Extra nyckel cheva trans sport -01
- wallentin 1685
- SUV
Extra nyckel cheva trans sport -01
Har försökt få tag på en extra nyckel till vår cheva trans sport -01. Har frågat på kronobergs bilaffär men dom är inte alls pigga på att hjälpa oss. Dom säljer ju chevrolet mycke slött tycker ja. Nu vet vi inte alls hur vi ska göra känns inte riktigt bra att bara ha en nyckel. Någon som har en ide?
Annons
Re: Extra nyckel cheva trans sport -01
Tingsryds Autoverkstad är serviceverkstad för Chevrolet, de kanske är mer hjälpsamma? Annars kan du gå in på htttp://www.chevrolet.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och söka efter någon annan serviceverkstad/åf i närområdet.
Hej,
Har du endast en nyckel just nu? Är det med chip/resistor på nyckeln?
Eller har du ingen nyckel alls menar du?
Bara köp en blank nyckel och åk till en låssmed? =)
Om du har chip/motstånd: Vet du inte vilket motstånd/resistor/ohm som ska vara, mät bara upp med en ohm-mätare å befintlig nyckel så kan du beställa en blank nyckel sedan.
Har du ingen nyckel alls så kan jag fräsa två nycklar till dig baserat på nyckelkoden, får inte avslöja vart den sitter i bilen (här på forumet) men kontakta mig via PM i sådana fall =)
Har du endast en nyckel just nu? Är det med chip/resistor på nyckeln?
Eller har du ingen nyckel alls menar du?
Bara köp en blank nyckel och åk till en låssmed? =)
Om du har chip/motstånd: Vet du inte vilket motstånd/resistor/ohm som ska vara, mät bara upp med en ohm-mätare å befintlig nyckel så kan du beställa en blank nyckel sedan.
Har du ingen nyckel alls så kan jag fräsa två nycklar till dig baserat på nyckelkoden, får inte avslöja vart den sitter i bilen (här på forumet) men kontakta mig via PM i sådana fall =)
- wallentin 1685
- SUV
Jo vi har en nyckel som det står PK3 på om det kan va till någon hjälp. Ser ut som helt vanlig bilnyckel men när min fru var och skulle göra en nyckel till så sa dom att den var kodad så det verkar ju rätt kört. Är det möjligt att mäta upp en sådan nyckel? Hur gör man de?
Hej igen,
Aha, jag skrev lite fel sist, du har alltså en Transponder-nyckel, det är ingen resistor utan ett litet chip innanför plasten på nyckeln, detta går inte att mäta med en voltmätare.
Men har du en blank transponder-nyckel nu?
Annars kan du köpa en från ebay.com, kostar bara 80:- inkl. frakten:
http://www.ebay.com/itm/UNCUT-TRANSPOND ... 3efe282c6a" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan programmera/koda nyckeln själv enligt servicemanualen, gör bara följande:
*Sätt dig i bilen och vrid tändningen till "ON" med originalnyckeln, vrid därefter tändningen till "OFF" och ta bort nyckeln. Inom 8 sekunder så måste du stoppa i den "NYA" nyckeln och vrida till "ON", då kommer den att kodas till bilen automatiskt.
Dvs. det kostar bara 80:-, men om du redan har en nyckel så kan du ju gå ut och göra detta själv, iaf enligt verkstadsmanualen =)
Aha, jag skrev lite fel sist, du har alltså en Transponder-nyckel, det är ingen resistor utan ett litet chip innanför plasten på nyckeln, detta går inte att mäta med en voltmätare.
Men har du en blank transponder-nyckel nu?
Annars kan du köpa en från ebay.com, kostar bara 80:- inkl. frakten:
http://www.ebay.com/itm/UNCUT-TRANSPOND ... 3efe282c6a" onclick="window.open(this.href);return false;
Du kan programmera/koda nyckeln själv enligt servicemanualen, gör bara följande:
*Sätt dig i bilen och vrid tändningen till "ON" med originalnyckeln, vrid därefter tändningen till "OFF" och ta bort nyckeln. Inom 8 sekunder så måste du stoppa i den "NYA" nyckeln och vrida till "ON", då kommer den att kodas till bilen automatiskt.
Dvs. det kostar bara 80:-, men om du redan har en nyckel så kan du ju gå ut och göra detta själv, iaf enligt verkstadsmanualen =)
- wallentin 1685
- SUV
Ok får köpa en sådan nyckel då på ebay absolut värt och testa tack så mycket för svaret!
Om du köper en sådan nyckel och åker med den till en låssmed så dom får fräsa till den så ska det nog fungera jättebra att koda den själv =)
- wallentin 1685
- SUV
Hej!
