Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

STARTSPÄRR SLÄPPER INTE - Chrysler Neon -97

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
gabbe57
Station Wagon

STARTSPÄRR SLÄPPER INTE - Chrysler Neon -97

Jag har en chrysler neon -97 som stått utan ström i två veckor när jag bytt topplockspacknig
Startspärren är aktiverad och släpper inte.
några TIPS??

/ANDERS
Senast redigerad av Avenger den tis 07 feb 2012, 21:10, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: STARTSPÄRR SLÄPPER INTE

Kolla gärna denna forumtråden =) :

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=28&t=565" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
etanol
Van
Kontakt:

Tydligen är detta med startsärren och denna modell rätt känslig av denna citerade text från länken innan:

"Det som jag hemskt gärna vill poängtera är att nästan alla EU-sålda / Svensksålda modeller har en original startspärr / immobilizer! Denna ska man vara mycket försik med, tappar den minnet eller om man råkar förstöra fjärrdosan så är bilen praktiskt taget bara att skrota, detta beror på att spärren sitter ihop med bilens centrala dator, så även om man kopplar ur spärren (som sitter under ratten) så startar bilen ändå inte, det enda man kan göra för att koppla ur startspärren är att man tar en fungerade startspärr > startar bilen > rycker bort modulen för startspärren när bilen står på tomgång, då bryts "programmeringen" mellan den centrala datorn.

Denna spärren är även samma på Chrysler Neon, kan vara bra att veta.

Sammanfattningsvis, håll koll på dosan till startspärren så att den inte skadas, och om det tråkiga skulle hända, då kan man LÅNA en startspärr från någon vänlig själ och koppla in på sin egna bil i 5 minuter, kanske finns någon bilskrot i närheten eller liknande som kan hjälpa en, annars kan man annonsera på blocket.se osv.."

Men tycker ändå då den fungerade innan att det borde gå att få i gång densamma och du har testat att återansluta batteriet några gånger och inget resultat av detta?
http://www.etanolexperten.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nackdelen med denna startspärren är att minnet försvinner för gott och måste programmeras om =(

Jag vet inte om några knappkombinationer heller som gör att dosan kan aktiveras i modulen igen.

En del Chrysler-verkstäder klarar av detta, men det är inte många skulle jag tro..

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kan du låsa upp centrallåset med dosan?

Står det "Rockwell" på den?

Kan du bekräfta om du ser en likadan modul under ratten som den på bilden jag länkade till?

Jag har en Chrysler Stratus med original startspärr, dock är inte bilen i rullning då den håller på att demonteras, jag vet inte om modulen tappar minnet om jag skulle låna ut den till dig (skicka med posten) så det är lite osäkert. Vet om folk som har gjort lyckade försök att koppla ur spärren men då lånades modulen i några minuter, nu handlar det om några dagar i sådana fall :|

Det finns kille som kan programmera bort spärren från motorstyrenheten, men han tar några tusen :o (då rör han alltså inte startspärrmodulen utan spärren i motorstyrenheten, samma som om man skulle rycka startspärrmodulen när bilen är på tomgång, då "programmeras spärren bort" i motorstyrenheten.

Bild
Användarens profilbild
Pira
Station Wagon

Jag har Fortfarande en fungerande dosa till min Rockwell startspärr men har sökt efter lösningar för att koppla bort den då jag är osäker på denna fjärrdosa som inte känns pålitlig. Det jag har hittat har jag inte hunnit testa än. Känns dumt om jag skulle förstöra något medans det fortfarande fungerar. Men i ditt läge bör det ju vara värt att testa...
And for the mk 1/1st gen export models.

These instructions will work for the Immobiliser Module made by Rockwell Intl 
as used on European Neons.

To programme the remotes:
* Switch the Ignition Switch to the ON position. Remove the fuse or the immobiliaer,
connect and disconnect the fuse till the LED light is constant (not flashing).
* Press both the Open and Close buttons at the same time on each of the Remotes 
you want to programme in turn (I don’t know how many can be programmed). 
When you press the buttons on each Remote hold them pressed for a few seconds 
till you hear the door locks operate.
* Switch the Ignition OFF.

To put the Immobiliser Module into bypass mode and start the engine 
Switch the Ignition Switch to the ON position. Remove the fuse or the immobiliaer,
connect and disconnect the fuse till the LED light is constant (not flashing).
Now turn the key the rest of the way to start the car.

Ett annat alternativ

dig around behind the glovebox until you find a wire with a red connector not connected to anything, and ground that to the body with a paperclip or something, then turn the the key to the on position, hit the lock button on the remote, the locks should cycle, then disconnect the red connector, the remote is now programmed, just hit the unlock button every time before you try to start the car 

BTW if you have the immobilizer and you don't have a remote, you can just leave the red connector grounded and the imobilizer will be disabled
Chrysler Stratus 2.0l 16v -98. En skön bil :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Juste, Jeep Grand Cherokee har ju samma startspärr som Stratus och Neon, och om man jordar en mörkgrön kabel på samma sätt som beskrivningen ovan så kopplas spärren ur, det tänkte jag inte på att dom delar samma system (de som är EU-sålda) :)

Jag kan försöka hitta kabeln bakom handskfacket, jag har ju en donatorbil :D

Tyvärr så finns det inget kopplingsschema till dessa EU-sålda bilar :(

Bild
Användarens profilbild
Pira
Station Wagon

Re: STARTSPÄRR SLÄPPER INTE - Chrysler Neon -97

Vore ju underbart om det fungerar! Anders (gabbe57), meddela gärna hur det går!
Användarens profilbild
Pira
Station Wagon

Re: STARTSPÄRR SLÄPPER INTE - Chrysler Neon -97

Hur har det gått för dig med startspärren? I lördags slutade fjärrdosan till min Stratus -98 att fungera. Systemet är av märket Rockwell, precis likadant vad jag förstått. Jag har sökt runt och lyckats få tag på en kille som kopplat bort en likadan startspärr som satt i hans Jeep Wrangler. Ringde honom och fick lite mer "kött på benen" och idag blev jag av med startspärrs-eländet. Eftersom jag hade turen att min pappa kör en Stratus med fungerande fjärrdosa till sin startspärr kunde jag använda denna. Han ville också bli av med det då det känns så osäkert...
Såhär gjorde jag:
1. Kopplade ur min Rockwell-dosa och in med den med fungerande fjärr.
2. Tryckte på lås upp och kunde då starta min bil igen!
3. Lät den gå i minst 5 min (inte säker på om det behövs)
4. Kopplade ur Rockwell-dosan med motorn fortfarande igång
5. Lät den gå ytterligare 5 min. Gör man inte det så ligger spärren i om man provar starta igen.
Efter detta kan jag nu starta bilen utan nåt krångel! Underbart skönt!

Så om någon i närheten av umeå behöver göra proceduren så kan ni höra av er så kanske det går att ordna :)
Skriv svar