Missljud Captiva, Tips på vad som låter?
Missljud Captiva, Tips på vad som låter?
Köpte en Captiva från 2007 av en handlare i Februari, efter ett tag så uppstod diverse missljud på den, jag har fått allt åtgärdat utom ett... Det låter vid 18-1900 varv när jag kör, och går inte att få fram när bilen står still, ett riktigt irriterande ljud är det, låter lite som en visselpipa:(
Har haft den inne på felsök 3 ggr, men verkstan har inte hittat felet och 2 ggr kunde dom inte ens återskapa ljudet...
Bifogar en länk med film på ljudet
Är tacksam om någon har tips om varför min bil låter såhär:)
Har haft den inne på felsök 3 ggr, men verkstan har inte hittat felet och 2 ggr kunde dom inte ens återskapa ljudet...
Bifogar en länk med film på ljudet
Är tacksam om någon har tips om varför min bil låter såhär:)
Annons
Re: Missljud Captiva, Tips på vad som låter?
Hej,
Jag kunde tyvärr inte höra något missljud i videon, försökte skruva upp till högsta volymen.
Enligt din beskrivning så verkar det som att ljudet hör ihop med växellådan på något sätt? Om det bara hörs i drive-läget vid de varvtalen?
Är det automatlåda eller manuell låda?
Mvh
Jag kunde tyvärr inte höra något missljud i videon, försökte skruva upp till högsta volymen.
Enligt din beskrivning så verkar det som att ljudet hör ihop med växellådan på något sätt? Om det bara hörs i drive-läget vid de varvtalen?
Är det automatlåda eller manuell låda?
Mvh
Det är en automatlåda.
jag tycker det hörs skapligt väl på filmen när det kvittrar till ett par ggr...
testar att lägga upp en till film, kanske hörs det bättre på den.
Jag är rätt dålig på bilar, men skulle det kunna vara nåt motor/växellådsfäste eller liknande som vibrerar till vid ett visst varvtal och låter?
eller kan nåt läckage av nåt slag göra att det blir ett sånt här missljud?
Vid följande sekunder in i filmen hörs ljudet, 7 sek, 9, sek, 19 sek
jag tycker det hörs skapligt väl på filmen när det kvittrar till ett par ggr...
testar att lägga upp en till film, kanske hörs det bättre på den.
Jag är rätt dålig på bilar, men skulle det kunna vara nåt motor/växellådsfäste eller liknande som vibrerar till vid ett visst varvtal och låter?
eller kan nåt läckage av nåt slag göra att det blir ett sånt här missljud?
Vid följande sekunder in i filmen hörs ljudet, 7 sek, 9, sek, 19 sek
Hej igen,
Nu förstår jag vilket ljud du menar (hör det även i första video), lyssnade först efter ett "vinande" ljud.
Det känns som att ljudet hör ihop med växlingarna, eller tänker jag fel? Är missljudet alltid där, även om du kör i de varvtalen konstant, t ex. på en landsväg eller motorväg?
Mvh
Nu förstår jag vilket ljud du menar (hör det även i första video), lyssnade först efter ett "vinande" ljud.
Det känns som att ljudet hör ihop med växlingarna, eller tänker jag fel? Är missljudet alltid där, även om du kör i de varvtalen konstant, t ex. på en landsväg eller motorväg?
Mvh
Jag har lyssnat flera gånger och blir inte riktigt klok på vad det är för ljud. Låter lite som turboläckage, men man behöver nog ringa in det mer.
Ljudet uppkommer oavsett växel (1-2-3 iaf) på högre växlar blir det så mkt annat som låter att det är svårt att höra om det är där...
Det kommer alltid vid samma varvtal.
Har bytt olja i växellådan om det skulle kunna ha haft med det att göra, men ingen skillnad.
Det kommer alltid vid samma varvtal.
Har bytt olja i växellådan om det skulle kunna ha haft med det att göra, men ingen skillnad.
På verkstan igen nu iallafall (bytte verkstad) hoppas att dom får ordning på den
Det brukar vara bra att åka en sväng med mekanikern och säga till när ljudet hörs, så att man vet att han uppfattat det. Också för mekanikern så att han vet vilket ljud kunden menar.
Ett verkstadsbesök är nog det bästa då det är väldigt svårt att felsöka sådant över Internet tyvärr.
Hoppas att det löser sig, meddela gärna hur det går.
Hoppas att det löser sig, meddela gärna hur det går.
Pratade med verkstan i dag, dom söker läckage nu.
Åker på semester några dagar nu, med lite tur så är det ordning på bilen
när jag kommer hem igen.
Åker på semester några dagar nu, med lite tur så är det ordning på bilen
när jag kommer hem igen.
Tråkiga besked minst sagt, wastegateventilen tror jag det hette är trasig, och den sitter såklart på turbon och säljs inte löst!
Svindyrt att åtgärda...
Svindyrt att åtgärda...
Ja, det lät som ett turboljud tyckte jag. Låter konstigt att inte wastegate går att byta separat.
Har ringt runte till varenda chevaverkstad i närområdet, kollat bildemonteringar osv osv, billigaste jag kan komma undan monterat och klart är ca 11000:-
Så jävla surt på en bil man haft i ett halvår, har haft den inne på felsök flera ggr men först nu har felet hittats, så nu har den passerat den magiska 6 månadersgränsen... förklarar även att den har för hög förbrukning...
Bilhandlarn hänvisar till arn, hade hoppats på lite goodwill då den har varit på väg att ge upp ett tag...
På ett halvår har den behövt:
Ny motor till vindrutespolning (fixat av handlarn)
Ny damask till drivknut (fixat av handlarn)
Nytt styrservo
Nytt hjullager
Och nu ny turbo:(
Gav 67000 för den och trodde att den skulle hålla ett tag, ångrar bittert att jag köpte den nu...
Så jävla surt på en bil man haft i ett halvår, har haft den inne på felsök flera ggr men först nu har felet hittats, så nu har den passerat den magiska 6 månadersgränsen... förklarar även att den har för hög förbrukning...
Bilhandlarn hänvisar till arn, hade hoppats på lite goodwill då den har varit på väg att ge upp ett tag...
På ett halvår har den behövt:
Ny motor till vindrutespolning (fixat av handlarn)
Ny damask till drivknut (fixat av handlarn)
Nytt styrservo
Nytt hjullager
Och nu ny turbo:(
Gav 67000 för den och trodde att den skulle hålla ett tag, ångrar bittert att jag köpte den nu...