Har testat och göra som du beskrev med nyckeln men tyvärr. Funkar inte visar bara en bil med ett hänglås där man ser ett batteri som lyser rött nomalt när man slår på tändningen. alltså under hastighetsmätaren, Det blinkar mellan batteri symbolen och bilden av en bil med hänglås när ja försöker koda nyckeln.
Har testat och göra som du beskrev med nyckeln men tyvärr. Funkar inte visar bara en bil med ett hänglås där man ser ett batteri som lyser rött nomalt när man slår på tändningen. alltså under hastighetsmätaren, Det blinkar mellan batteri symbolen och bilden av en bil med hänglås när ja försöker koda nyckeln.
Proceduren ska vara rätt, i huvudsak. Det är lite olika bud på om man ska starta motorn eller ej med orginalnyckeln men jag tror det viktiga är att den sitter i tillräckligt länge för att PK3-systemet ska hinna känna av att den sitter där. Sedan ska man sätta i nya nyckeln inom ~10 sekunder.
Det finns en annan procedur om man saknar fungerande nyckel, men om du kör den så kommer den glömma alla gamla nycklar så om det av någon anledning inte fungerar så är du utan fungerande nyckel. Båda procedurerna beskrivs här:
http://www.my-chevy-venture.com/passkey ... mming.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det tredje alternativet är att programera via en tech2, du kanske har en opel eller SAAB-verkstad i närheten som kan ordna det?
Det finns en annan procedur om man saknar fungerande nyckel, men om du kör den så kommer den glömma alla gamla nycklar så om det av någon anledning inte fungerar så är du utan fungerande nyckel. Båda procedurerna beskrivs här:
http://www.my-chevy-venture.com/passkey ... mming.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det tredje alternativet är att programera via en tech2, du kanske har en opel eller SAAB-verkstad i närheten som kan ordna det?
Hej igen,
Hmm, konstigt =(
Jag tror jag skrev lite missvisande kanske, såhär beskrivs det att man ska göra (översatt från engelska):
1. Sätt dig i bilen och stäng alla dörrar.
2. Se till att du har originalnyckeln med dig som redan är kodad och fungerar med bilen.
3. Sätt i nyckeln i tändningslåset, nu är nyckeln i "OFF-läget".
4. Vrid nyckeln till "ON-läge" men starta INTE bilen, vrid sedan tillbaka till "OFF-läge".
5. Inom 4 sekunder (lägg märke till att jag råkade skriva 8 sekunder tidigare
) så måste du ta ur originalnyckeln och och sätta i den NYA nyckeln och vrida till "ON". När du har vridit till "ON-läge" så vrider du tillbaks till OFF och ta ur nyckeln.
6. Försäkra dig om att den nya nyckeln är programmerad genom att starta bilen.
Försök gärna flera gånger, det bör fungera från årsmodell -00 tror jag det var =/
Hmm, konstigt =(
Jag tror jag skrev lite missvisande kanske, såhär beskrivs det att man ska göra (översatt från engelska):
1. Sätt dig i bilen och stäng alla dörrar.
2. Se till att du har originalnyckeln med dig som redan är kodad och fungerar med bilen.
3. Sätt i nyckeln i tändningslåset, nu är nyckeln i "OFF-läget".
4. Vrid nyckeln till "ON-läge" men starta INTE bilen, vrid sedan tillbaka till "OFF-läge".
5. Inom 4 sekunder (lägg märke till att jag råkade skriva 8 sekunder tidigare
6. Försäkra dig om att den nya nyckeln är programmerad genom att starta bilen.
Försök gärna flera gånger, det bör fungera från årsmodell -00 tror jag det var =/
- wallentin 1685
- SUV
Har försökt igen och koda nyckeln men utan att lyckas. Vet du om det är någon som har fått det att fungera?
Hej,
Mycket märkligt =/
Ja, eftersom det står i servicemanualen som är framtagen av GM så ska det fungera, jag vill minnas 2-3 st som lyckats bra med detta (av 2-3 st).
Kollade du Sverkers länk också, där beskrivs samma metod men kan ändå vara bra att kolla igenom.
Står det stansat "PK3" på din originalnyckel?
Mycket märkligt =/
Ja, eftersom det står i servicemanualen som är framtagen av GM så ska det fungera, jag vill minnas 2-3 st som lyckats bra med detta (av 2-3 st).
Kollade du Sverkers länk också, där beskrivs samma metod men kan ändå vara bra att kolla igenom.
Står det stansat "PK3" på din originalnyckel?
- wallentin 1685
- SUV
Ja kanske gör fel finns ju många lägen på tändningslåset hur långt ska ja vrida nyckeln i on och off läge?
Off är det läge där du kan ta ut nyckeln. On är driftläget, dvs där den tänder instrumentpanelen.
Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Prova att låta den stå i onläge åtminstone 30 sekunder med båda nycklarna. Jag tror det är bara när du byter nyckel som du måste vara snabb.