Ny på detta forumet o våran första Chrysler voyager någonsin. Ja våran första amerikanska bil överhuvudtaget
Chrysler voyager 3.3 Aut -93 problem med tändlåset
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Chrysler voyager 3.3 Aut -93 problem med tändlåset
Hejsan
Ny på detta forumet o våran första Chrysler voyager någonsin. Ja våran första amerikanska bil överhuvudtaget
. Iaf köpte bilen med gummisnoddar som håller inne själva tändlåset då det följer med ut om man drar i nyckeln. Finns det något enkelt (läs billigt) sätt att laga detta då det inte är så kul eller optimalt att ha det som det är nu :S Är det någon spärr som släppt eller vad kan det vara??
Chrysler grand voyager LE -96
Annons
Re: Chrysler voyager 3.3 Aut -93 problem med tändlåset
Jag skulle gissa på att plastfästena på tändmodulen som fäster mot låscylindern är defekta, eftersom metallen på låscylinderna går nog sönder efter plasten 
Du hittar en bra katalog på americanracing.se där du kan se vad kalaset kostar.På en av mina bilar fick jag starta med en skruvmejsel efter en skadegörelse.Då jag misstänkte att SBP inte uppskattade det så tog jag en träfärgad skåpknopp från ett Ikeaskåp,gängade upp ett hål i det som var kvar av tändningslåset och skruvade på knoppen.Den gängade delen limmade jag fast i bägge ändar,dvs knopp och i rattlåset.Detta var för 2 år sedan och håller än
. Träknoppen går ihop med övriga inredningen.Gjorde detta för att jag ej ville köpa nytt lås då jag ej visste vad SBP skulle slå ner på.Jag bor ute på landet så det är ingen som kan komma åt bilen.Har skaffat ett komplett tändningslås nu så det åker på då jag skall besikta bilen.
Vänligen
Lasse
Vänligen
Lasse
Chrysler Grand Voyager-92
Chrysler Grand Voyager-94
Chrysler Voyager-95
Chrysler Voyager-95
Finns billigare på ebay.com 
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Jaha okej, finns inget sätt att limma det ist för att ha miljon gummiosnoddar lindade runt rattkåpan och låsetAvenger skrev:Jag skulle gissa på att plastfästena på tändmodulen som fäster mot låscylindern är defekta, eftersom metallen på låscylinderna går nog sönder efter plasten
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Skåpsknoppar ??Avenger skrev:Finns billigare på ebay.com
Jag kan inte riktigt föreställa mig hur låset ser ut just nu, vi sålde våran -93 för några år sedan
Men det kanske går att limma i spåren? I alla fall där fästena är av?
Jag gissar alltså på att denna delen är defekt:

Jag gissar alltså på att denna delen är defekt:
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Japp jag får kika på det o se hur det ser ut om man kan lägga någon liten sträng superlim o slippa gummisnoddarna
Vad jag menade med katalogen var att man kan få en uppfattning om prisläget bara.Sedan så kollar man självklart på Ebay och jämför.Nu kostar väl den där switchen ca 700kr på bilden så det är väl ok om bilen i övrigt är bra.Själv så är jag ju snål 
Chrysler Grand Voyager-92
Chrysler Voyager-95
Chrysler Voyager-95
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Ja jag är snål med o vill komma billigt undan sedan studerar jag också så pengar rullar inte in direkt
Visserligen är ju bilen i skapligt skick med lite rost nerkant på dörrar annars fin fin. Dock går det mesta av pengarna till att tanka den då den är sååå törstig. Hade vi vetat det hade vi nog inte köpt den av handlaren då han sa att den gick under litern i stan yeah right, snarare uppåt 1,5 i stan
Bilden var mest för att visa hur delen ser ut =)
Jag hade nog inte köpt en sprillans ny tändmodul, utan försökt att få fast låscylindern på något sätt
Han var inte så sjysst som sålde bilen då
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Ja jag har testat med fjäderlätt gasfot o kommer då upp i 1.39, med lite mindre snäll fot kommer man upp i runt 1,8 :O
Du ska ändå vara glad!
Jag får över 2 liter/milen i stan med min Dodge som har en 2.5 liters V6 
Fast det kan nog bero på att en lambdasond är defekt
Vår Town & Country med 3.8 liters V6 gör ungefär samma som din..
Meddela gärna hur det går med tändningslåset sen
Jag tror det är ganska enkelt att plocka ned plasten osv. runt rattkolumnen, men säg till om du behöver några tips.
Fast det kan nog bero på att en lambdasond är defekt
Vår Town & Country med 3.8 liters V6 gör ungefär samma som din..
Meddela gärna hur det går med tändningslåset sen
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Det svider en hel del i penningburken då man bara studerar o sambon är arbetslös, kanske får tänka om frammöver men hoppas kunna ha denna över vintern om den inte går upp mot 2 liter då går det inte. Japp ska meka lite om några dagar så återkommer jag med hur det gick och ifall jag fastnar på vägen 
Det ska gå att köra "ekonomiskt" med vojjen.
Både min och syrrans Vojje (-91 och -92)
Kördes på ca 1.1 - 1.2L/mil vid normalkörning.
Klart att den vid hårdkörning drog en massa mera, men har nog aldrig kommit över 1.8.
Vart bor du eg?
Jag har en kompl. rattstång med allt liggandes.
Både min och syrrans Vojje (-91 och -92)
Kördes på ca 1.1 - 1.2L/mil vid normalkörning.
Klart att den vid hårdkörning drog en massa mera, men har nog aldrig kommit över 1.8.
Vart bor du eg?
Jag har en kompl. rattstång med allt liggandes.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.