlar. Har väl inte kört fullt 10 mil än sen bytet och tillsatsen. Verkar ju vara ett vanligt fel eller? Ni som kan å vet. Ska jag fortsätta att köra eller krävs det nån akut åtgärd. Ska på semester på söndag och hade ju hoppats på att problemet skulle upphöra med olje och filterbyte samt tillsatsen. Hjälp..?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Ryckig växling Cheva Trans Sport -00

Problemet är att solenoider kärvar och lådan kör därför på max hydraultryck vilket är det som ger hårda växlingar och vinande ljud. Risken om du kör med det för länge är att hydraulpumpen havererar och då försvinner trycket helt. För en del har det fungerat med tillsats för att problemet ska försvinna, uppenbarligen räckte det inte i ditt fall.

TSB'n har nummer 00-07-30-002B. Jag har inte själv behövt göra det här jobbet, men man behöver släppa ner motorpaketet lite på vänstra sidan för att det ska gå att ta av växellådans kåpa.
Användarens profilbild
Hedlund
Minivan

Okej. Jag håller tummarna för att det ska bli bättre å bättre nu i och med tillsatsen. Skruvar en del själv men mår riktigt illa när jag öppnar huven på just denna. Hur mycket jobba är det att släppa ner motorn då? Nån som gjort det? Är det hundra att det är just detta problem med just solonoiderna så man ev kan försöka få nån å byta dom om jag själv inte kan? Frun älskar ju bilen och vi vill ju ha kvar den. Har nyss kostat på ny insugspackning åxå.
Användarens profilbild
Hedlund
Minivan

Är det mycket jobb å släppa ner det?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det svåra är att komma åt solenoiden. Hittade dessa videos på youtube, som visserligen är för Impala men det ser ganska så lika ut:

En sak jag läst är viktigt när man sänker ner bryggan är att lossa styrstaget för annars skadas det, om du med ledning av ovanstående videos känner att det är någonting du vågar försöka så kan jag leta efter mer exakt info.
Användarens profilbild
Hedlund
Minivan

Tack. Du vet ingen som tar på sig sånt här?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Vet om en i Uddevalla ..
Användarens profilbild
Hedlund
Minivan

Är ju typ 90 mil ifrån mig de...
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Var finns du? Du har Norrlands Custom i Örnsköldsvik som själva bara säljer delar men de kanske kan tipsa om en verkstad
Användarens profilbild
Hedlund
Minivan

I Jämtland. Norrlands Custom hade inte ens solonoiderna i fråga och visste inget om de. Pratade med Truck & Van i Umeå. Dom sa 10000kr och då sa han att det kunde precis lika gärna behöva renoveras hela lådan för 30000kr. Det var inte alltid felet försvann även fast man bytte solonoiderna...
Användarens profilbild
zlips65
Station Wagon

Hej fick du någon ordning på eran Cheva transport? Har även jag problem med min -00. Jag brukar få lov att stanna och stänga av bilen. Vänta några minuter och sen starta igen. Då brukar det lösa sig men tyvärr kommer det tillbaka. Men min bil rycker bara det låter inget särskilt.
Skriv svar