Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ingen el till stolsvärme bakrutespoln och bakrutetorkare!

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Hualaan
Station Wagon

Ingen el till stolsvärme bakrutespoln och bakrutetorkare!

Har ingen el till Stolsvärme och bakrutetorkare och Bakrutespolning, det lyser inte på instrumentpanelen i mitten.
Kollade säkringar och ingen är trasig! Kollade även el till säkringar med tändningen på.
Hittade tre säkringar som inte hade någon spänning samtliga andra hade det. Det var 40 amp med märkning EBL och två blåa 15 amp den ena var park tail och den andra var den över eller under kommer inte ihåg vad det stod på den.
Min fråga är om någon känner till detta fenomen/fel? Och undrar om det inte skall vara kräm till alla säkringar när tändningen är på? Då det inte är så enkelt att hitta vad som är till vad i säkringsväg Vad är EBL till för?
Sedan vad betyder koden p 0514 om någon vet?
Då det är en större del av panel så är det troligt att felet/felen hör samman.

Annars så är jag skitnöjd med min Voyager 2005 2,8!! Helt underbar bil som jag precis köpt hade en innan 99a som kamremmen gick på tyvärr.

Skulle bli jätteglad/tacksam för all hjälp!!

Nya medlemmen Skalle Pär :geek:
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Ingen el till stolsvärme bakrutespoln och bakrutetorkare!

Tjena!

Du kan prova att koppla från batteriet i ett par minuter, eller rycka IOD-säkringen, för att se om felet ev. har med en modul att göra.

Kom dock ihåg att om radion kräver en kod så behöver du ha denna tillgänglig efter att ha kopplat från strömmen.

Skulle felet avhjälpas genom att återställa en modul så kan man hoppas på att det inte upprepar sig, annars får man kika vidare på det med en Chrysler-specifik felkodsläsare.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hualaan
Station Wagon

Redan gjort och lustigt nog ingen radiokod! Både kopplat ut batteriet och IOD säkringen.
Vet du om det skall vara spänning till samtliga säkringar när tändningen är på?
Har även så att jag fått knacka på startmotorn i bland, men fick ett tips att det är vanligt med glapp i flatstiftet in till solenoiden och det var troligen det som var felet = Billigt Enkelt!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Det är inte alla stereo som har radiokod, troligtvis pga. att din är av en nyare modell.

Eftersom det inte fungerade att återställa BCM-modulen (Body Control Module) så gissar jag på att felet kanske är knappsatsen, dvs. knapparna till el-stolarna, bakrutetorkaren osv., då dessa sitter i en och samma enhet. Har du kollat om varningsblinkersen fungerar?

För övrigt så ska el-stolarna enbart fungera i "ON"-läget (ej i acc-läge/accessory-läge, dvs. det läge där stereon fungerar osv., mitt emellan: OFF-ACC-ON-RUN).

Ang. startmotorn så tror jag också att det kan ha varit felet, inte så jätteovanligt med glapp där. Gör stor skillnad och demontera allting och rengöra osv.

Ha det gott!

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nu glömde jag fråga om knapparna till bakrutetorkaren och spolaren sitter vid knapparna till el-stolarna, annars kan det vara två helt olika problem, men jag gissar på att du har modellen med automatisk A/C varav allt hör ihop i samma knappenhet.

Kontrollera så att kontakten där bakom inte glappar i så fall.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Hualaan
Station Wagon

Jodå det är knappsatsen med alla gemensamt alltså den med automatisk ac. Varningsblinkers fungerar.
Ska kolla kontakten där bakom, med.
Men säkringen ebl och dom två 15amp märkta med park tail och någonting liknande är utan power med tändn på. Vet inte om det skall vara så alla andra är inkommande 12volt.

Fortsättning följer.

MVH Skalle Pär
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Glömde svara på de andra frågorna:

EBL = Electric Back Light = Rear Window Defogger = El-uppvärmningen till bakrutan. Ganska svårt att gissa att Electric Back Light hör till bakrutan, men i detta sammanhang betyder "Light" = glas/fönster/ruta/något man kan se igenom/något som släpper igenom ljus... Minns att jag hört ett bra exempel om det tidigare men kommer inte ihåg exakt vad det var.

P0514 = Temperatursensorn till batteriet (troligtvis inget större fel som kan orsaka något, du kan prova att rengöra kontakten osv. med elspray och därefter återställa koden för att se om den kommer tillbaks).

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Hualaan
Station Wagon

Tackar för infon!
Kollade i dag om det var ström till de tre säkringarna när motorn var i gång, men dom var strömlösa även med motorn i gång! Kommer inte att ge mig ska bara fixa det! Kanske är lösningen att lämna bilen till en bilelektriker? Om så har du något förslag på en bra i Stockholm?
hursomhelst så kommer jag att rapportera vad som händer och vad det är som är fel!

MVH
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vad gick den andra blåa säkringen till?

Mvh

Bild
Skriv svar