Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Elproblem Trans Sport -03

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Fiskaren365
Station Wagon

Elproblem Trans Sport -03

Hej!

Har en vanlig trans sport bensinare som har stått still i över ett år. Jag skulle byta batteri för ett år sedan och rev bort det gamla men sedan blev inget gjort. Nu har jag införskaffat batteri och blir osäker på dessa lösa kablar som jag vill minnas satt med på pluspolen, dels en grövre som jag gissar är från startmotorn samt 2 tunna från säkringsboxen samt en tunn med egen flatstiftsäkring. Saken är den att det känns omöjligt att få plats med dessa 3 kabelskor på "batteriskruven" då iaf den till startmotorn är ganska grov... Kan någon bara komma med inspel och ev foto på hur det skall se ut... Är absolut ingen mekaniker och behöver platsen där den står.

Att den blev stående i första omgång var rost under samt et hjullager som måste bytas... Hade helst behållit bilen då den går bra i motor och låda men undrar om det finns någon som rostlagar billigt i södra Sverige???

Tack för eventuella svar till hjälp.

Andreas
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Re: Elproblem Trans Sport -03

Nät gång du lossar något tar du ett foto själv innan. På din beskrivning verkar det som om viss extrautrustning är ditsatt efter tillverkningen så ta en bild från en annan bil är inge bra idé. Sätt fast så många kablar du får plats med t o börja med och se om bilen går.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Elproblem Trans Sport -03

Sannolikt ska alla de lösa kablarna sitta på pluspolen, eftersom minus kopplas till jord. Batteriet ska sitta så att pluspolen är närmast motorn. Oftast räcker inte kablarna till fel pol, men för säkerhets skull titta bort när du stoppar dit plus-skruven mot batteriet om det skulle bli en kraftig gnistbildning. Det är speciellt viktigt att du får bra kontakt till den tjocka till startmotorn, eftersom det går ganska hög ström genom den.

Ett vanligt fel som brukar bli när man byter batteri på de här är att vakuum-slangen som kommer från bakkanten av insuget ner till ett fördelningsblock bakom batteriet dras isär. Då fungerar det bland annat inte att byta läge på spjällen i kupéventilationen och lite andra saker. Se också till att batteriet skruvas fast ordentligt, för annars kan det glida i sidled så att det åker in i serpentinremmen och det blir inte roligt (har provad den varianten).
Skriv svar