Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Rörlig temp...?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
BamZe
Minivan

Rörlig temp...?

Tjenare!
Har en fundering på tempen på min bil. När jag köpte den så va vi ute och körde och tempen gick
upp till 50grader ? alltså mellan 0 och 100 stod den still hela tiden. Men om man låter bilen stå på tomgång
kanske i 5minuter så går tempen upp till 100 och ligger där jämt hela tiden till man kör. Är detta något att
bekymra sig för ? Jag har kollat oljan och den är hur fin som helst, och kylar vattnet är helt okej.

mvh
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Rörlig temp...?

Termostaten ska öppna vid 90 grader (195 F) så där ungefär ska den ligga när du kör, 50 grader är definitivt inte rätt temperatur om termostaten fungerar som den ska. Om du står stilla eller kör sakta så blir det ingen fartvind så då stiger temperaturen tills dess att fläktarna startar. På min startade fläktarna vid 110 grader.

Två tänkbara scenarion är:
* Din termostat står öppen hela tiden vilket gör att motorn kommer inte upp i driftstemperatur, det är inte bra för det sliter på motorn och gör att den drar onödigt mycket soppa.

* Din temperaturmätare alternativt givaren är fel och visar fel temperatur, det är ingen exakt mätare så det är vanligt att den visar lite fel men det där är isf mycket fel.

Fem saker som du bör göra:
* Kolla om du kan se när termostaten öppnar, på min steg värmen efter kallstart tills termostaten öppnade och då kunde man se att den sjönk markant (eftersom kallt vatten från kylaren börjar cirkulera i systemet). Det ger en indikation på hur korrekt tempmätaren visar då termostaten ska öppna vid 90 grader.

* Kontrollera om övre slangen till kylaren blir varm, du känner skillnad på om den är 50 eller 90 grader.

* Kontrollera om kylfläktarna startar när den får stå en stund.

* Mät temperaturen på kylslangen/termostathuset med en IR-termometer.

* Skaffa/låna en ODB-II adapter och kolla vad PCM'en har för temperaturvärde. På min skiljde det nästan 10 grader mellan PCM'ens värde och vad mätaren visade och PCM'ens var det som följde termostatens öppningstemperatur så det var lätt att verifiera att det var det korrekta värdet.
Användarens profilbild
BamZe
Minivan

Tjenare
Tack för ditt svar:)
De känns som de får bli en ny tempgivare OM de är lätt och inte svindyrt att byta dvs :)
Ska se om jag kan hitta en sån på mekonomen :)
Nån som vet var den sitter ?
Användarens profilbild
azona200
Minivan

temgivaren sitter i termostathuset......bökigt att komma åt men går relativt lätt att byta....
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är bättre att du börjar med att kolla med IR-termometer och vad du får ut för värde via ODB-II innan du börjar skruva. Då ser du om det är tempgivaren eller termostaten som bråkar. Jag vet fall där tempgivarens gängor har ärjat och spräckt termostathuset då man försökt ta bort den...
Användarens profilbild
BamZe
Minivan

sverker skrev:Det är bättre att du börjar med att kolla med IR-termometer och vad du får ut för värde via ODB-II innan du börjar skruva. Då ser du om det är tempgivaren eller termostaten som bråkar. Jag vet fall där tempgivarens gängor har ärjat och spräckt termostathuset då man försökt ta bort den...
Oooppps, känns som de är bättre och gilla läget då :)
Den drar 1.2 blandad körning. Jag bor lite ute på landet och kör in till stan varje dag.
Och 1.2 är helt okej enligt mig, så länge motorn inte tar skada av de :) Men är du säker
på den tempmätaren ska stå rakt upp ? För min ligger EXAKT mellan 0 och 100 hela tiden alltid :)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

BamZe skrev:
sverker skrev:Det är bättre att du börjar med att kolla med IR-termometer och vad du får ut för värde via ODB-II innan du börjar skruva. Då ser du om det är tempgivaren eller termostaten som bråkar. Jag vet fall där tempgivarens gängor har ärjat och spräckt termostathuset då man försökt ta bort den...
Oooppps, känns som de är bättre och gilla läget då :)
Den drar 1.2 blandad körning. Jag bor lite ute på landet och kör in till stan varje dag.
Och 1.2 är helt okej enligt mig, så länge motorn inte tar skada av de :) Men är du säker
på den tempmätaren ska stå rakt upp ? För min ligger EXAKT mellan 0 och 100 hela tiden alltid :)
Nej, du ska inte gilla läget utan du ska kolla upp vad som är det faktiska läget med hjälp av de metoder jag listat ovan, det är ganska så lätt så finns ingen anledning att inte göra det. En bluetooth-ODB-II adapter kan du köpa från dealextreme och sedan kan du kolla datat i din ajfån. (Jag kör programmet Torque i min Andoid)
Användarens profilbild
BamZe
Minivan

Tjenare!
Tog en bild igår när den låg stadigt på samma ställe som den brukar.
Men de är fel alltså ?

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det där är alltså ca 70 grader (mitt emellan 40 och 100) om man ska tro mätarens gradering, vilket är lite lågt om det skulle stämma men troligtvis visar mätaren bara lite fel. Den verkar iaf inte gå varmt.

Om du kollar upp den riktiga temperaturen så vet du hur mycket fel mätaren visar vilket är bra att ha koll på.. Du bör också låta den stå på tomgång tills den blivit tillräckligt varm för att fläktarna ska starta för att verifiera att de fungerar som de ska, så att du inte står i en bilkö i sommar med kokande motor. Troligtvis fungerar de men bra att kolla upp. Om du har fungerande AC så kan du slå på den, då startar fläktarna tidigare annars inte förrän vid 110 grader.

Jag köpte en sådan här och den har fungerat klockrent, kul att ha också av andra anledningar:
http://www.dealextreme.com/p/elm327-blu ... ngle-16921" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar