Magnum1965 skrev:Man ska vara lite försiktig med ordet "får" här. Jag tror Y62 menar att du får göra det själv, så det blir gjort, men i lagens mening FÅR man inte alls göra det själv. Ja, själva instansningen fysiskt går säkert bra, men det ska ju kontrolleras till höger och vänster och skaffas intyg för att det ska bli lagligt. Säkert inga problem att skaffa, men det kostar ju pengar.
I ditt fall är det lite knepigare. De har uppgifter på var det ska sitta. Då bör du ju hålla dig inom samma område. Om du då stansar in nytt, så syns det ju att det är nygjort. Jag vet inte hur de ser på den saken.
Med det sagt, så tycker jag att du ska göra det själv. Jag behövde det inte för bes-mannen lyckades hitta delar av numret på min -00 och efter 5-10 minuters FÖRSIKTIGT slipande med roterande stålborste lyckades resten bli läsbart. Men min grabb fick stansa in nytt på sin -95:a S10. Troligen hade den plåtbiten blivit bortrostad och ersatt för flera år sedan. Men eftersom han adresserade detta INNAN bes (han bes efter mig) så var det inget problem.
Det finns stansar på Clas Ohlson (artnr 40-8681) för 199kr. De är 8mm. Och som meddelat ovan, ska det vara minst 7mm.
Lycka till.
Tack! Förstår vad du menar.
Har slipat med roterande stålborste, och skrapat men inte funnit något. I stort sett båda sidorna har jag sökt från bakdörrar och bakåt.
Min ram är fräsch, så ingen grovrost, och inte lagad. Har hört att det var lite si och så vid import förr, men tänkte att när det står i regpappret vart det ska stå så borde det väl en gång varit inknackat där!? eller var det lite si och så med det med? Kan ju vara jag som är helt blind med
Men tolkar jag det rätt att det ska enligt regpappret ; Chassinumret placerat på utsida av vänster rambalk i höjd med bakdörr, då bör chassinummer finnas under vänster bakdörr, alternativt hjulhus vänster bak? JA , jag lär kolla, den där meningen gnager i huvudet.
Ett nummer kommer annars att hamna där, vart sätter jag det bäst om man ska tolka vad det står i papperna? okej under vänster bakdörr(ramen)?