Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Gör-det-själv info Lancia Voyager 2.8 diesel 2012

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
hhjohan
Station Wagon

Gör-det-själv info Lancia Voyager 2.8 diesel 2012

Letar info för att kunna göra service och reparationer själv på nämnd bil.
Svårt att hittat något som täcker diesel motorn, Haynes, Alldata mm har enbart V6-motorn.

Tex. hade det varit bra med en guide för kamremsbyte, det blir inte samma med en V6.

Kommer förr eller senare behöva rätt typ av digitala verktyg också (felkodsläsare/interface för att programmera), verkar vara WiTech som gäller för denna modellen...

Någon som har tips eller erfarenhet?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Gör-det-själv info Lancia Voyager 2.8 diesel 2012

Motorn är i princip samma som tidigare modellår/generationer mig veterligen, det har inte gjorts så många ändringar. Även de 2.8:or som sitter i Jeep (2.8 CRD från VM Motori) är ungefär samma.

Det där diagnostikverktyget som du nämner är Chryslers officiella och kommer inte billigt, det man istället bör inrikta sig på är något enklare men ändå så pass avancerat att det klarar av fler moduler än enbart motorstyrningen, t ex. även ABS, SRS/Airbag osv.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hhjohan
Station Wagon

Tack för tipset om Jeep, men det visade sig lika svårt att gå vidare med det spåret.

Jag tog kontakt med VM Motori till slut och fick tag på en trevlig italienare som var väldigt hjälpsam.

Fick fram följande adress där man kan köpa tillgång till information, sprängskisser och artikelnr på reservdelar.
https://www.technicalinformation.fiat.c ... b/index.do

Köpte tillgång för en timma och skrev ut det jag behövde till pdf-filer, så har jag kvar det för senare bruk.

Hittade senare denna sida som har sprängskisser & artikelnr
https://7zap.com/en/

Köpte även en Micropod 2 med WiTech direkt i från Kina för ca. 4k, verkar fungera bra, har inte testat så mycket ännu.
Vet av erfarenhet från Volvo (Vida/Dice) att det är lika bra att satsa på rätt grejer från början om man tänker fixa allt själv.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Ja precis, där kan man få tillgång till allt material under en viss tid, typ som att fylla på ett kontantkort, glömde nämna den sidan ser jag nu.

"Parts-number"-sidan är bra för nyare europa-sålda bilar därav bland annat Lancia Voyager, smidigt att kolla upp artikel-nr osv. för att sedan söka på ebay eller google.

Angående diagnostikverktyget och programvaran så är allt det där kopierat i Kina, visst kan det fungera för ens ändamål men jag hade inte använt det. Säljarna poppar upp hela tiden, så fort dom stängs av så dyker dom upp under andra namn, samma vad gäller Autocom osv., deras hårdvara och mjukvara kopieras ständigt och säljarna skickar med fina instruktioner som man ska följa så att man inte ansluter till Internet och det upptäcks av företaget som skapat mjukvaran. Ofta medföljer det lika fina virus som kan låsa hela datorn (viruset kör ett program som krypterar filer med en förutbestämd filändelse). Såg att säljarna i vissa ebay-annonser skriver att dom kan hjälpa en att ansluta till Internet via Team Viewer, gör INTE det vad du än gör, då kan dom lätt få tillgång till datorn, både direkt eller vid ett senare tillfälle.

Själv kör jag enbart 100% äkta diagnostikverktyg, visst är det dyrare men allt rullar på kanonbra, det fungerar out-of-the-box och går att uppdatera utan problem.

För 4 tusen så kan man få ett äkta felsökningsverktyg (t ex. Autel) som klarar att läsa av de flesta moduler såsom motorstyrningen, automatlådan, ABS-/TRAC-systemet och Airbag/SRS-systemet. De brukar även klara av mätarhuset, klimatkontrollerna, parkeringssensorerna, mediasystemet och de flesta andra modulerna som hör till utrustningen. Nackdelen är att man inte kan göra så mycket som hör till programmeringen om man exempelvis behöver programmera en nyckel, mätarhus etc.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar