Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Stratus 2.5 V6: Motorn slocknar ibland

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Ghoulsuit
Station Wagon

Chrysler Stratus 2.5 V6: Motorn slocknar ibland

Hej allihop!

Jag har fått ett ganska enerverande problem med min Stratus 2.5L V6 LX -97
Den slocknar ibland. Oftast precis när den blivit varm, men även under körning. Efteråt går den alltid att starta utan problem. Kan det vara min vevaxelgivare eller är det ett vakuumläckage? Jag är ingen virtuos på bilmekanik, men håller på att försöka lära mig.

Den slocknar även under tomgång. Bara dör. Inget hostande eller svajande.

Jag har bytt: Fördelarlock(och rotor) samt. tändstift och "tändstiftspackningar". Bensinpumpen är också utbytt mot en ny. Spridarna är kollade och fungerar perfekt.

Jag har använt min felkodsläsare med det finns inga felkoder registrerade.
"Check engine"-lampan tänds när bilen slocknar, men släcks direkt igen.

Finns det någon därute som har någon aning om vad det kan vara?
Senast redigerad av Avenger den fre 20 jan 2012, 16:57, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Motoralt. saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler Stratus: Motorn slocknar ibland

Hej,

Märker du av ett "mönster" när bilen stannar? Brukar det ske efter en viss exakt tid? Eller kan tiden skilja flera minuter eller rentav timmar ibland? Tänkte på om det är något strul med startspärren.

Startar den direkt utan något som helst problem? Hur länge kan du köra den därefter tills den stannar igen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

I min förra Stratus så kunde jag se lagrade felkoder även om motorlampan inte lyste =) Kanske värt att tänka på? Jag bara vred nyckeln till OFF-ON 5 gånger och avsluta i ON-läge, därefter räknade jag blinkningarna från lampan :)

Bild
Användarens profilbild
Ghoulsuit
Station Wagon

Tack för svaren =) Det gick snabbt.

Nja, jag har inte tänkt på något mönster alls. Bara att den brukar stanna ungefär när den blivit varm, men det är inte exakt då.

Startspärren är bortkopplad för ett år sen av Chrysler själva, så det tror jag inte är problemet... och ja, den startar utan några som helst problem direkt efter att den har dött.

Återkommer om lagrade felkoder, men jag tror inte att det finns några eftersom jag redan har kopplat in min OBDII-läsare och kollat.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

OBD2-läsare har ofta problem med att läsa av datorn från just Stratus :P Så det är definitivt värt att kolla av felkoderna i mätarhuset också.

Bild
Användarens profilbild
Ghoulsuit
Station Wagon

Nu har jag provat med nyckelmetoden, men den verkar inte fungera alls. Ingen respons. Om inte det betyder att det inte finns några felkoder, förstås.
Jag har dock för mig att den ska blinka ett visst antal ggr för att indikera att systemet fungerar? Nåväl.

Var går det att få tag på billiga reservdelar till min Stratus? Måste jag beställa dem från USA eller finns det europeiska/svenska reservdelsfirmor som inte tar hutlöst betalt?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler Stratus 2.5 V6: Motorn slocknar ibland

Fasiken vilket mysko fel, låter som om tändningen bara stryps eftersom den bara stannar omgående, utan ryck eller mindre varvtal?

Tänkte på om det kunde varit EGR-ventilen bakom insuget som återcirkulerar avgaserna till insuget, men då borde det ju uppstått ryckningar.

Kan ju vara vevaxelgivaren (CPS-sensorn), men konstigt att den startar upp direkt? Stannar den efter en stund igen efter att du startat den direkt?

En lite mer ovanligt fel är fördelaren.

Har du kollat att relän? Kan du byta plats med ASD-reläet och ett likvärdigt, jag har sett fall där det reläet orsakat dessa fel.

Du kan omöjligt hitta sensorer/elektriska prylar billigare än på ebay.com :P Då får du dessutom splitt nya delar.

Bildelsbasen.se har en del grejer =) Nya delar i Sverige är bäst via Autoexperten som köper in b.la. från Hansen, men även andra leverantörer.

Jag har en Chrysler Stratus V6 automat som jag börjat demontera, säg bara till om reservdelar. Kan dessvärre inte plocka sensorer (utsatta sensorer såsom lambda, vevaxel, kamaxel osv.) eftersom dessa ofta blir skadade när man plockar bort dem, vill helst inte sälja defekta prylar :D

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV

Skulle förvåna mig om det är ngt annat än kam- eller vevaxelgivare.

En sådan kan "missa" att leverera till PCM (som då släcker motorn) och vara tillbaka på bråkdelen av en sekund.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja, ju mer man tänker på det så måste det som Totte säger nästan vara vevaxelgivaren =)

Den brukar gå sönder enligt många, jag kan själv inte bekräfta något ännu då den på min Dodge fungerar bra än så länge (samma givare) :)

Ebay är din vän! :

http://www.ebay.com/itm/PC166-Engine-Cr ... 3f0eb19d33" onclick="window.open(this.href);return false;

Under 400:- med shipping to Sweden ;)

Ganska bökig att byta dock :oops: Men det finns bra videos på youtube =)

Bild
Användarens profilbild
Ghoulsuit
Station Wagon

Tack för svaren! =)

Jag antar att vevaxelgivaren i länken passar till min 2.5L V6:a?
Det står bara att den passar till Cirrus/Stratus 97-00. Är det samma till alla motorer?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Denna har ett annat reservdelsnummer som finns med i sprängskissen till 2.5 litern:

http://www.ebay.com/itm/PC105-Crankshaf ... 3f119f245f" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag hade nog köpt den jag länkar till i detta inlägget =)

Bild
Användarens profilbild
Ghoulsuit
Station Wagon

Köpt! :D
Skriv svar